The Long Voyage Home (1940)

Drama / Oorlog

geregisseerd door John Ford
met John Wayne, Thomas Mitchell en Ian Hunter

Na een avondje feesten aan wal, keert de bemanning van de SS Glencairn terug op haar schip en reist naar Baltimore. De bemanning is een bont gezelschap en aangekomen in Baltimore krijgen ze een vracht dynamiet aan boord. De woeste oceaan waar ze vervolgens op terechtkomen zorgt er samen met het dynamiet voor dat de bemanning de zenuwen nauwelijks in bedwang kan houden. Vooral al ze vermoeden dat één van hen wel eens een Duitse spion kan zijn.

Een jaar na het verpletterende Stagecoach levert Ford met deze prent een kwalitatief inferieur product af (ook al is menig recensent het waarschijnlijk met mij oneens). Alleen de fotografie / het camerawerk van Gregg Toland weet af en toe te overtuigen. Zelfs Wayne staat te schutteren als een beginneling; zijn vertolking van Ole de Zweed (met onvervalst Schwarzenegger-accent) doet onrecht aan het talent van de redneck. De verhaallijnen in de Long Voyage weten nergens echt te raken, daarvoor zijn ze te losjes aan elkaar gesmeed (het script is gebaseerd op een paar korte verhalen). Ford en Wayne: schoenmakers blijf bij jullie leest: WESTERNS! (Opvallend is de maximum score die deze film krijgt van de beste filmgids ter wereld, Virgin Film Guide).

avatar van yeyo
The Long Voyage Home is aanvankelijk te fragmentarisch om echt aangrijpend te zijn en bovendien komen sommige personages nogal clownesk naar voren. Tegen het einde neemt de film echter een verrassend positieve ommezwaai en verandert het in een innemend, authentiek aanvoelend portret over kameraadschap en melancholie. Het laatste shot is ontroerend op een enorm fijnzinnige manier en eigen aan het meesterschap van John Ford.

avatar van Brix
Mooi gefilmd, in overwegend half-donkere beelden, met fraaie contrasten

Vooral Ian Hunter valt positief op voor wat het acteren betreft.
De rest van de cast is overwegend clownesk bezig, soms zelfs op het irritante af.

Waarom John Wayne als eerste op de credits staat is mij een raadsel.
Anderhalf uur lang heeft hij niet veel meer functie dan een figurant, en wanneer hij eindelijk wat tekst heeft bakt hij er weinig van.
Het mag dan wel zo zijn dat Wayne in zijn privé leven liever aan boord van zijn boot was dan op de rug van een paard, maar in deze film is hij toch niet op zijn plaats.

De film gaf mij meer een jaren twintig-dertig gevoel dan dat hij mij aan de periode van tweede wereldoorlog deed denken.

Met enige moeite tot het einde toe bekeken.

John Wayne in een erg zwijgzame rol...maar zijn collega's, zeelui, zijn des te meer aan het woord met allerlei gepraat, gezwans, twijfels en dronkemansgedoe en als het moet een stevige vuist.
Veel stelt het allemaal helaas niet voor, en eigenlijk zijn de beste scènes naar het einde toe wanneer de kerels aan wal geraken (sommigen komen mij niet onbekend voor, als vergroeid met een Ierse pub en de schuimloze kingsize potten bier - cfr "The Quiet Man"...) en er ook wat tederheid tussen die bonkige, aan de zee verknochte gasten komt. Prettig om ook nog eens Midred Natwick aan het werk te zien, zelfs in een pittige, erg realistische rol.
Het geheel ontgoochelt voor een John Ford-film.

avatar van Metalfist
Best thing to do with memories is... forget em

Zo'n digitale televisie, het heeft zijn voordelen. Eenmaal er echter iets aan dat ding begint te schelen, dan krijg je te horen dat je bij een vervanging alle opnames kwijt zijn. Dat is niet zo handig aangezien ik best nog wel opgenomen films heb liggen en daarvan was deze The Long Voyage Home degene die me het meest interesseerde. De reden was simpel: de combinatie John Wayne - John Ford wil ik altijd wel een kans geven.

Niet dat dat altijd in even goede films resulteert, maar ik had toch niet verwacht dat The Long Voyage Home zo hard ging tegenvallen. Ford regisseert Wayne (die om een vreemde reden is gecast als een Zweed, inclusief dik accent) in een fragmentarisch verhaaltje rond een stel zeelui ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Ford koos ervoor om een aantal eenakters van Eugene O'Neill, maar slaagt er nooit in om er een echt evenwichtig geheel van te maken. Een aantal serieuze scènes worden dan ook wat teniet gedaan door de clowneske personages en het is eigenlijk pas op het einde dat de film me echt begon te intrigeren. Ole die dan toch naar huis lijkt te gaan, het café waar de mannen stomdronken geraken, Ole die wordt ontvoerd, de strijd die daarop volgt en natuurlijk de dood van Driscoll terwijl we de mannen zich dan toch terug aanmelden voor een volgende reis.

John Wayne als Zweed, het is eens een keer iets anders. Of het een goede keuze was? Nee, ik vond het niet. Ford zelf was blijkbaar erg te spreken over de performance van 'zijn ontdekking' (het was Stagecoach uit 1939 dat de acteur echt op de kaart zette) maar ik vind dit toch één van zijn zwakste rollen. Het is vooral het accent dat het allemaal wat om zeep helpt. Nog zo'n acteur met een serieus accent is Thomas Mitchell als Driscoll. Die doet het echter uitstekend en dat geldt ook voor Ward Bond. Sowieso eigenlijk vrij weinig op te merken aan de cast, met uitzondering dat het hier en daar wat overdreven clowneske performances zijn dus.

Ook niet helemaal handig natuurlijk dat dit een opname van de BBC, dus zonder ondertitels, waardoor ik hier en daar wat moeite had met de accenten. Zeker het gewauwel van Thomas Mitchell was niet altijd even verstaanbaar. Verder was dit vooral een film waarvan ik niet goed snap dat dit op IMDB zo hoog scoort, de aanwezigheid van Gregg 'Citizen Kane' Toland zal daar voor iets tussen zitten?