The Heiress (1949)

Drama / Romantiek

geregisseerd door William Wyler
met Olivia de Havilland, Montgomery Clift en Ralph Richardson

Ze is van goede huize en heeft nog geen vrijer. Dan komt een uiterst charmante man die haar het hof maakt. Haar vader denkt dat hij alleen fortuin zoekt bij zijn dochter en hij kan weleens gelijk hebben, maar misschien ook wel niet, en dan zou hij zijn dochter erg ongelukkig maken.

Leuke film (wel wat dramatisch) als je het niet erg vindt om naar oude films te kijken.
Vooral vader (Richardson) is goed. De moeite waard

avatar van Gorro
Sterk klassiek melodrama wat geheel gedragen wordt door het fantastische acteerwerk van Olivia de Havilland. Ze zet op overtuigende wijze de verlegen, onschuldige rijkeluis dochter neer waar niemand in geïnteresseerd is behalve Montgomery Clift. De dramatische ontwikkelingen weten de aandacht te grijpen en laten tot de uitstekende climax de kijker in het ongewis over de intenties van de personages. ****

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor De Havilland

Driello
Een eigenlijk zeer simpel en voorspelbaar verhaaltje (met een onvoorspelbaar einde) wat toch van begin tot einde weet te boeien.

avatar van AC1
AC1
Maakte de eerste keer een geweldige indruk op me. Nu is dat iets verminderd maar het blijft een heel goede film. Vooral de eerste helft is bijna voorbeeldig gebracht.

De filmposter dekt de lading niet.

Boeiende en veelvuldig bekroonde tour-de-force van Olivia de Havilland aan de hand van William Wyler, zonder twijfel een van de beste regisseurs aller tijden. Meeslepende, authentiek ogende karakter- en gedragsstudie met buitengewoon sterk acteerwerk.

Een boeiend, intens, meeslepend, troosteloos en ook wel chic romantisch drama over de liefde en het hartzeer van een jonge vermogende, naïeve, schuchtere vrouw die gedomineerd werd door haar vader en verliefd werd op een aantrekkelijke, charmante en energieke gelukszoeker. Het overgrote deel speelde zich af in een bijzonder luxueus huis in Manhattan, New York. De gehele cast speelde meesterlijk.

avatar van Dutchfan
Olivia de Havilland won de Oscar voor de beste actrice in 1949 voor deze film :'The Heiress".
De Havilland is inderdaad hier en daar briljant als de verlegen, saaie Catherine, die het hof wordt gemaakt door de knappe Morris (Een rol van Montgomery Clift)...Vraag is; zijn zijn gevoelens voor haar echt of is hij meer geinteresseerd in haar grote erfenis?

Naast De Havilland zijn Ralph Richardson en Miriam Hopkins fantastisch als Haar vader en haar tante.

avatar van John Milton
Fijn filmpje, moet ik zeggen, die steeds beter wordt naarmate het verhaal vordert.