Black Legion (1937)

geregisseerd door Archie Mayo
met Humphrey Bogart, Dick Foran en Erin O'Brien-Moore

Frank (Humphrey Bogart) is een fabrieksarbeider en heeft zo zijn dromen. Als hij een hogere baan aan zich voorbij ziet gaan ten gunste van een Pool besluit hij een bijeenkomst van de pro-Amerikaanse Black Legion beweging te gaan en zich aan te sluiten. Deze Klan gaat met witte jassen en bedekkende kappen de buitenlanders uitdrijven. Eenmaal aangesloten kom je er niet meer levend uit.

avatar van chiquita
Een erg jonge maar toch voortreffelijke Bogart die ook zonder rimpels de kijker weet te fascineren.

Knappe film die begrippen als onverdraagzaamheid en geweld brengt maar naar aloude Amerikaanse traditie rechtvaardigheid en terechte vergelding laat zegevieren, iets waar het grote publiek beslist naar hunkerde.
Vond Bogie hier eigenlijk beter dan in vele van zijn latere films.

avatar van Biosguru
Prima film tot het rechtbank deel begint, dan zakt het in elkaar, wordt het preachy en zelfs voor een film uit die tijd te overdone. Michael Curtiz schijnt mede geregisseerd te hebben. Wel erg leuk om een jonge Bogart te zien.