The Iron Horse (1924)

Western
150 minuten / 133 minuten (TCM versie)

geregisseerd door John Ford
met George O'Brien, Madge Bellamy en Cyril Chadwick

Epos rond de aanleg, dwars door Amerika, van een spoorweg en van de ontberingen en aanvallen door Indianen, die de bouwers moeten doorstaan en weerstaan. Eén van hen, is op zoek naar de moordenaar van zijn vader, die tijdens het verkennen van de route van de spoorlijn werd gedood.

rick@themovies
Prachtig epos van John Ford over de aanleg van de spoorlijn die het westen en oosten van Amerika met elkaar zou verbinden.

Ford neemt ruim de tijd om het verhaal van de spoorlijn te koppelen aan een plot rond verraad en romantiek. Hoofdrolspeler George o'Brien doet pas na zo'n drie kwartier zijn intrede. In de aanloop doet Ford uitgebreid uit de doeken over het hoe en waarom van de aanleg van de spoorlijn. Daar gebruikt hij behoorlijk wat tussentitels voor, wat heel af en toe het tempo uit de film haalt, maar echt storend is het niet.

Na het wat trage begin houdt Ford de vaart er flink in en is het volop genieten van de ene na de andere actiescene vol spanning en avontuur.

De film zit vol met uiteraard schitterende shots van het ruige Amerikaans (mid)westen, en evenzo prachtige scenes waarin duidelijk wordt welke beproevingen de spoorwegarbeiders moesten doorstaan.

De romance tussen Davy (o'Brien) en Miriam (Madge Bellamy) is, zeker voor die periode, redelijk ingetogen gespeeld. Van overacting is eigenlijk geen sprake. Ook loopt er uiteraard een 'bad guy' rond, en deze wordt prima neergezet door Fred Kohler.

De schitterend gerestaureerde versie die ik heb gezien werd vergezeld door een werkelijk heerlijke score van componist John Lanchbery. De score sluit naadloos aan op de handelingen in de film en benut alle klassieke westernelementen om een toch al prachtige film naar nog grotere hoogten te tillen.

Ik kan de mening van rick@themovies alleen maar delen. Een erg mooi en accuraat document over de verbinding van het oosten met het westen.
Er zitten vele verhalen binnen deze film: intriges, huurmoordenaars, romantiek, aanvallen van indianen, de Chinezen die veelal verantwoordelijk waren voor het harde werk.
Mijn eerste kennismaking met George O'Brien is in ieder geval een prettige. Geen overdreven expressies, zoals in vele stille films.

De muziek sluit naadloos bij de film aan. Tenminste... ik heb de gerestaureerde versie gezien met muziek van John Lanchberry. Wel waard om te noemen, want het is werkelijk een lust voor het oor.

Deze film is een waar document en het waard om nog eens te bekijken.

avatar van madmax1
Ja ook ik heb vanmorgen met verbazing zitten kijken, niet te geloven wat er met voor die tijd met beperkte middelen zulk een mooi product te kunnen afleveren,storend blijft dat de dialogen het hele beeld soms te lang vast houden voral in het begin, daarna wen je eraan,'t beeld was als of ik na het nieuws was aan kijken,soms lijkt het op een documataire, dit gevoel krijg je daar het tich maal over springt van kraak helder naar iets geelige beeld , ik denk bij een zoon klasse uitgevoerde indianen aanval mijn vader en consorten de halve cinema te hebben afgebroken ,er was immers geen geluid maar daar zorgden de bezoekers wel voor ,ik spreek uit ervaring, want bij ons in de patronaat draaide genoeg van deze stomme films,een hele verbetering aan deze film is bijbehorende sound, anders was het voor de mensen van vroeger die waren het gewend, en kon de film niet lang genoeg duren, voor ons nu in de moderne tijd zonder sound , is niet voor te stellen.

avatar van stephan73
Deze komt via Masters of Cinema uit op DVD!

avatar van Brix
Dank voor de tip Stephan.
Lijkt mij een must voor de western liefhebbers als ik de commentaren hier zo lees.
Ik ga die zeker kopen.

Vraagje aan de MM gebruikers die de film al gezien hebben:
In een review van de versie die Fox uitbracht in een John Ford DVD box lees ik dat de film teruggebracht is naar de "normale snelheid".
D.w.z. dat je niet die lachwekkende versnelde opnamen te zien krijgt die we zo gewend zijn van de silent movies("Charly Chaplin snelheid" noem ik dat zelf altijd)
Is dat ook het geval bij de versie die jullie gezien hebben?

Helaas wordt dit nog veel te weinig toegepast bij het uitbrengen van die oude films.

In mijn herinnering wordt het op een normale snelheid afgespeeld. Misschien zitten er wel kleine versnelde stukjes in door de bewerking die is uitgevoerd. Dat zie je wel vaker in films dat het even een een seconde of wat opeens sneller gaat.

Deze film is de aanschaf zeker waard, ook al is de prijs nog niet bekend (toch?). Ik sta alvast in de rij.

avatar van madmax1
Nadat ik het bericht van Brix had gelezen ben ik hem gaan zoeken.
Maar ik vind hem niet, de verzie die ik heb is gerepareerd inclusief aangepaste sound.
Zodra ik hem gevonden heb kijk ik hem nog eens na.

avatar van madmax1
Net nog eens met plezier een gedeelte afgekeken.
John Lanchberry. Verzorgt de sound met perfectie.
Het verhaal springt een beetje heen en weer, daar tegenover staat het beeld mooi vast en in de hoeken mooi afgerond.
Inderdaad als de indianen aanvallen gaat alles een versnelling hoger maar stoort niet echt .
Ik zou niet weten wat er aan dit product nog moet aan verbeteren, zo als hij nu is blijft hij van waarde, wordt hij gemoderniseerd breekt hij af ,laten zo.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
John Ford maakte deze godfather van de western met alle technieken die er in 1924 voor handen waren. De films uit de silent movie periode die ik zag, waren vooral studiofilms en veelal komedie. Niet alleen gaat Ford hier naar buiten, hij heeft ook heel veel aandacht voor de historische achtergrond en het authentieke van zijn verhaal. In de crew zaten enkele mensen die meewerkten aan de originele spoorweg en de twee locomotieven die je in de film ziet, zijn de originele machines.

Als film is dit zeker niet wat we ondertussen gewoon zijn. Ondanks Fords grootse blauwdruk, zou het al een wonder heten als er later geen betere westerns gemaakt zouden zijn, gezien de latere filmtechnieken en budgetten. Wel een compliment voor Ford is dat hij - zeker voor die tijd - zowel aandacht schenkt aan de grote landschappen en de actie op de voorgrond. Ook het gebruik van de gele kleur voor de dag en het blauw voor de nacht zijn veel aangenamer dan het standaard zwart-wit.

Moest je niet beter weten, zou je met momenten zweren dat de film opgenomen is in de tijd van het wilde westen zelf. Sommige westerns zijn beter dan deze film met een prachtige sfeer, maar het beeld van het echte Wilde Westen uit de 19e eeuw is in deze film subliem gedaan.

Knappe film dus, die enkel door z'n ouderdom en beperking in techniek en tempo geen volle score krijgt. Wel voor historisch oogpunt, maar niet als filmliefhebber.

avatar van LuukRamaker
Heel bijzondere kijkervaring, waarbij de verwondering de boventoon voerde. Het is moeilijk echt te kunnen genieten van een oude film als deze, maar het is wel erg interessant om eens te zien. Waarom deze vroege klassieker zo bekend is (geworden), wordt immers goed duidelijk. Het zijn vooral de grote omvang en de veelzijdigheid van het verhaal waarmee deze film zich van een hoop andere films uit die tijd onderscheidt. Op het moment dat volgens mij in (veel korte) films toch over het algemeen vaak kleine gebeurtenissen centraal stonden, durfde John Ford het aan om het eens bijzonder groot aan te pakken. Hij betrok het hele Amerikaanse landschap bij zijn film en maakte een western die vrij ver in het oosten begint, om vervolgens met het nieuwe spoor langzaam richting het westen toe te werken. Hierbij verschijnen geleidelijk aan steeds meer westernclichés op een mooie manier op het scherm, worden een aantal historische feiten aangesneden en is de muziek een goede ondersteuning.

avatar van Brix
Met de TV serie Hell on Wheels recentelijk nog eens dunnetjes overgedaan

avatar van LuukRamaker
Klopt inderdaad. Daar zit hem overigens ook meteen dat verschil in kijkervaring. Waar dit ouderwetse epos vooral heel boeiend en interessant is (vanuit historisch oogpunt), valt er van Hell on Wheels toch meer écht te genieten.

avatar van John Milton
Thomas Marsh: Poor dreamer - he's chasing a rainbow.
Lincoln: Yes, Tom - and some day men like you will be laying rails along that rainbow.

John Ford. Je moet je best doen om namen te bedenken die meer verbonden zijn met het western genre. ‘My name’s John Ford. I make Westerns’, luidt niet voor niets de bekende quote. Maar de meeste mensen denken dan toch aan The Searchers, The Grapes of Wrath, Stagecoach, My Darling Clementine of The Man Who Shot Liberty Valance. Inderdaad, niet de minste in dit genre. Maar The Iron Horse (1924) werd vijftien jaar voor Stagecoach gemaakt. Blijft dat overeind?

Ja en nee. Wat Ford hier doet is absoluut weer een mijlpaal in het westerngenre, maar wat later kleur, widescreen en muziek toevoegen aan juist een genre met weidse uitzichten als de western, is toch niet gering. Ik twijfel of de stomme film niet een ietwat beperkt vehikel is voor dit soort films. Het werkt wel, maar er mist tóch iets. Het is zeker een filmhistorisch document van grote waarde, ontegenzeggenlijk vakkundig gemaakt voor die tijd, maar echt grijpen deed het me niet.

De aanleg van de spoorwegen is interessant, maar hier moest ik mijn aandacht toch wel pro-actief bijhouden. Dat werd beloond, maar een 8 zit er net niet in.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Vroege western van Ford met een verhaal dat ik al in grote lijnen kende van Union Pacific, dat over dezelfde episode uit de Amerikaanse geschiedenis gaat. The Iron Horse kent een aantal knappe actiescènes, en leuke momenten in de Hell on Wheels, maar een paar dingen stoorden me toch wel. Zo was de uiteindelijke confrontatie met Bauman teleurstellend- een soort worstel annex vuistgevecht. Eenzelfde soort gevecht hadden we ook al gezien met Jesson- was Davy soms zo'n beroerde schutter dat hij iedereen met de vuisten omlegt? En het begin verliep traag, met veel tekst en korte scenes die wat context aanstipten.
De onvermijdelijke romance wordt wat afgeraffeld, maar daar zullen weinigen om malen.