Carla's Song (1996)

Verenigd Koninkrijk / Spanje / Duitsland

geregisseerd door Ken Loach
met Robert Carlyle, Oyanka Cabezas en Scott Glenn

De Schotse buschauffeur George wordt verliefd op Carla, een vluchtelinge uit Nicaragua. Uit liefde en in de hoop haar van haar trauma's af te helpen, neemt hij haar mee naar haar vaderland. Daar is het geen exotisch vakantieparadijs, maar oorlog. Wanneer George de kogels om de oren vliegen komt hij tot het besef dat het in haar vaderland om meer gaat dan zijn liefde voor Carla.

avatar van 1976Ben
Naar deze film was ik al een tijdje op zoek vanuit een voorliefde voor films met midden amerika als decor (klinkt misschien stom, maar dat krijg je als je er eentijdje rondgereisd hebt).

Hij is momenteel op DVD verkrijgbaar als extra film bij "It's a free world". Al met al was het m'n eerste Ken Loach film en qua sfeerschets, zowel van Glasgow als Nicaragua 1987, was het een erg mooie en oprechte film.

Je wordt via het personage van Robert Carlyle de film ingetrokken en via hem leer je het personage Carla kennen. Carla is zwaar getraumatiseerd door een incident tijdens de burgeroorlog en de scene waarin Scott Glenn dit incident uit de doeken doet is één van de meest emotioneel aangrijpende scenes die ik ooit gezien heb. Schitterend acteerwerk van Scott Glen.

Robert Carlyle en Oyanka Cabezas zijn ook geweldig in de hoofdrollen en hebben een aantal erg mooie gemeenschappelijke scenes (onder andere een dansscene en een bedscene waarin zijn liefde voor haar zeer oprecht naar voren komt).

De socialistische invalshoek van Ken Loach is overduidelijk, maar net niet storend. Samenvattend een mooie en oprecht aangrijpende film, die best wat meer onder de aandacht mag komen.

avatar van Querelle
Oei, Loach gaat echt over de schreef hier. Eerste helft van de film is erg romantisch en komisch. Carlyle zet ook een erg leuk personage neer. Maar waar het allemaal heen gaat zeg. OMG. Carlyle houdt het nog een beetje geloofwaardig, maar van een verhaal als dit kun je haast geen consistente, geloofwaardige film van maken. Daar zijn de verwikkelingen toch allemaal te hysterisch voor. En het wordt ook allemaal nog eens uitgelegd en onder het vergrootglas gelegd. Jammer dat een film die heel realistisch het fenomeen oorlogstrauma probeert te duiden zo de plank mis slaat.
Toch een voldoende vanwege de eerste helft en de goede acteurs.

avatar van 93.9
Vreselijke film. Zwalkt aan alle kanten. Ongeloofwaardig.

Een treurig, maar ongeloofwaardig overkomend verhaal (dat als een soort komedie begon) over de
bitterzoete liefde tussen een eigenaardige buschauffeur (een soort held uit de arbeidsklasse) en een exotisch mooie vluchtelinge en danseres uit Nicaragua met alle gevolgen van dien. Maar dan verplaatst het toneel zich naar de vrijheidsstrijd en de strijd voor gelijke burgerrechten in Nicaragua, met de verdere ingrediënten cultuurschok en politieke bewustwording en werd het allemaal minder boeiend. De film kwam nog het meest tot z'n recht in de semi geïmproviseerde scenes.