ad
  • 8.144.970 stemmen

Twelve O'Clock High (1949)

Drama / Oorlog | 132 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Geregisseerd door: Henry King

Met onder meer: Gregory Peck en Gary Merrill

Releasedatum: 5 mei 1950

Over Twelve O'Clock High

"A story of twelve men as their women never knew them..."

Generaal Frank Savage krijgt tijdens de Tweede Wereldoorlog het bevel over een groep bommenwerpers. Zij dienen missies uit te voeren over Duitsland. Savage eist van zijn mannen het maximale; ze dienen zo laag mogelijk te vliegen, en veel risico's te nemen. Dit heeft vaak noodlottige resultaten voor de piloten, maar Savage heeft geen medelijden. Hoe verder ze komen, hoe meer Savage zich realiseert dat zijn mannen geen vertrouwen krijgen door zijn stijl van leiding geven.

imageimageimageimageimage

Brigadier General Frank Savage

Lieutenant Colonel Ben Gately

Colonel Keith Davenport

Major General Patrick Pritchard

Major / Lieutenant Colonel Harvey Stovall

Sergeant McIllhenny

Major "Doc" Kaiser (flight surgeon)

Major Cobb

Lieutenant Bishop

Lieutenant Zimmerman

avatar van mooiweer

mooiweer

goede oorlogsfilm, waarbij authentieke beelden worden gebruikt.

avatar van =michael=

=michael=

mooiweer schreef:

goede oorlogsfilm, waarbij authentieke beelden worden gebruikt.

helemaal mee eens

avatar van wo2-Freak

wo2-Freak

Ook mee eens!

avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

Goede oorlogsfilm. Kort na WO2 gemaakt, maar mooie beelden voor zo'n oude film. Dit is écht een aanrader. Als je de film niet hebt gezien, snel kopen dan. Hij is goedkoop, maar zeker het aanschaffen waard.

Inderdaad wel een bijzondere oorlogsfilm. Met name de originele, authentieke beelden van de luchtgevechten met de Duitsers zijn natuurlijk indrukwekkend.

Echter, de film kent pas in het laatste half uur actie, wat misschien een beetje jammer is. Maar de hele aanloop is voor zijn tijd al erg volwassen. Zo veel klassieke oorlogsfilms zijn er niet die de stress en psychische problemen van militairen, in dit geval vliegeniers, tijdens de oorlog behandelen.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

En een prachtige onderkoelde bijrol van Dean Jagger waarvoor hij terecht een Oscar won. Dit is ook de film waardoor ik Gregory Peck met andere ogen ging bekijken.

avatar van pieter4848

pieter4848

Bijzondere film, zeker als je weet dat dit gebaseerd is op een waar gebeurde missie die hier in België de oorzaak was de het zwaarste bombardement uit onze geschiedenis.

Meer info? Deze link!

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Triest verhaal, pieter4848. Maar de film is dus eigenlijk allesbehalve gebaseerd op die missie : in het echt werd die wel uitgevoerd onder het commando van de generaal die door Gregory Peck wordt gespeeld, maar in de film wordt die rampzalige missie juist zorgvuldig uit de weg gegaan. Hoewel, als ik op internet zoek zou in de film kunnen worden gesuggereerd dat Peck op het einde (ook) instort omdat hij beseft wat hij die dag heeft aangericht.

avatar van bunkerboy

bunkerboy

het boek is fantastisch en verfilmd doet dat er niets af , wat zeldzaam is daar dikwijls de boeken beter zijn

Peck speelt Savage zeer goed , keihard en ongenadeloos maar toch met een hart

aktie is zeker zeer goed

een tribute to the 100 bomber group ....

avatar van RuudC

RuudC

Altijd wat lastig om een antieke oorlogsfilm te zien. Zeker vroeger keek ernaar vanwege de actie en in dat opzicht zou Twelve O'Clock High flink tegengevallen zijn. Ook vandaag de dag vind ik zo'n genrefilm niet compleet zonder wat oorlogsgeweld. Toch is dit wel een interessante film. Voordat je echt meekijkt met missies, mag je eerst lange tijd volgen hoe een klassieke ijzervreter een bang (en daardoor slecht presterend) eskader vormt tot een team. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot, maar de rol van Gregory Peck is ongelooflijk goed. Vaak haak ik snel af bij dit soort oorlogsfilms waarin vooral gepraat wordt, maar hier heb ik aan de buis gekluisterd gezeten. Knappe film, zo kort na de oorlog. Je ziet dat het gras het vliegveld al net aan het overwoekeren is. 12 O'Clock High heeft een aantal toffe dingen, zoals de vele B17 bommenwerpers, de Lepra colony en de authentieke oorlogsbeelden. Absoluut de moeite waard dit.