The Sea Wolf (1941)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Michael Curtiz
met Edward G. Robinson, Ida Lupino en John Garfield

Alleen de naam van het schip 'The Ghost' doet nieuwe rekruten al beven. Een schrijver is op een veerboot met een voortvluchtige dame als de boot zinkt. Ze worden door 'The Ghost' opgepikt. De vrouw is stervende en de schrijver ziet een baan als dekzwabber niet zitten.

Ik had het boek van Jack London heel lang geleden al gelezen: zeer donker van toon, geen enkele luchtigheid. Dat heeft de film dan ook niet. De film is beter gemaakt dan het boek is geschreven.
Toch laat het je als kijker allemaal behoorlijk koud, zonder dat je overigens je aandacht er niet bij kan houden. Wellicht is gewoon het thema natuur-cultuur, wilde-geciviliseerde etc. al een beetje te vaak uitgekauwd.

Niet mijn ding. Het camerawerk is dik in orde en er wordt ook best goed geacteerd door Robinson, Garfield, Lupino en Fitzgerald, maar het verhaal spreekt mij totaal niet aan. Een van de zwakkere films van Michael Curtiz.