Seven Days in May (1964)

Thriller

geregisseerd door John Frankenheimer
met Burt Lancaster, Kirk Douglas en Ava Gardner

De impopulaire Amerikaanse president weet te bereiken dat de Senaat het met hem eens is over de totale ontmanteling van nucleaire wapens, maar het volk keert zich tegen de president. Kolonel Jiggs Casey ontdekt dat Generaal Scott niet van plan is te wachten met de ontmanteling en direct actie wil ondernemen. Casey openbaart de informatie aan de president, waardoor de president belandt in een web van intriges.

avatar van boerenpummel
Indrukwekkende cast met:

Burt Lancaster
Kirk Douglas
Fredric March
Ava Gardner
Edmond O'Brien
Martin Balsam

8,1 op imdb. Hier helaas heel weinig stemmen. Iemand de film gezien?

Yep heb deze gezien. Goed verhaal over generaal Lancaster die een staatsgreep wil plegen. De hoofdrol is voor Kirk Douglas als kolonel die lucht krijgt van deze plannen en de president inlicht.
Hiervoor moet hij het opnemen tegen de bikkelharde arogante generaal Lancaster.

"Do you know who Judas was"

Kan deze verdorie steeds maar niet vinden.

avatar van Quentin
Twee jaar geleden in Madrid gekocht, volgens mij ook gewoon op Regio-1-DVD in de States. Fantastische film overigens.

Is het toeval dat de Amerikaanse president in de film Jordan Lynman heet en dat op dat ogenblik Lyndon B. Johnson de echte president van de States was ? De namen gelijken nogal sterk op elkaar en ik kan me van de indruk niet ontdoen dat één en ander een link had naar reële feiten of toch dat de geschetste toestanden tijdens de koude oorlog voor mogelijk werden gehouden.
In ieder geval deze "Seven Days in May" is een goed gemaakte film, in de beginne misschien wel wat verwarrend en overladen met personages maar naarmate de film vordert krijgt het verhaal duidelijke vormen, wordt hij gekruid met spitse dialogen en gaat de spanning gestaag omhoog.
Een cast om u tegen te zeggen brengt klasse-acts. Zelfs vamp Ava Gardner, toch al wat ouder, vertolkt haar rol voortreffelijk.

avatar van chevy93
Ik ga helemaal mee met bovenstaande user. Cast acteert uitstekend. Op een gegeven moment komt het verhaal echt los en is het over voor je er erg in hebt.

Ijzersterk. Met name natuurlijk als je de politiek situatie op dat moment in het achterhoofd houdt.
Kennedy was nota bene net vermoord.
Nogal gewaagd wat dat betreft.

Sowieso een heerlijke sterrencast en mooi verteld verhaal.

En thanks voor de dvd Henk

avatar van Metalfist
I'll make you two promises: a very good steak, medium rare, and the truth, which is very rare

All the President's Men behoort tot één van mijn favoriete films aller tijden. Nadien ook het boek gekocht in De Slegte, waar trouwens moeilijk is door te komen, maar naast het boek van Woodward & Bernstein stond ook een soortgelijk boek over een complot rond een staatsgreep op de Amerikaanse regering. Mijn interesse was indertijd gewekt maar het boek nooit meegenomen en het verdween uit mijn geheugen. Het was pas toen ik recentelijk de tv-gids van TCM opriep dat ik een heuse flashback kreeg naar een aantal jaar geleden en besloot om deze verffilming van het verhaal van Knebel & Bailey eens op te zetten.

In het begin kreeg ik de indruk dat dit een hoop droge kost ging zijn. Er wordt gegoocheld met een hoop namen en militaire rangen waardoor het allemaal een overhoop lijkt te zijn maar naarmate de film vordert, begint er wel meer en meer op zijn plaats te vallen. Normaal gezien ging de film een release krijgen in december 1963 maar het was Burt Lancaster zelf die aandrong om de release te verlaten doordat het te dicht aanleunde bij de moord op JFK. Hetzelfde geldt voor Kubrick's Dr. Strangelove trouwens maar het is wel ergens logisch natuurlijk want dit is een vrij gevoelig thema te noemen. Gevoelig maar wel erg degelijk en spannend tot aan de laatste minuten. Het verbaasde me dan ook dat een simpele actie zoals het ontslag aanvragen van de militairen toch zo'n vorm van spanning kan teweeg brengen. Volgens mij is dit dan ook het soort film dat per kijkbeurt nog wat interessanter kan zijn doordat er een aantal details komen boven drijven. Alleen zonde dat de rol van Paul Girard niet zo duidelijk overkomt. Ik had continu de indruk dat hij eigenlijk mee zat in het complot (zeker wanneer hij met de financiële baas belt) maar dat blijkt dan toch niet te zijn. Ik had het trouwens misschien nog net iets interessanter gevonden mocht de president gebruik maken van de compromitterende brieven van Eleanor in plaats van de deus ex machina waar de brief van Girard nog wordt teruggevonden. Soit, kleine details die op zich amper afbreuk doen aan de film.

Mijn enthousiasme is voornamelijk te wijten aan het feit dat hier een bijna legendarische cast in zit. Kirk Douglas zal bij iedereen wel bijna te boek staan als Spartacus maar dit is toch met gemak een evenwaardige rol. Hij weet op een ingetogen manier de rol van Casey op zich te nemen maar maakt vooral indruk in de 'Do you know who Judas was' scène. Voor mij één van de indrukwekkendste scènes uit de film. Ook Burt Lancaster is heerlijk op dreef als Mattoon Scott. Oorspronkelijk was het het plan dat Douglas die rol op zich ging nemen maar die realiseerde zich dat Lancaster een betere keuze was dus settelde hij voor de minder 'glamoureuze' rol van Jiggs. Het was niet de eerste keer dat Douglas en Lancaster het scherm deelden (dit was de 5e keer in een reeks van 7 films) en de chemie is uitdrukkelijk aanwezig. Zelfde geldt ook voor Ava Gardner die hier een kleine maar wel belangrijke rol in heeft. De oervamp was weliswaar alweer een dagje ouder maar juist in de jaren '60 maakte ze haar beste films. Ook dit is wederom een kolfje naar haar hand.

Degelijke film die best wel wat meer aandacht mag hebben want met maar een kleine 30 stemmen is dit niet zo erg bekend te noemen. Glansrollen van Lancaster, Douglas en Gardner zorgen ervoor dat het plot rond de staatsgreep een heerlijke spanning meekrijgt. Veruit Frankenheimer's beste.

Ben het helemaal met de vorige schrijver eens!

Uitstekende film waarin een kolonel de president waarschuwt over een mogelijk complot. Een goed geschreven politieke thriller met sterke dialogen. Destijds uiteraard wat actueler, maar dat doet verder geen afbreuk aan de film. Hier en daar spannend en het acteerwerk van de gehele cast is uitstekend.

Ondanks de topbezetting kon deze verfilming van het vanwege de tijdgeest van toen succesvolle boek van Fletcher Knebel mij nauwelijks boeien. Daar is in de eerste plaats het verhaal debet aan (wat nou, een geheime militaire basis in de woestijn bij El Paso ?). Ook het acteerwerk houdt niet over. Met uitzondering van Edmond O’Brien komt dat nogal steriel over. En arme Ava Gardner. Heeft ze eindelijk weer eens een rol in een grote film, krijgt ze amper wat te doen.

Typisch staaltje politieke paranoia op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, een tijd waarin veel vergelijkbare films uitkwamen (Manchurian Candidate, Fail Safe, Dr. Strangelove uiteraard...).

Ondanks de sterrencast blijft het acteervuurwerk wat spaarzaam en is de film hier en daar wat stoffig, ook in vergelijking met andere filmkrakers uit de jaren '60.

Niettemin een prettige spanningsopbouw. En leuk om March en Gardner in rollen op oudere leeftijd te zien.