Billy Budd (1962)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur

geregisseerd door Peter Ustinov
met Robert Ryan, Peter Ustinov en Terence Stamp

Deze film is Ustinovs bijtende bewerking van klassiek zeemansverhaal. Billy Budd (Stamp) een goedhartige, jonge matroos valt ten prooi aan de sadistische streken van wapenmeester John Claggart (Ryan).

Peter Ustininov zette hier in wit-zwart een sterk zeemansdrama neer.
Aanvankelijk lijkt de film zowat in een clichématig thema van hardvochtige overste tegenover weerloze ondergeschikte te vervallen, weliswaar goed gebracht, maar zonder uitschieters, tot de film plots heel wat meer gewicht krijgt. Karakters worden nog sterker uitgediept, de gebeurtenissen en de dialogen worden gewichtiger, men gaat de psychologische tour op waarbij de wet tegenover de rechtspraak wordt geplaatst, wat zeker in het laatste gedeelte leidt naar een boeiend stukje film.
De jonge Terence Stamp (Oscarnominatie), Robert Ryan en Peter Ustinov acteren op een overtuigende manier in een film, ondertussen 50 jaar oud, maar nog best vertoonbaar.

Uitstekende film waarin een jonge, naïeve matroos van een handelsschip terecht komt op een oorlogsschip. De film speelt zich in het geheel op het schip af. De hiërarchie en de onderlinge verhoudingen tussen de mannen is goed uitgewerkt. Goeie dialogen, vooral tijdens het laatste gedeelte waar moreel besef tegenover de wet wordt geplaatst. Filmdebuut van Terence Stamp in de titelrol.