Confessione di un Commissario di Polizia al Procuratore della Repubblica (1971)

Alternatieve titels: Confessions of a Police Captain | Confessions of a Police Commissioner to the District Attorney | The Bad Cop Chronicles - Confessions of a Police Captain

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Damiano Damiani
met Franco Nero, Martin Balsam en Marilù Tolo

Een politiecommissaris zit achter een verdachte aan die steeds door hulp van hogerhand weet te ontsnappen. Om hem toch te krijgen treedt hij zelf buiten de wet, waardoor hij zelf ook verdacht wordt. Zijn onderzoek wijst op de openbare aanklager als corrupte schakel in de organisatie, maar zal hij de kans krijgen om te kunnen getuigen?

Na 'The Most Beautiful Wife' kwam Damiano Damiani met alweer een uitstekende film. Martin Balsam en Franco Nero zjin een politie inspecteur en een openbare aanklager die het beide gemunt hebben op de lokale mafia praktijken. Ze hebben alleen ieder een eigen manier waardoor ze nogal overhoop liggen met elkaar. Relatief weinig over-the-top taferelen maar het verhaal zit bijzonder strak in elkaar en het acteerwerk van de hoofdrolspelers is van de bovenste plank. Mooie soundtrack ook van Riz Ortolani.

US dvd 4:3, Duitse dvd mooi, maar geen engelse of NL ondertiteling...

avatar van Quentin
Heb de Duitse dvd gekocht, prachtige uitgave met div. extra's. (interview met Nero, boekje, trailer). Italiaanse audio met Duitse ondertiteling, lijkt me best te doen.

avatar van Quentin
Bijzonder sterke poliziotteschi van Damiani, het relaas is simpel en brutaal doch opmerkelijk treffend. Opponenten Balsam en Nero zijn aan elkaar gewaagd en spelen schitterend. Onontbeerlijk is het echter wel om Ragona’s luisterrijke fotografie in het originele scope-formaat te zien, de Amerikaanse pan&scan dvd (vast ook nog eens met een vreselijke dub) lijkt me pure profanatie. dikke 4*

Als iemand nu het geluid van de ene onder het beeld van de andere legt, hou ik me sterk aanbevolen.

In afwachting van het ideale: in het Italiaans met engelse of nederlandse ondertiteling.

avatar van Quentin
(wat een elitair bericht van mij hierboven, op het lullige af zeg)

avatar van Ramon K
Steengoede misdaadthriller! Zo worden ze echt niet meer gemaakt. Corruptie, politieke intriges, mooie dialogen, sterk acteerwerk, puike score. Vind het meer het Italiaanse equivalent van een film als Serpico. Smaakt absoluut naar meer. Ik denk dat verschillende vaste users hier dit fantastisch gaan vinden.

avatar van Ramon K
Zou een film als dit nog ooit in Nederland een dvdrelease krijgen? Een film als dit verdient gewoon een groter publiek.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heel, heel misschien bij iets als filmfreak, als die op het idee komen om Italiaanse misdaad te gaan uitbrengen, maar ik denk dat zelfs een Britse release onzeker is.

avatar van Ramon K
Erg jammer. De Duitse dvd (Italiaanse audio, Duitse subs) is gewoon erg goed, maar het zal voor veel mensen geen optie zijn.

Wouter schreef:

Wild East headbar - wildeast.net
Exact wat er gebeurt is...