• 8.485.752 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Zwitserland

Geregisseerd door: Fred Zinnemann

Met onder meer: Montgomery Clift, Aline MacMahon en Jarmila Novotna

Plot The Search

"A wonderful motion picture!"

In het naoorlogse Duitsland ontfermen de geallieerden zich over de overlevenden van de concentratiekampen. Onder hen veel kinderen die gescheiden zijn van hun ouders en die uit alle hoeken van Europa afkomstig zijn. De negenjarige Tsjechische jongen Karel Malik vlucht weg uit zo'n opvangcentrum. Een Amerikaanse soldaat ontfermt zich over de jongen, die zich weinig herinnert over zijn verleden. Ondertussen is de moeder van Karel al zeven maanden lang op zoek naar haar kind ...

image

Ralph Stevenson

Karel Malik aka 'Jim'/'Jimmy'

Jerry Fisher

Hannah Malik

Mrs. Fisher

Joel Markowsky

Raoul Dubois

stinissen (crew films & series)

Montgomery Clift in zijn eerste echte grote rol in een gevoelige film van Fred Zinnemann een dikke 8 dus 4*

avatar van Diesel

Diesel

Prachtige poster.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20432 berichten

Een Poolse volgens mij. Polen zijn/waren enorm goed in het maken van de meest fraaie posters is me opgevallen bij het zoeken naar posters voor toevoegingen. Je komt echt zoveel geweldige Poolse posters tegen.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Diesel schreef:

Prachtige poster.

HIER kun je de 400kB versie downloaden.

# DVDreview!

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Eerste Oscarnominatie voor Clift, er zouden er nog 3 volgen, plus een ster op de Hollywood Walk of Fame

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Een werkelijk prachtige film die me de volledige speelduur geboeid hield. Niet alleen Clift, MacMahon en Novotna zijn geweldig, maar ook de vele kinderen in deze film spelen bovenmaats en geloofwaardig. Het einde stelde me een beetje teleur (naar mijn mening kon de hereniging iets krachtiger zijn geweest), maar verder is dit een meesterwerk.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Tegenwoordig zouden we dit een iets mystieker karakter geven, hier wordt het toch vaak drama met bosjes violen.

Wel af en toe fantastische beelden.

Er werdt voor de buitenopnamen gebruikt gemaakt van de ruïnes van Nazi-Duitsland.

Het jongetje speelt geweldig en wat moet deze film hard zijn aangekomen bij het publiek in 1948.

Af en toe wordt je op z'n E.T. 's iets teveel geleid naar de traantjes, maar daar had Schindler's List ook wat last van.

Deze film is in ieder geval niet minder dan die (in mijn ogen) ietwat overschatte Spielberg-film.

avatar van Co Jackso

Co Jackso

• 21924 berichten

Een prettige verrassing, deze film van Fred Zinnemann. Hoewel de film nogal sentimenteel is, ben ik eens in de tijd wel in voor een dergelijke film. Het is een film die bestaat uit wat aardige beelden van de verwoeste omgeving, maar het draait vooral om het verhaal en de dramatische elementen. Ik ben persoonlijk zeer te spreken over het acteerwerk, met name dat van het jongentje en Montgomery Clift. Verder kent de film weinig momenten die je niet vooraf zag aankomen, maar dat doet niets af van het feit dat ik genoten heb.

avatar van T.O.

T.O.

• 2056 stemmen

Goed uitgevoerd verhaal, hoewel inhoudelijk niet enorm bijzonder. Bovendien lijdt het hier en daar wel een beetje onder sentimentele tranentrekkerij zoals gebruikelijk in die tijd.

Prachtige beelden zijn er te zien van de ruïnes van Nazi-Duitsland en een uitstekende rol van Clift, die naar mijn mening veel beter speelt dan de rest van de cast.

Tarkus

Zeer mooie, maar wel emotionele film over de nasleep van de Tweede Wereldoorlog, en meer bepaald over de vele weeskinderen die achterbleven na de oorlogsjaren.

Ik was vooral onder de indruk van de acteerprestatie van de kleine jongen, Ivan Jandl, die zijn rol zo overtuigend speelt dat er voor deze knaap wellicht een grote toekomst als acteur was weggelegd. Het lot heeft er anders over beslist, de jongen van Tjsechische nationaliteit, kreeg later onder het communistische bewind in zijn land acteerverbod en stierf in armoede op zijn 50ste.

Een van de grote pluspunten in deze flm die zich afspeelt in de periode net na de Tweede Wereldoorlog, is dat ie is opgenomen in het Duitsland van net na de oorlog, en dus zijn de steden die je in de film volledig in puin ziet liggen, ook de echte beelden van die tijd.

Een film die ondertussen dus al meer dan 60 jaar oud is, maar nog steeds een aanrader van formaat. Topper, die alleen één ster verliest door de wat mindere kwaliteit van de beelden, maar als je het verhaal alleen wil beoordelen is deze prent zeker een 5 sterren-film !!!

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Mooie vooral laatste gedeelte ontroerende film....3,5

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima drama dat goed in elkaar is gezet en lekker wegkijkt.

gauke

Een treffend en ontroerend oorlogsdrama over weeskinderen en een daaraan parallel lopende zoektocht van twee door de concentratiekampen getraumatiseerde mensen. Vooral het eerste deel heeft de regisseur in een semi/documentaire stijl gemaakt wat de productie authentiek maakte en Fred Zinnemann vond een balans in stilte en gebaar. De film werd grotendeels opgenomen in het verwoeste Neurenberg en omgeving. De cast, inclusief de kinderen, speelde uitstekend met een eerste grote rol van Montgomery Clift.

avatar van Movsin

Movsin

De verdienste van deze zwart-wit-film is vooral het zoveelste dramatisch aspect van de gevolgen van WO II te illustreren. Ook de beelden van een verwoeste, platgebombardeerde stad zijn schrijnend. Helaas is het zowat een beetje "Amerika boven" (supermotivatie, meevoelen, edelmoedigheid...) in een film die soms wel ontroerend is maar ook wel dikwijls simpel en overdreven sentimenteel. Het einde was te voorspellen en de snel-cursus Engels potsierlijk.

avatar van clubsport

clubsport

sterk drama wat wellicht flink op sentiment drijft maar de authentieke beelden van het verwoeste duitsland en het sterke spel van vooral het jochie ( maar ook de rest laat zich niet onbetuigd) tillen deze film naar een hoger niveau .

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Sterke film, ten onrechte enigszins in de vergetelheid geraakt. Een boeiende opening waarin de werkzaamheden van de UNRRA, een vroeg, pre-UN internationaal samenwerkingsverband, worden belicht. De authenticiteit wordt daarbij versterkt door de opnames in het verwoeste Duitsland. Maar de film wint aan kracht als Montgomery Clift op het toneel verschijnt, die hier een van zijn beste rollen neerzet. Toch wel een ondergewaardeerd acteur. Ook kudo's aan Jandl als het jongetje en Novotna als zijn moeder. Het is een beetje onduidelijk hoeveel maanden de film in beslag neemt, maar het is niet ongebruikelijk dat jonge kinderen een taal extreem snel leren weet ik uit eigen ervaring. Het einde is natuurlijk weinig verrassend maar wist me toch te ontroeren.