Soldier Blue (1970)

Western

geregisseerd door Ralph Nelson
met Candice Bergen, Peter Strauss en Donald Pleasence

Twee mensen overleven een aanval van Cheyennes op een cavaleristenkamp. Een van hen is een vrouw die twee jaar tussen de indianen heeft gewoond en de ander is een soldaat die de Amerikaanse zaak zeer toegewijd is.

neo (crew)
slechte western.alleen het veelbesproken,gewelddadige einde is de moeite waard.2 sterren

vic
het is zeker een erg geweldadige western. Wat ik leuk vond was dat het geweld zo anders is dan je gewend bent in westerns.

neo (crew)

het geweld is wel anders dan normaal ,maa rdat maakt de film niet beter.

vic
nee ok hij wordt er niet beter van. Daarom die twee sterren van mij, maar het kwam erg Shockerend over toen ik het zag. Moet je voorstellen een western uit de jaren 70 en dan dat geweld ik was gewoon plezierig verrast. Kreeg pretoogjes met al dat onverwacht geweld

Wie kan mij advies geven hoe ik in het bezit van deze film op DVD kom of waar hij verkrijgbaar is. ?

damon
dit is 'westernploitation' op zijn best. 3*

echt wel een tegenslag vrij zwak gemaakt met heel zwakkedialogen en hoe slecht geakteerd door peter strauss
wel sterk is het anti-amerikaanse dat voor die tijd (1970) echt wel ongewoon was en het gewelddadige sterke einde
2**

orbit
Grove scènes! Het lijkt bijna wel mondo cane meets western..

avatar van Bullit
In het begin saai en dan word hij toch beter. En een grof einde.

avatar van Mac Hammer Fan
Zoveel negativisme?
Lang geleden Soldier Blue gezien en was toen wel onder de indruk van die film. (werd op school vertoond) Ik zag er een moraliserende aanklacht tegen geweld in, een ontluistering van een sterk ingewortelde mythe van de Noord-Amerikaanse filmgeschiedenis en de western, een aanklacht tegen het onrecht van de Westerse beschaving ten aan zien van de indianen.
*4*

Lad
Ik kocht hem gisteren voor 8 euro, wat ik duur vind voor een film van 1970.

Ik had dus hoge verwachingen, en het begon ook goed met een goed gevecht tussen cavaleristen en Cheyennes. Maar daarna meer dan een uur hetzelfde gezaag en gezever dat de film zo verpestte he, altijd hetzelfde gejank tussen die soldaat en die vrouw. Zeer irritant!!!

Het laatste gevecht, de eigenlijke bedoeling van de film, de afslachting van een Cheyenne-kamp, een vreedzaam kamp, vooral bestaande uit vrouwen, kinderen en bejaarde mensen, was dan wel weer goed gelukt.

Maar dat maakte de rest niet goed, dus van mij maar een 2 sterren.

Maar ik lees hier nergens iets over de flaters van de film:

Flater nummer 1: De afslachting bij Sand Creek was in 1864.
Little Big Horn was in 1876, wat zeggen ze in de film: Dat LBH een jaar eerder was. ZUCHT!!!!!!

Flater nummer 2: In de film vermelden ze niet dat de Cheyennes hun beste krijgers op jacht waren ofzo, alleszins waren ze er in het echt niet heb ik gelezen. Hun dogsoldiers, zo noemen die.

Vriendelijke groeten.

Lad
2 sterren is wat streng...

Ik verhoog naar 2,5 sterren.

Als ze de slachting bij Sand Creek nu als uitgangspunt hadden genomen had het een interessante film op kunnen leveren. Nu sluit eigenlijk het einde niet aan bij het (zeer saaie) eerste anderhalve uur.
Mager acteerwerk van vooral Peter Strauss.

Jammerlijke film.

Mooi van de regisseur om wat meer aandacht te besteden aan de schandelijke slachting van enkele honderden weerloze Cheyennes, vooral ouderen, vrouwen en kinderen (het klopt namelijk dat de "Dogwarriors" op jacht waren toen). Maar dan is ook meteen al het goede al gezegd.

De film is namelijk niet alleen historisch niet correct (enkele pijnlijke vergissingen), maar ook de cast irriteert meer dan de bedoeling is. Vooral die vrouw, dat gejank altijd! Alleen het einde van de film, het gevecht zelf, kan nog door de beugel. Maar dat redt de film niet.

Besluit: 1,5 sterren. Geen echte ramp, maar zeker ook geen aanrader. Spijtig!

Het initiatief, om een film te maken over een van de zwartste bladzijden uit de Amerikaanse geschiedenis, is zonder twijfel prijzenswaardig. De afschuwwekkende slachtpartij door het Amerikaanse leger (met gruwelijke onthoofdingen en verkrachtingen) geven daar reden toe. Helaas is de manier waarop de regisseur de diepte probeert in te gaan onvolwassen, zodat de western jammerlijk belachelijk uitpakt. De personages worden simpel, overdadig en neerbuigend neergezet en lijken zonder enig historisch besef gecreëerd.

avatar van mr rumson
Maak het mij dit keer gemakkelijk door te zeggen dat ik het eens ben gauke en LAD.
Voor mij dan ook niet meer dan 2 sterren voor deze film waar veel meer in had kunnen zitten.

avatar van Ramon K
Mac Hammer Fan schreef:
Zoveel negativisme?
*4*

Dit ja..... en alle andere commentaren hier kunnen wat mij betreft gewoon direct de prullenbak in. De film is niet perfect, maar wel erg goed!

Een lange, suffe aanloop (met matig acteerwerk van zowel Strauss als Bergen) naar een
akelig realistisch in beeld gebrachte afslachting van de indianen . De verschijning van Strauss
stemde mij aanvankelijk tot nadenken: Waar ken ik deze acteur van? Het blijkt te wezen
van de t.v. -serie The Jordaches, van de jaren zeventig.