'Breaker' Morant (1980)

Australië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Bruce Beresford
met Edward Woodward, Jack Thompson en John Waters

Tijdens de 'Boerenoorlog' worden drie Australische luitenanten ervan beschuldigd een Boer-gevangene te hebben neergeschoten. Hoewel ze onder orders stonden, worden ze door de generale staf bestraft. De legerleiding probeert zich te distantiëren van de mistoestanden tijdens de oorlog. Maar het proces loopt niet zoals verwacht want de luitenanten verdedigen zich met hand en tand.

Lijkt mij de moeite waard. 7.9 op imdb en 'christian copper' Edward Woodward uit The Wicker Man speelt hierin.

Effectief krijgsraaddrama dat tegelijkertijd op twee niveaus slaagt: in de eerste plaats is het een sterk beeld van aangeklaagden in een proces waarvan de uitslag om politeke redenen min of meer al van hogerhand gestuurd wordt, zonder dat het in onsubtiele overdrevenheid a la In the Name of the Father vervalt. Toch concentreert de film niet alleen op de gang van zaken tijdens het proces, maar ook op de personages van de drie aangeklaagden, die op heel verschillende wijzen met de omstandigheden omgaan.

In de tweede plaats is de film ook een krachtig politiek statement. Het verhaal speelt zich weliswar af in Boerenoorlog in Zuid-Afrika, maar gebruikt dat nergens als beperking; dat dit soort praktijken in alle oorlogen voorkomen is duidelijk (neem heel recentelijk bijvoorbeeld de gevolgen van de misstanden in de Abu-Ghraibgevangenis).

Het einde is ook treffend: zonder sentiment, maar toch heel dramatisch. Veel Hollywoodfilms zouden hier nog wat van kunnen leren. Het enige echte minpunt aan de film vind ik dat het personage van de advocaat zo vlak blijft; bijna karakterloos eigenlijk. Natuurlijk is hij strikt genomen maar een bijpersonage, maar hij speelt toch een belangrijke rol in het verhaal, en wat meer aandacht voor zijn personage (door wat gesprekken met de drie aangeklaagden bijvoorbeeld) had de film meer diepgang kunnen geven. Ook de personages van de drie aangeklaagden hadden op die manier nog verder uitgewerkt kunnen worden trouwens, al zijn ze nu al ronder dan menig hoofdpersoon uit een Hollywooddrama. 4 *

Uitstekende film die hier en daar aan Paths of Glory deed denken, zij het dat de dat de moraliteit nogal wat ingewikkelder ligt. Deze meer ambivalente inhoud maakt het een hele interessante film.

De film concentreert zich erg op de inhoud en het statement; daardoor is er inderdaad ietwat weinig ruimte over voor diepgang van de karakters. Toch heb ik mij hier weinig aan gestoord, omdat ik het in dit geval niet als een groot gemis beschouw.

De film is helder, goed geacteerd (Morant zelf deed me overigens sterk denken aan Michael Caine) en bevat mooie opnames. En doet wat hij moet doen.

Boeiende rechtszaakfilm, niet in de laatste plaats door de nogal onconventionele setting.

Prachtig gespeelde rol ook van Jack Thompson.

avatar van Guzziking
Één van de betere anti-oorlog-films, eens van een andere keer belicht, van een bijna vergeten oorlog, die Engeland tot maximale inspanning dwong om deze te winnen. Prima acteerwerk in een boeiende film.

Uitstekende film die stof tot nadenken geeft over oorlogspraktijken en het begrip "oorlogscriminaliteit".
Knappe opbouw met goed getimde flashbacks.
Ijzersterke vertolkingen in deze rechtbankfilm over een historische toestand waar toch niet zo veel via film over te vernemen valt.

avatar van W.V.
Ik zag deze film begin jaren tachtig in de bioscoop in Amsterdam waar ik toen werkte, ik maakte een collega op de film attent, die wilde een week of twee later er naar toe, maar toen was de film alweer uit roulatie. Ook aan dit forum kun je zien dat er weinig liefhebbers zijn die de film kennen, bij mijn weten heeft de film ook nooit en vertoning op de Nederlandse tv gehad. Inderdaad het was geen typische Hollywood productie uit die tijd, misschien heeft dat er voor gezorgd dat de film slecht bezocht werd. In 80-81 had de film natuurlijk concurrentie van films als the empire strikes back, shining en blues brothers en dan kan ik nog wel even doorgaan. Toch verwonderlijk dat critici uit die dagen deze film hebben overgeslagen, het verhaal lijkt op paths of glory, maar in die film stond de uitkomst van te voren alvast, het betrof ook maar gewoner frontsoldaten die niets in te brengen hadden, maar dit betrof officieren en ook nog eens Aussie's die zich weigerden neer te leggen bij de zaken. Ik ben een tijdje op zoek geweest naar de dvd van deze film, kan natuurlijk aan mij liggen, maar heb deze niet kunnen vinden. Ik hoop dat de film nog een keer ergens op tv verschijnt.

avatar van Kaiser
Mooie film, onbegrijpelijk dat er niet meer films/series van dit conflict zijn gemaakt vond dit als geschiedenisstudent een van de meest interessante oorlogen uit de moderne tijd.