The Hateful Eight (2015)

Alternatieve titel: The Hateful 8

Western
167 minuten / 187 minuten (roadshow editie - incl. 12 minuten pauze)

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Samuel L. Jackson, Kurt Russell en Jennifer Jason Leigh

Wyoming, enkele jaren na de Amerikaanse Burgeroorlog. Premiejager John Ruth is met een voortvluchtige, Daisy Domergue genaamd, op weg naar een dorpje dat luistert naar de naam Red Rock om haar voor het gerecht te slepen. Onderweg komen ze twee mannen tegen, ex-majoor en berucht premiejager Marquis Warren en Chris Mannix, een zuiderling die beweert de nieuwe sheriff van het dorp te zijn. Vanwege een hevige sneeuwstorm worden ze gedwongen te schuilen in ‘Minnie’s Haberdashery’, een tussenstop die zich bevindt op een bergpas.

avatar van wimaroca
lovecraft schreef:
Noem mij 1 film, ééntje maar... Noem mij 1 film van Tarantino zonder bloedvergieten, zonder excessief geweld, zonder inhoudsloze scheldkkanonnades, zonder dezelfde ultra-gewelddadige makkelijke herhaling van zetten.

Noem mij 1 zo'n film van Tarantino.

Waar het draait om het verhaal in plaats van het bloedvergieten.

Eentje maar.

En ik kiijk hem.

Ik heb de film - helaas - inmiddels bekeken.

Je reiinste bagger.

Van wie moet je Tarantino kijken? nooit meer kijken ,Tarantino is met zwarte humor bloed vergieten,alleen dit is wel de minste van hem,vind ik

avatar van nadrin
Wat een oeverloos geleuter. Overdreven veel geweld.

avatar van ILDIB
Typische Tarantino. Het begint wat traag maar vanaf ze bij minnies komen boeit het enorm. Hij is wel wat lang dus vanwege de aanloop.

Zalige film, je moet er wel voor zijn, dus ik begrijp de slechte kritiek van de wat saaiere mensen. Weinig tot geen actie, maar wel personages en dialogen zoals je ze tegenwoordig bijna niet meer ziet/hoort. Ik heb hem in de bios gezien, en thuis meerdere malen (itunes), wordt elke keer beter.

avatar van IH88
“One of them fellas is not... what he says he is.”

The Hateful Eight wordt eigenlijk alleen maar beter. De film zit bomvol met de typische Tarantino elementen, en vanaf het schitterende begin met de sfeervolle muziek van Morricone is het genieten geblazen. Spitsvondige en erg lange dialogen, nog langere monologen, excessief geweld, veel scheldwoorden, humor, kleurrijke personages, prachtige muziek en veel terugkerende acteurs… Een film van Tarantino is zo betrouwbaar als een Zwitsers uurwerk.

Het eerste gedeelte in de koets is vooral door het spel van Jackson, Leigh en Russell erg vermakelijk, en het tweede gedeelte in de bar is Tarantino in topvorm. Paranoia viert hoogtij, en op een gegeven moment vertrouwt niemand elkaar nog. Het einde is gruwelijk, en het bloed vloeit weer rijkelijk. Als ik een minpunt moet noemen dan zijn het sommige personages die niet helemaal goed uit de verf komen. Jackson, Leigh, Russell, Goggins en Roth zijn weergaloos, maar bijvoorbeeld Bichir, Madsen, Tatum, Dern en Parks kunnen niet echt hun stempel drukken op het materiaal. Visueel ziet het er allemaal wel prachtig uit, met het winterse landschap als schitterend decor.