ad
  • 140.656 films
  • 6.737 series
  • 20.448 seizoenen
  • 460.798 acteurs
  • 284.149 gebruikers
  • 8.142.527 stemmen
Avatar
 
John Ford

Rechten: Montclair Film Festival, Public domain, via Wikimedia Commons.

John Ford

Overleden op: 31-08-1973 (79)

Geboren: 1 februari 1894 in Cape Elizabeth

Bekend van: The Searchers, The Man Who Shot Liberty Valance en The Grapes of Wrath

IMDb profiel: John Ford

Wikipedia: John Ford (wikicode: 6431 )

22 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10376 berichten
  • 2144 stemmen

John Ford, een van de grondleggers van en vooral ook de ultieme (amerikaanse) meester van de western. Een groot regisseur wie zich ook met andere genres gemakkelijk staande houdt.

1. The Searchers (1956) 4.5*

2. My Darling Clementine (1946) 4.5*

3. Stagecoach (1939) 4.5*

4. How Green Was My Valley (1941) 4.0*

5. The Man Who Shot Liberty Valance (1962) 4.0*

6. The Horse Soldiers (1959) 3.5*

7. Two Rode Together (1961) 3.5*

Gelukkig heb ik nog een aantal niet te missen films van de man in het verschiet.

(Klein kritiekpuntje blijft trouwens toch wel het gebruik van Andy Devine, wie ik voor zag komen in zowel Stagecoach, Two Rode Together en The Man Who Shot Liberty Valance. Ik begrijp niet wat Ford in hem ziet.)


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4010 stemmen

Ik begin Ford ook steeds meer te waarderen. Met uitzondering van zijn overgewaardeerde The Searchers een prima westernregisseur. Ford was misschien wel de beste filmmaker die de mythe van het wilde westen uit wist te beelden. Tegenwoordig staat Ford dan ook bekend als westernregisseur en het is dan ook best ironisch dat hij zijn vier Oscars (een record!) won voor zijn drama's. Ik wil nog wel meer van Ford zien. Tot nu toe heb ik er drie gehad:

1. My Darling Clementine (4,5*)

2. The Man Who Shot Liberty Valance (4,5*)

3. The Searchers (2,5*)

The Searchers heb ik al twee keer gezien, maar ik heb toch weer het gevoel dat hij een herkansing verdient. Jammer van de irritante acteurs in die film.


avatar van boerenpummel

boerenpummel

  • 1012 berichten
  • 3406 stemmen

Een van de grootste (western)regisseurs ooit. Heb zelf nog maar weinig van hem gezien. De films die ik wel gezien heb waren stuk voor stuk prima. Een echt meesterwerk heb ik echter nog niet ontdekt.

1 The Grapes of Wrath 4*

2 The Searchers 3,5*

3 The Man who Shot Liberty Valance 3,5*

Rio Grande en How Green Was My Valley staan nog op het programma.


avatar van Querelle

Querelle

  • 6545 berichten
  • 4892 stemmen

Een regisseur die af en toe de neiging had de perfecte film te maken.

The Grapes of wrath 5

the man who shot liberty valance 5

My darling celementine 5

the informer 5

stagecoach 4,5

the searchers 4,5

she wore a yellow ribbon 4

3 godfathers 3,5

they were expendable 3

Het commentaar op Andy Devine snap ik trouwens wel. Te jolig, te banaal enzo. In The red badge of courage van John Huston vond ik hem echter wel op zijn plaats.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4285 berichten
  • 4043 stemmen

Las vannochtend in de Volkskrant dat een verloren gewaande film (Upstream) van hem recentelijk is teruggevonden en gerestaureerd.


avatar van simonvinkie

simonvinkie

  • 2271 berichten
  • 827 stemmen

01. 3,5* - Sergeant Rutledge

02. 3,0* - The Searchers

03. 3,0* - The Grapes of Wrath

04. 3,0* - Stagecoach

05. 2,0* - Bucking Broadway

06. 2,0* - The Horse Soldiers

07. 2,0* - My Darling Clementine

08. 1,0* - Rio Grande

Toch alweer acht films van die man gezien. Het is geen slechte regisseur, Sergeant Rutledge was bijvoorbeeld een uitstekende film, al ben ik absoluut geen fan van die man. Zeker niet na ik net Rio Grande heb gezien.


avatar van menetekel

menetekel

  • 76 berichten
  • 4702 stemmen

Bij Searchers, The (1956):

Klik hier voor een artikel betreffende de karakteristieke thema's en werkwijze in een John Ford Western


Barfly

  • 1837 berichten
  • 1617 stemmen

Lijstjes... altijd leuk om na te kijken.

Mijn persoonlijke favorieten:

1. Sergeant Rutledge 4.5*

2. My Darling Clementine 4*

3. The Iron Horse 4*

4. The Searchers 4*

5. Wagon Master 3,5*

6. The Man Who Shot Liberty Valance 3,5*

7. Just Pals 3,5*

8. 3 Bad Men 3,5*

Ford is voor mij een man van uitersten... een aantal films van hem vind ik verschrikkelijk.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12343 berichten
  • 3939 stemmen

Ik weet ook nooit goed wat ik moet verwachten bij films van deze regisseur

4.5* - The Searchers (1956)

4* - 3 Godfathers (1948)

3.5* - The Wings of Eagles (1957)

3* - They Were Expendable (1945)

3* - Mogambo (1953)

2* - How the West Was Won (1962)

Kan soms goede films maken, kan soms ook saaie films maken. Stagecoach en Rio Grande heb ik nog liggen trouwens.


Meneer Bungel

  • 13169 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij alleen Tobacco Road (1941) nog maar gezien; 3.5*.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5445 berichten
  • 2 stemmen

Orson Welles over John Ford


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4010 stemmen

Hier een erg goed artikel over John Ford. Het is een feite een reactie op Tarantino die Ford ervan beschuldigde racistische films te maken, maar het artikel weet meteen ook een erg sterke beschrijving te geven van de vaak subtiele manier waarop Ford in dialoog was met de Amerikaanse geschiedschrijving van zijn tijd. Wellicht het beste stuk dat ik ooit over Ford las.


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12448 stemmen

Ik zal het graag eens lezen. Ik was in het boek van Mark Cousins afgelopen week bij John Ford en die kon het ook wel raak typeren. Het gaf wel iets van het gevoel weer at ik bij Fords beste films ervaar. Ik zit met mijn Ford-liefde wel eens in mijn maag, omdat het nogal a-typisch is binnen mijn smaak heb ik het idee (hoewel het melodramatische (familie)kroniek element wel iets is dat mij aanspreekt). Meer ná het lezen van het artikel.

edit: het ging met name over de westerns (12 in getal), maar Ford maakte uiteraard meer - ook daar zitten de films waarvoor ik val - onder meer zijn vier oscarfilms dit waren alle niet-westerns. Jammer dat het begin focust op het weerleggen van Tarantino, dat is verspilde moeite. Het middesntuk is sterk, maar focust op het inhoudelijke. Terecht, maar Ford heeft ook iets betekend in taal en stijl - zo zag ik weer in na het lezen van Cousins.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4010 stemmen

Ik heb ook niet beweerd dat het over Fords hele werk ging. Waarom is het overigens verspilde moeite om Tarantino te weerleggen? Tarantino's kritiek is iets dat ik wel vaker over Ford hoor.

Ik vind Ford ook niet altijd even sterk, al heeft dat meer te maken met zijn hang naar sentiment (melodrama is zelden echt mijn ding) en zijn vaak slechte humor. Maar als hij raak is dan weet hij iets lyrisch te creëren. Voor een man met een machoreputatie is hij opvallend goed in gevoelige cinema. Daarnaast zijn z'n films vaak interessant door de manier waarop ze vaak een onderdeel zijn van hun tijd en tegelijkertijd regelmatig een beetje tegenin gaan, zonder ooit te vervallen in kritiek op het wereldbeeld van de eigen tijd. Dat is denk ik waar Tarantino en andere tegenstanders van Ford het vaak moeilijk mee hebben. Ford loopt over een dunne draad tussen kritiek op de Amerikaanse maatschappij en geschiedenis en complete goedkeuring ervan, vooral in zijn werk vanaf de jaren '50.

Niet mijn favoriet van het klassiek Hollywood, maar toch duidelijk één van de fascinerendere figuren die er rondliep.


avatar van beavis

beavis

  • 6505 berichten
  • 11879 stemmen

Ik heb niet zoveel met Ford, maar er stonden nog twee westerns op de Rosenbaum lijst waarvan het toch wel schandalig was dat ik die nog niet had gezien. My Darling Clementine en The Man Who Shot Liberty Valance. Daar heb ik deze week wat aan gedaan.

En, heb ik een hernieuwde waardering voor Ford gevonden? nee, dat niet. Maar beiden zijn wel veel beter dan Stagecoach en (uiteraard zou ik bijna willen zeggen) the Searchers (die ene western waar ik écht helemaal niets mee kan en niets mee heb). Ik scoor ze wat zuinig met respectievelijk een 7 en een 7,5 puur omdat er teveel van die onbenullige en voorspelbare western clichés in zitten die voor stoer moeten doorgaan.

Hier had ik vooral last van bij Clementine met als toppunt de scene bij de kapper waar de kogels rond vliegen maar er niet naar dekking gezocht schijnt te hoeven worden. Verder viel me op dat er eigenlijk niet veel bijzonders aan die film is. Ze is zeer degelijk en de fotografie is opvallend mooi (enkele érg mooie shots worden wel veel te snel weggesneden, waardoor er toch nauwelijks sfeer wordt opgebouwd op het visuele vlak; het ziet er allemaal zelfs vrij 'gewoontjes' uit verder), maar als het enige wat er echt uitspringt de werkelijk tenenkrommende titelsong is... dan is het toch geen film voor mij denk ik

Liberty ging ik met veel meer enthousiasme tegemoet. Ik had al een stukje gezien van Lee Marvin als de schurk uit de titel en de hele openingsscène is fenomenaal en beloofd veel goeds. Mijn hoop werd wel iets de grond ingeboord toen John Wayne in beeld kwam. Ik ben geen fan, maar heb altijd hoop op die uitzondering, die ene rol waarin hij geen parodie-cowboy opvoert... maar nee, het was weer 100% de zeer onwaarschijnlijke held met het spraakgebrek. Tegen die tijd was echter ook duidelijk dat James Stewart hier weer zijn lijf-rol op level 11 zou gaan spelen... en stiekem vond ik het wel grappig om die twee stijl-iconen samen in beeld hun ding te zien doen

De hele film heeft eigenlijk ook wel een erg grappige vibe. En in tegenstelling tot Clementine zijn de inhoud en aankleding hier wél bijzonder. Dit voelde als een zeer realistisch beeld van het wilde westen (inclusief frases als "go west young man", "stand and deliver" en de beroemde quote uit deze film (of ook historisch?) "when the legend becomes fact, print the legend"). Dus als Ford niet aan het roer had gestaan en Stewart en Wayne opnieuw gecast waren, dan zou het voor mij wellicht inderdaad een echte top-western geweest zijn. Zoals het is moet ik echter weer punten voor mijn persoonlijke smaak en weerstand tegen 'sillyness' aftrekken. Van alle Ford films vind ik dit zeker de leukste om gezien te hebben, maar het meesterlijke ontgaat mij bij deze regisseur dus volledig


avatar van ghostman

ghostman

  • 5445 berichten
  • 2 stemmen

01. The Searchers (1956)

02. My Darling Clementine (1946)

03. The Grapes of Wrath (1940)

04. The Man Who Shot Liberty Valance (1962)

05. Stagecoach (1939)


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12343 berichten
  • 3939 stemmen

Het valt wel op dat ik een John Wayne fan ben

[01] (4.5*) The Searchers (1956)

[02] (4.0*) Stagecoach (1939)

[03] (4.0*) 3 Godfathers (1948)

[04] (4.0*) Fort Apache (1948)

[05] (4.0*) The Man Who Shot Liberty Valance (1962)

[06] (3.5*) The Quiet Man (1952)

[07] (3.5*) Donovan's Reef (1963)

[08] (3.5*) The Wings of Eagles (1957)

[09] (3.0*) They Were Expendable (1945)

[10] (3.0*) Mogambo (1953)

[11] (2.0*) How the West Was Won (1962)

Op zich wel een interessant regisseur, maar zou eigenlijk eens meer van zijn niet John Wayne werk moeten zien om echt een volledig beeld te hebben. Mogambo en How the West Was Won zijn de enige twee niet-Wayne films (al heeft die wel een cameo in de laatste) en scoren ook niet zo goed.


avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

  • 1910 berichten
  • 689 stemmen

12 gezien, waarvan 10 westerns. Ook veel John Wayne bij mij, maar die met hem zijn ook Fords bekendste films natuurlijk.

01 - The Man Who Shot Liberty Valance (1962) - 4,5*

02 - The Searchers (1956) - 4,5*

03 - The Grapes of Wrath (1940) - 4*

04 - My Darling Clementine (1946) - 3,5*

05 - Stagecoach (1939) - 3,5*

06 - Drums along the Mohawk (1939) - 3,5*

07 - Fort Apache (1948) - 3,5*

08 - 3 Godfathers (1948) - 3,5*

09 - Rio Grande (1950) - 3,5*

10 - How the West Was Won (1962) - 3,5*

11 - She Wore a Yellow Ribbon (1949) - 3*

12 - The Horse Soldiers (1959) - 3*

Bij herziening ben ik bang dat The Searchers me een stuk minder zal bevallen en ook How the West Was Won zal bij een volgende keer vast geen stemverhoging krijgen. In het geval van My Darling Clementine en Stagecoach kijk ik daarentegen wel uit naar een herziening. Grote kans dat die me een volgende keer (nog) beter bevallen.


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12448 stemmen

Een hele lijst van de 29 John Ford films die ik zag voelt wat arbitrair. Maar het komt mooi uit dat ik bij die 29 films 6 goed/zeer goed heb uitgedeeld en 6 onvoldoendes gaf. Dus dat lukte nog wel met rangschikken.

01. 4.5* - My Darling Clementine

02. 4.0* - Stagecoach

03. 4.0* - The Fugitive

04. 4.0* - The Lost Patrol

05. 4.0* - Wagon Master

06. 4.0* - The Quiet Man

[…]

24. 2.0* - Donovan’s Reef

25. 2.0* - Mister Roberts

26. 2.0* - How the West Was Won (ook niet echt een John Ford film als je ’t mij vraagt)

27. 1.5* - The Sun Shines Bright

28. 1.5* - Mogambo

29. 1.0* - 7 Women

Ook al zag ik er veel, Ford zal ik ook nooit tot mijn favoriete regisseurs rekenen. Maar er zijn elementen die makkelijk te herkennen zijn waarom het wel duidelijk is waar de status vandaan komt: het verhalen vertellen, de zeer precieze enscering, historische juistheid en production design. Het is in die zin echt iemand die de geschiedenis van Amerika beeldend heeft gemaakt. In die zin is John Ford echt een cinema-voorloper van Steven Spielberg. Een film als Lincoln van Spielberg die ik recent zag is een film die een typische Ford-aanpak uitademt. Munich ook. Spileberg stopt er nog iets meer sentiment in of pepert het met camera/editting meer in. Maar verder.

Ford’s zwart/wit films vind ik magnifiek om te zien. De dynamiek van beeld in Stagecoach is voor 1939 onovertroffen – het staccato verhaal en het zwakke acteerwerk doen dan eigenlijk al niet meer ter zake. Het gebruik van landschap, ruimte en het gewone huiselijke design komt erg goed naar voren in die zwart/wit films: My Darling Clementine voorop. Henry Ford hoeft alleen maar op de veranda te zitten. Er zijn weinig films die zo iconisch zijn in hun beeld. Hoewel hij ook in kleurenfilms daarin excelleert, maakten die minder indruk. Deze sterktes verhullen de zwaktes van Ford films (stereotiepe personages, bold acting en weinig gebruik van camera lyriek.

Wat ik vooral vind opvallen in de afdeling ‘trivia’ is dat Ford zijn vier regie oscars allemaal won voor niet-westerns. Toch wel erg opmerkelijk, omdat juist bij de critici en ook binnen de publieke opinie juist zijn westerns het hoogst worden gewaardeerd. Ik leg het als volgt uit: De Academy is blijkbaar doller op Ford als chroniqueur van de Amerikaan en zijn/haar gezin (de mensen en de moraal) en niet van de chroniqueur van de Amerika (de natie) en het (sociale) landschap (de samenleving en de ).

Films van Ford pik ik eens in de zoveel tijd mee. The Informer de overigens enige film die ik op mijn wensenlijst heb staan en waar ik “actief” naar op zoek ben, de rest zal zo af en toe eens langskomen, hoewel de spoeling natuurlijk wel veel dunner is geworden.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 4557 berichten
  • 1809 stemmen

31 films van Ford gezien, de afgelopen circa tien jaar ontegenzeggelijk een steeds grotere liefhebber geworden, mede dankzij Joseph McBride's superbe biografie, maar ook met dank aan het fenomeen DVD dat mij in staat heeft gesteld om films die ik decennia geleden op zwart-wit-televisie en soms zelfs in Duitse nasynchronisatie had gezien nu opnieuw te bekijken.

  1 The searchers

  2 The man who shot Liberty Valance

  3 My darling Clementine

  4 Wagonmaster

  5 Rio Grande

  6 Sergeant Rutledge

  7 The horse soldiers

  8 The quiet man

  9 Fort Apache

10 The sun shines bright

Mochizuki Rokuro schreef:

Wat ik vooral vind opvallen in de afdeling ‘trivia’ is dat Ford zijn vier regie oscars allemaal won voor niet-westerns. Toch wel erg opmerkelijk, omdat juist bij de critici en ook binnen de publieke opinie juist zijn westerns het hoogst worden gewaardeerd.

Sowieso is de Academy nooit erg dol geweest op westerns: het aantal Oscars dat is uitgereikt aan films of acteurs uit dat genre weerspiegelde bepaald niet de populariteit ervan noch het feit dat bijvoorbeeld in de jaren 50 ongeveer een kwart van de Amerikaanse filmproduktie uit westerns bestond.

Ik leg het als volgt uit: De Academy is blijkbaar doller op Ford als chroniqueur van de Amerikaan en zijn/haar gezin (de mensen en de moraal) en niet van de chroniqueur van de Amerika (de natie) en het (sociale) landschap (de samenleving en de ).
Ironisch genoeg spelen twee van de vier films waarvoor Ford een Oscar kreeg (The informer en The quiet man) zich niet in Amerika af maar in Ierland, en een derde (How green was my valley) in Wales...


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 4557 berichten
  • 1809 stemmen

Ik kreeg vannacht in een droom bezoek van een boze Ringo Kid...

  1 The searchers

  2 The man who shot Liberty Valance

  3 My darling Clementine

  4 Stagecoach

  5 Wagonmaster

  6 Rio Grande

  7 Sergeant Rutledge

  8 The horse soldiers

  9 The quiet man

10 Fort Apache


avatar van ghostman

ghostman

  • 5445 berichten
  • 2 stemmen

ghostman schreef:

01. The Searchers (1956)

02. My Darling Clementine (1946)

03. The Grapes of Wrath (1940)

04. The Man Who Shot Liberty Valance (1962)

05. Stagecoach (1939)

1 van de grootste cineasten aller tijden . Tot en met de jaren 50 heeft hij de beste films gemaakt .

UPDATE

1. My Darling Clementine (1946)

2. Wagon Master (1950)

3. The Grapes of Wrath (1940)