The Sunshine Boys (1975)

geregisseerd door Herbert Ross
met Walter Matthau, George Burns en Richard Benjamin

Willy Clark en Al Lewis zijn twee oude vaudeville-artiesten die elkaar 11 jaar niet hebben gezien. Ze laten zich overhalen om nog eens samen op te treden.

Comedy van Neil Simon. Het simpele maar briljante uitgangspunt is dat twee ouwe (Johnny & Rijk-achtige) revue-artiesten elkaar diep haten ondanks het succes dat ze jarenlang hadden.
Geweldig uitgewerkt, en ook met veel kennis van zaken van de theaterwereld. Sterke grappen (words with a 'K' in it are funny).

Er bestaat een andere versie, met Jack Lemmon. Ook leuk. Maar deze is beter.

Met Lemmon?!
Ken wel een TV-versie met Woody Allen en Peter Falk. Schijnt niet zo goed te zijn.

Helemaal gelijk. Ik was in de war.
Die Woody Allen/ Peter Falk heb ik ooit es opgenomen. Veel minder goed - maar de meeste grappen werken nog steeds.

Simon is een Held.

Absoluut. Z'n werk wordt nogal es afgedaan als blijspelletjes, maar god wat is dat knap wat die man doet. Soms lijkt het gewoon een beetje geïmproviseer, maar het werkt ijzersterk, en het is volstrekt doorgedacht.

neo (crew)
Erg leuke komedie met een zeer komisch verhaal en prachtige hoofdrolspelers. De dialogen zijn ook zeer genietbaar:

Ben: I also need a A-stick
Al: What's a A-stick?
Ben: A stick to say A

Willy: Cuz of artistic differences.
Al: What artistic differences?
Willy: I hate the fucking son of a bitch bastard!

4 sterren

Erg mooie film. Eén van de beste rollen van Walter Matthau. Verder prachtige dialogen tussen hem, George Burns en Richard Benjamin. Goed verhaal. Ik heb erg genoten van deze film.

4 sterren

Mooie film. Mooie acteerprestaties. Mooie muziek. 3.5 sterren.

Ik kan best begrijpen dat Matthau-fans hiermee duimen en vingers aflikken, maar ik kan ook begrijpen dan anderen de knop zullen omdraaien.
En al lijkt voor mij persoonlijk 2 uur van dit wat lang, toch heb ik genoten van deze speciale humor : een vleugje Marx Brothers, een vleugje Woody Allen, zelfs een vleugje Jacques Tati, maar vooral een hele brok Matthau.

orbit
Geweldige komedie, met Matthau op zijn best!

Mr_White
Best leuk filmpje, met name door de briljante dialogen die heerlijk gebracht worden door Matthau en Burns. Met name Matthau is geweldig want die man kan mopperen en fronzen als geen ander.

Een van de meest humoristische films die er zijn. Prachtige dialogen en Matthau en Burns op hun best. 4,5*

avatar van wendyvortex
Okay, lees dus de afgelopen dagen allerlei goede recensies over de eerste serieuze rol van André van Duin in het Neil Simon-stuk ... realiseer ik me dat ik deze nog nooit had gezien. Ik neem aan dat van Duin de George Burns-rol doet.
Matthau is natuurlijk altijd leuk als mopperpot, maar de ingehouden rol van Burns is ook echt meesterlijk gespeeld.
Neil Simon is natuurlijk een briljant toneelschrijver en de film speelt dan wel voornamelijk binnenshuis af, maar tovert ook gewoon New York of een TV-studio tevoorschijn.
Prachtig stuk, mooie film.

Matige film over twee bejaarde komieken die na jaren weer bij elkaar komen voor nog één samenwerking. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk. Misschien hierdoor wel wat langdradig. De humor is nogal oubollig. Op sommige momenten wel vermakelijk, maar het had allemaal wat meer pit mogen hebben. Walter Matthau en George Burns doen het meer dan prima.

avatar van Mescaline
Lang benieuwd naar geweest maar tot mijn verbazing nu pas gekeken. Als filmliefhebber kan je echt genieten van het acteerspel en de chemie tussen Walter Matthau & George Burns, beide behoren ze tot de beste acteurs van hun tijd en samen tillen ze deze film naar een hoger niveau. Regelmatig moeten lachen en de rest van de tijd grotendeels met een glimlach doorgebracht. De heerlijke jaren 70 sfeer en het aangename rustige tempo van de film doen het geheel erg veel goed, dialogen zijn ook uitstekend maar dat is niet zo raar met een grote naam als Neil Simon.
De scenes op het toneel zijn trouwens helemaal smullen en hadden wel wat langer mogen duren wat mij betreft.

4 sterren met kans op verhoging.