The Paper Chase (1973)

Drama / Komedie

geregisseerd door James Bridges
met Timothy Bottoms, Lindsay Wagner en John Houseman

De studenten op Harvard-Law willen dit jaar slagen en bedenken allerlei studeerplannen. Daarnaast begint er eentje een relatie met de dochter van de vreselijke docent Contract-recht, al weet hij niet dat het diens dochter is. Hij moet proberen op te vallen bij de docent, want dan zal hij soepeler het examen nakijken, en de aantekeningen van de docent zouden ook helpen.

avatar van streeter
Ik ben verbaasd dat er maar 4 stemmen zijn voor deze Oscar-winnende film. Een paar jaar later was er ook een Paper Chase TV serie voor vele jaren, met Houseman in dezelfde rol.

streeter schreef:
Ik ben verbaasd dat er maar 4 stemmen zijn voor deze Oscar-winnende film.

Dat verbaast mij ook. De film verdient zeker een groter publiek.

Heel lang geleden heb ik deze film gezien in de bioscoop. Ik was toen zo onder de indruk, dat ik vrijwel onmiddellijk daarna het boek van John Jay Osborn gelezen heb. Mijn hernieuwde kennismaking met de film heeft me niet gebracht wat ik er van verwacht had.

Het is in alle opzichten dé film van John Houseman, die letterlijk en figuurlijk een formidabele rol neerzet, waarvoor hij destijds terecht diverse prijzen in de wacht sleepte, waaronder een Oscar. Maar voor het overige blijft het allemaal net iets te veel aan de oppervlakte. De verhaallijnen over de spanningen binnen de studiegroep en over de relatie tussen Mr. Hart en Susan komen naar mijn smaak te weinig uit de verf.

Redelijke film over een rechtenstudent die een relatie krijgt met de dochter van zijn leraar. Geen doorsnee romantische film. Daarvoor concentreert de film zich ook teveel op het hele studeren. Ook is het aan de ene kant wel frustrerend dat een echte confrontatie tussen de student en leraar uitblijft. Toch kijkt het geheel wel gemakkelijk weg, vooral vanwege het uitstekende acteerwerk.