Genre: Film noir / Mystery
Speelduur: 98 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Otto Preminger
Met onder meer: Alice Faye, Dana Andrews en Linda Darnell
IMDb beoordeling: 7,0 (6.469)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Fallen Angel
"The creator of "Laura" does it again!"
De arme en rondtrekkende Eric Stanton wordt ’s nachts bij een klein plaatsje de bus uitgezet, omdat hij de rit niet kan betalen. Eric weet wat eten te regelen in de lokale koffieshop ‘Pop Eats’ en hij leert daar de aantrekkelijke, maar ook weerbarstige serveerster Stella kennen. Eric wordt verliefd op Stella en hij bezoekt ‘Pop Eats’ regelmatig. Maar de politieman Mark Judd lijkt meer succes bij Stella te hebben. Stella ziet Eric niet zitten en hij denkt, dat ze van hem zal gaan houden, wanneer hij genoeg geld heeft. Eric legt het daarom aan met de naïeve burgemeestersdochter June Mills en hij trouwt haar vervolgens om haar geld. Op een dag wordt Stella vermoord aangetroffen en Eric is hoofdverdachte. Ondanks dat June inmiddels achter Erics motieven om haar te trouwen is gekomen, houdt ze nog steeds van hem en helpt hem bij het zoeken naar de echte moordenaar van Stella.
Externe links
Acteurs en actrices
June Mills
Eric Stanton
Stella
Mark Judd
Clara Mills
Dave Atkins
Professor Madley
Pop
Stella's downstairs neighbor (onvermeld)
Shoeshine Boy (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Wow... wat is die Linda Darnell toch geweldig; uitstraling, performance. Ook een keer een relaxte Dana Andrews (doorgaans, evenals Glenn Ford, een wathouterige acteur). Spannend tot de laatste minuut wie de werkelijke dader is.
En let eens hoe regiseur Preminger die Hays Code tacklet: wanneer Andrews en Faye op de hotelkamer zijn, en vanuit 't raam alleen HOT is te zien van verlichte letters HOTEL
Eén van m'n fav "Noirs". 4.5*
DVDreview: http://tinyurl.com/mcdag
By-the-way,
FALLEN ANGEL zit trouwens in de FOX FILM-NOIR COLLECTION.
Toon1
-
- 497 berichten
- 2713 stemmen
Otto Preminger's opvolger van Laura, een beetje een vergeten film vandaag. Aanwezig zijn Preminger's typisch vloeiend camerawerk en lange takes. Het is een typische noir, zeker qua plot, maar een film die goed wegkijkt. Alice Faye is misschien wel de ster van de film, maar Dana Andrews vond ik minstens even goed. Zeker aan te bevelen voor de noir fans.
Pacino88
-
- 608 berichten
- 1426 stemmen
Net als Laura, ook van Otto Preminger, maar deze vond ik relatief wat minder. De echte noir elementen komen pas na een uur. De gebruikelijke moord scenario zoals in de meeste noirs, wordt nogal snel op het einde opgelost. Wel zien we weer een coole Dana Andrews en een echte femme fatale, Linda Darnell. Ook al snap ik niet wat men hier in haar ziet, echt een grote teef. In My Darling Clementine speelde ze ook al zo afstotelijk.
Ook hier hebben we weer de gebruikelijk goede dialogen zoals in de meeste Preminger films en een redelijk onvoorspelbaar plot. Spiritualisme, loverboy gedrag, misbruik van vrouwen en moord komen voorbij. Al met al weer een prima noir.
3,5*
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dana Andrews charac., quote: " I'm tired, I've had a million jobs and feel like I'm a million years old".
matthijs_013
-
- 3625 berichten
- 5176 stemmen
Een teleurstellende film. Ik had er zo veel van verwacht, maar het was het allemaal 'net niet'. Aan de cast is niets op te merken, de drie hoofdrolspelers zijn geweldig. Faye bewijst dat ze meer kan dan musicalfilmpjes, maar ze staat niettemin in de schaduw van Linda Darnell. Het was niet echt slecht, maar interessant kon ik het ook niet noemen. Deze noir was niet voor mij weggelegd. Ik hou meer van de vlotte film noirs als Pickup on South Street. Jij misschien nog een aantal aanraders daarvan, Dogie?
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Een teleurstellende film. Ik had er zo veel van verwacht, maar het was het allemaal 'net niet'. Aan de cast is niets op te merken, de drie hoofdrolspelers zijn geweldig. Faye bewijst dat ze meer kan dan musicalfilmpjes, maar ze staat niettemin in de schaduw van Linda Darnell. Het was niet echt slecht, maar interessant kon ik het ook niet noemen. Deze noir was niet voor mij weggelegd. Ik hou meer van de vlotte film noirs als Pickup on South Street. Jij misschien nog een aantal aanraders daarvan, Dogie?
Meer tips in jouw Noir-smaak zal ik zsm in de Film-Noir thread geven.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Prima film-noir, waar ik me goed mee heb vermaakt. Ik dacht het hele plot in de smiezen te hebben, maaer bleek aan het einde tòch op het verkeerde been gezet te zijn. Gelukkig heet ik niet Sherlock.
Ook al snap ik niet wat men hier in haar ziet, echt een grote teef.
Nou, qua uiterlijk snap ik het wel, maar ze gedraagt zich wel als een lellebel. Wat de uiteindelijke dader dan ook in haar zag? Die zat al maanden daar koffie te drinken en wist nog niet wat voor vlees hij in de kuip had zitten?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Het gebuert zelden dat ik een film aanzet zonder dat ik me er ook maar iets van af weet. Ik zou dat vaker moeten doen. Van Fallen Angel wist ik alleen dat hij gemaakt was door Preminger, dat Dana Andrews erin zat en dat het waarschijnlijk een film van de jaren '40 was. Ik vermoedde dat het een film-noir was. Bij de meeste films die je blindelings in gaat merk je waarschijnlijk al snel wat voor een vlees je in de kuip hebt, maar Fallen Angels beste kant is dat het zijn kaarten niet snel op tafel legt. Dat het verhaal potentie had voor een noir was al snel duidelijk, maar omdat de film lang meer als een drama speelde begon ik me langzaam af te vragen of het nog wel een volbloednoir zou worden. Dat deed het wel. Dit is echter een film die vooral om de karakters draait en daar lang stil bij blijft staan.
En ook op het gebied van personages zijn er verrassingen. Het lijkt zelfs wel de bedoeling van de film om je beeld bij de belangrijkste karakters steeds om te gooien. Aanvankelijk herken je bekende noirarchetypen: de onbetrouwbare, maar sluwe man (ANdrews), de verstandige, fragile boekenworm (Faye), de goedkope bardame (Darnell) en de cynische, opmerkzame agent (Bickford). Aan het einde blijft er weinig overeind van dat beeld. Andrews blijkt bijna een idioot te zijn. Faye blijkt een stevig in haar schoenen te staan en tevens een onverwachte bakvis in haar te hebben. Darnell speelt wellicht de meest intelligente persoon van de hele groep en blijkt niet simpel te winnen zijn. En Bickford is een sadistische schurk (zijn geweldadige ondervraging is een hoogtepunt van de film).
Door de langzame opbouw met veel aandacht voor karakteruitdieping werkt het, maar ook omdat de casting perfect is. Alice Faye is met name erg goed. Ze is een vergeten actrice, maar in haar tijd was ze één van de grootste sterren van Hollywood en met haar rollen in musicalrollen scoorde ze veel meer nummer 1 hits dan beter herrinnerde filmzangeressen als Judy Garland en Doris Day. Waarschijnlijk heeft het gebrek aan echte klassiekers in haar filmografie ervoor gezorgd dat Faye's naam niet bekend is gebleven. Faye was woedend over de hoeveelheid van haar scènes die weggeknipt waren in de uiteindelijke versie van Fallen Angel, maar wat mij betreft blijft ze sterk over. De film zelf heeft altijd in de schaduw gestaan van het populairdere Laura. Niet helemaal onterecht, want dat is een uniekere film, maar Fallen Angel is op zichzelf een goed gemaakte film die zeer het bekijken waard is.
4*
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Ik dacht zeker te weten wie de dader was (één van de twee zusters), maar ik zat er volkomen naast. Wat ik wel goed had is dat mijn zoektocht naar films met ten onrechte vergeten Hollywood-sterren —in dit geval Alice Faye— toch weer een erg onderhoudende film heeft opgeleverd. Ik heb mij prima vermaakt met dit moordmysterie, ondanks Dana Andrews (niet bepaald mijn favoriete acteur), want dat wordt meer dan afdoende gecompenseerd door de aanwezigheid van Linda Darnell...
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
En na "Laura" van een jaar eerder waren we natuurlijk wel benieuwd of het hier net zo goed zou worden..nou nee dus. Voornamelijk omdat het verhaal niet zo sterk is, beetje te weinig mystery en niet noir genoeg.
Verder blijft het wel aangenaam tijdverdrijf waarin hard-boiled Eric Stanton zonder geld strandt in het plaatsje Walton en verliefd wordt op femme fatale barmeid Linda Darnell maar voor de poen toch maar trouwt met burgermeestersdochter Alice Faye en dan is het nog wel enigszins verrassend welke dame er aan gaat.
Voor de echte Preminger-classics moet je toch wezen bij Laura, Carmen Jones of Bunny Lake Is Missing dit is meer degelijk studiowerk.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
De regisseur zorgde opnieuw voor sfeervolle spanningsopbouw in deze opvolger van Laura. Een echte film noir met de sexy (slechte) meid (meestal bij avond), het goede meisje (in het daglicht) die tot meer in staat bleek dan je dacht, de smerige held die ten onrechte beschuldigd werd van een misdaad en de corrupte politieman. Opvallend was het vloeiende camerawerk en de vrouwen zagen er fantastisch uit.
Movsin
-
- 7706 berichten
- 8097 stemmen
Dana Andrews vertolkt de rol van een onmogelijk personage (clichématig naar het einde toe met "de mantel van tegenslagen uit het verleden" wat goedgepaat) in een typische film noir, met misdaad, femme fatale en romantiek.
Nogal stijf en onecht in de aanvang ( het is even wennen aan een dienster in een bar waar er naast de hoofdpersonages geen kat te zien is, de flauwe figuur van de uitbater en ook het optreden van de vreemde die er komt binnenvallen en zijn plose verliefdheid...), maar uiteindelijk geraakt ge toch aangesproken door het intrige en verhoogt de spanning om in een verrassend en ook weer betekenisvolle climax (de houding van de rechercheur) te eindigen.
Naast het behoorlijk acteren is vooral het camerawerk (meestal heel sterk bij Preminger) te waarderen.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Aardige film waarin een man die belandt in een klein stadje, verliefd wordt op de serveerster in een cafe. De personages van deze film-noir staan iets te veel in dienst van het plot waardoor ze wat geforceerd overkomen. Ondanks dat de film de tand des tijds niet helemaal heeft doorstaan, blijft het redelijk onderhoudend. Een nipte 3.0 sterren.
Corran
-
- 336 berichten
- 381 stemmen
Ik had gelezen dat Faye boos was omdat veel van haar scenes waren geknipt ten voordele van Darnell, maar al bij al hadden ze allebei een evenwichtig aandeel in de film, wat in het voordeel van de film speelt. Dat Faye daarvoor haar eigen carrière heeft opgeblazen, vind ik dat ook wat aanstellerig.
Whatever, het is een klassieke noir waar iedereen weer bereid is om hun leven te delen met hun allergrootste liefde, die ze een kwartier eerder hebben ontmoet. Leuk vond ik hier dat de femme fatale Darnell niet zo uitgesproken slecht is als haar soortgenoten, enkel wat opportunistisch. Andrews speelt hier wat minder naar mijn mening. Vond het spijtig dat John Carradine er niet wat langer in zat als professor, die was wel cool.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Bijzonder sfeervolle noir gemaakt door grotendeels dezelfde ploeg die het jaar voordien Laura creëerde. Het verhaal van aantrekken en afstoten der seksen speelt zich af in een slaperig Amerikaans stadje met de lokale bar en het huis van de Christelijk conservatieve Alice Faye als centrale antipoden, die dan respectievelijk voor het kwade en het goede staan. Dana Andrews als anti-held zonder een cent op zak positioneert zich moreel tussen deze twee punten, waarbij Linda Darnell als femme fatale de mannen op het hoofd brengt door gewoon zichzelf te zijn als dienster in de kroeg, en dit tegenover de deugdzame Alice Faye die nog niets van het leven heeft gezien. Het karakter van Dana Andrews wordt voor de kijker bij de intro al onmiddellijk doorgelicht door de manier waarop hij het aan boord legt met John Carradine als professor Madley. Goeie acteerprestaties van de betrokkenen inclusief Charles Bickford als flik op rust, lekker gekruid met hard boiled dialogen. Enkel de bijrollen doen nogal eens aan overacting.
Dynamische regie en schitterend geschoten plaatjes met perfecte clair-obscur belichting vanwege respectievelijk Otto Preminger en Joseph LaShelle. Die visuele b&w pracht kan wat mij betreft niet genoeg benadrukt worden. Verder kan ik me niet aan de indruk ontdoen dat naast Laura dit toch ook een film is die David Lynch moet geïnspireerd hebben voor zijn Twin Peaks serie: slaperig stadje met karaktervolle inwoners waar dingen gebeuren die het daglicht schuwen, en dan telkens die entree in het lokale kroegje waar de natives mekaar ontmoeten voor a damn fine cup of coffee.
Een film met een goed scenario dat me even op het verkeerde been heeft gezet. Wel moet je erbij nemen dat relaties volgens Hollywoodscript van toen nogal impulsief verlopen, zoals het feit dat hier getrouwd wordt amper een week na kennismaking. De titel van de film wordt verder op bijzonder poëtische wijze uit de doeken gedaan. Mooi zo.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Andrews speelt hier wat minder naar mijn mening.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Hollywood en film noir al helemaal werden in deze jaren gedomineerd door recente immigranten, Fritz Lang, Edgar Ulmer. Willam Dieterle, Robert Siodmak, Billy Wilder en vele anderen. Otto Preminger was in de jaren '30 naar Hollywood gekomen en een jaar voor deze film doorgebroken met zeer klassieke noir Laura. Dit was de opvolger. Dana Andrews die ook in Laura zat is nu de bekendste uit de cast. Andrews was doorgebroken door Laura. De andere twee hoofdrollen zijn voor de in de vergetelheid geraakte Alice Faye, dat was een grote ster met veel hits, maar ze werd niet veel meer ingezet door Fox en had een reputatie lastig te zijn. Na deze film zou ze zelfs 17 jaar geen film maken. Linda Darnell, de nieuwe ster van Zanuck (van Fox) en werd ook in de film gecast en Zanuck eiste dat sommige scenes met Faye niet in de film kwamen en die met Darnell meer nadruk kregen.
Preminger vind ik vaak goed in kleinschaliger films en minder in de groter opgezette films uit het latere deel van zijn carriere. Dit vind ik Preminger op zijn best. Je ziet hier prachtig bewegelijk camerawerk, hij speelt prachtig met een mooie theme song die vaak terugkomt.
Ook heel fijn is de structuur, waar Preminger heel, heel veel tijd neemt om het stadje te bekijken en de onderlinge verhoudingen te schetsen en in de tweede helft gaat het pas echt over het plot.
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Fury
Drama / Film noir, 1936
42 reacties
Where the Sidewalk Ends
Misdaad / Film noir, 1950
22 reacties
The Heiress
Romantiek / Drama, 1949
16 reacties
Straight Time
Drama / Misdaad, 1978
33 reacties
Laura
Film noir / Mystery, 1944
162 reacties
Criss Cross
Film noir / Misdaad, 1949
39 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.