• 8.303.792 stemmen

Decision Before Dawn (1951)

Oorlog / Drama | 119 minuten

Genre: Oorlog / Drama

Geregisseerd door: Anatole Litvak

Met onder meer: Richard Basehart, Gary Merrill en Oskar Werner

Plot Decision Before Dawn

"A woman's kiss . . . A lighted cigarette - Each had Its meaning! An exciting and realistic story of war . . . of German Prisoners Sent Back Behind Their Own Lines as Agents of the Allies!"

In 1944 nadert de Tweede Wereldoorlog zijn laatste fase: Duitsland is verwoest en zijn leger verzwakt, maar wil nog van geen opgeven weten. De geallieerden hebben de Duitsers tot achter de Rijn teruggedreven, maar kunnen enkel gissen over de overgebleven slagkracht en de plannen van de Duitse troepen. Om deze cruciale informatie te verzamelen, sturen de Amerikanen twee Duitse gevangenen de grens over om te spioneren. De opdracht houdt veel risico's in aangezien de Gestapo een zo goed als waterdicht systeem heeft uitgedokterd om spionnen te ontmaskeren. Niemand kan ook voorspellen of de twee gevangenen, Happy en Tiger, zich aan de afspraak zullen houden.

imageimage

Fräulein Schneide

Sgt. Griffin

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

tamelijk goede film, maar wel heel ergerlijk, verwarrend en niet bevorderlijk voor het plot is dat de Duitsers Engels praatten. Is in vele oudere oorlogfilms het geval, maar hier is het wel erg hinderlijk.

*** 3 op 5 ***

avatar van Dick2008

Dick2008

Onbekende WO2-film, in zwartwit. Die wel heel rijkelijk gedetailleerd is, met chaotische beelden van Duitsland, is ook deels opgenomen op locatie in Duitsland. Ik vind het Engels ook ergerlijk. Als er zo nu en dan wat Engels gesproken wordt door Duitsers. Maar het zit geen eens een accent in en het speelt zich grotendeels af, vanuit Duitse zijde, zelf Hans Christian Blech en Hildegard Knef spreken goed Engels. Verder best matig, wordt het laatste gedeelte dan toch nog erg spannend, maar te weinig voor zo'n lange film. 2.0.

stinissen (crew films & series)

Dick2008 schreef:

Smaken verschillen ik vond het een goede film , zo zie je maar weer.

BBarbie

Het meest opvallende van deze film is het verhaal, dat gaat over twee Duitse krijgsgevangenen die tegen het einde van oorlog collaboreren met de Amerikanen. Een ongewoon gegeven volgens mij, dat overigens matig wordt uitgewerkt. Ik ben in ieder geval niet erg onder de indruk gekomen. Dat ook de Duitsers Engels praten ligt voor de hand, want dit soort films werd destijds vooral gemaakt voor de Amerikaanse thuismarkt. Hildegard Knef (“Neff” volgens de credits) heeft niet meer dan een zeer bescheiden bijrol.