Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 115 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Wyler
Met onder meer: Olivia de Havilland, Montgomery Clift en Ralph Richardson
IMDb beoordeling: 8,1 (17.282)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Heiress
"A truly great motion picture."
Ze is van goeden huize en heeft nog geen vrijer. Dan komt een uiterst charmante man die haar het hof maakt. Haar vader denkt dat hij alleen fortuin zoekt bij zijn dochter en hij kan weleens gelijk hebben, maar misschien ook wel niet, en dan zou hij zijn dochter erg ongelukkig maken.
Externe links
Acteurs en actrices
Catherine Sloper
Morris Townsend
Dr. Austin Sloper
Lavinia Penniman
Maria
Maria Almond
Jefferson Almond
Mme. Montgomery
Elizabeth Almond
Arthur Townsend
Video's en trailers
Reviews & comments
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Leuke film (wel wat dramatisch) als je het niet erg vindt om naar oude films te kijken.
Vooral vader (Richardson) is goed. De moeite waard
Gorro
-
- 701 berichten
- 11188 stemmen
Sterk klassiek melodrama wat geheel gedragen wordt door het fantastische acteerwerk van Olivia de Havilland. Ze zet op overtuigende wijze de verlegen, onschuldige rijkeluis dochter neer waar niemand in geïnteresseerd is behalve Montgomery Clift. De dramatische ontwikkelingen weten de aandacht te grijpen en laten tot de uitstekende climax de kijker in het ongewis over de intenties van de personages. ****
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Een eigenlijk zeer simpel en voorspelbaar verhaaltje (met een onvoorspelbaar einde) wat toch van begin tot einde weet te boeien.
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
Maakte de eerste keer een geweldige indruk op me. Nu is dat iets verminderd maar het blijft een heel goede film. Vooral de eerste helft is bijna voorbeeldig gebracht.
De filmposter dekt de lading niet.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Boeiende en veelvuldig bekroonde tour-de-force van Olivia de Havilland aan de hand van William Wyler, zonder twijfel een van de beste regisseurs aller tijden. Meeslepende, authentiek ogende karakter- en gedragsstudie met buitengewoon sterk acteerwerk.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een boeiend, intens, meeslepend, troosteloos en ook wel chic romantisch drama over de liefde en het hartzeer van een jonge vermogende, naïeve, schuchtere vrouw die gedomineerd werd door haar vader en verliefd werd op een aantrekkelijke, charmante en energieke gelukszoeker. Het overgrote deel speelde zich af in een bijzonder luxueus huis in Manhattan, New York. De gehele cast speelde meesterlijk.
Dutchfan
-
- 1565 berichten
- 745 stemmen
Olivia de Havilland won de Oscar voor de beste actrice in 1949 voor deze film :'The Heiress".
De Havilland is inderdaad hier en daar briljant als de verlegen, saaie Catherine, die het hof wordt gemaakt door de knappe Morris (Een rol van Montgomery Clift)...Vraag is; zijn zijn gevoelens voor haar echt of is hij meer geinteresseerd in haar grote erfenis?
Naast De Havilland zijn Ralph Richardson en Miriam Hopkins fantastisch als Haar vader en haar tante.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Fijn filmpje, moet ik zeggen, die steeds beter wordt naarmate het verhaal vordert.
Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
Één van de weinige melodrama's die slaagt in zijn opzet: het uitlokken van een emotionele reactie. Normaal gezien blijf ik redelijk onverschillig tijdens dit soort pogingen tot escapisme, maar in dit geval bleef ik niet onaangeroerd achter. The Heiress neemt de eigenschappen van het genre onder de loep en vergroot ze vervolgens dusdanig dat ze haast belachelijke proporties aannemen. Het voelt op bepaalde momenten aan als een parodie, al wordt dat tijdens de laatste act wat teruggeschroefd. Het verhaal is oppervlakkiger dan ooit tevoren, het hoofdpersonage naïever dan al haar voorgangers samen. Het klassieke onschuldige lammetje wordt getormenteerd door haar neerbuigende vader, het eeuwige klassenverschil dringt zich algauw op en uiteindelijk transformeert het hoofdpersonage in een combinatie van al het kwaad dat haar jarenlang heeft onderdrukt. Het is zodanig over the top dat ik zowaar werd overvallen door het perverse genot dat dergelijke producties willen afdwingen. Een decadente belangstelling in een aantal personages die nul komma nul inhoud hebben. De grootste troef is het acteerwerk. De acteurs omarmen de leegte met overtuiging en geven hier en daar zelfs wat dimensie aan hun personages. Montgomery Clift is altijd charismatisch, als cowboy en hier als gold digger. Ralph Richardson is fenomenaal als aristocratische huisarts die zijn ondergeschikten systematisch van al hun eigenwaarde berooft. Ook Olivia de Havilland speelt de rol van geesteloze trezebees goed en vormt net zoals in The Snake Pit een overtuigend slachtoffer. Wyler is geen nieuwkomer en doet zijn best gezien de beperkingen. Opmerkelijk veel long takes. Meevallertje.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Na het zien van de theaterversie zou Olivia de Havilland er zelf bij William Wyler op aangedrongen hebben om deze rol te mogen spelen. Met haar wijde, doordringende ogen weet ze perfect de veranderende emoties van haar personage weer te geven. Haar Catherine heeft weinig zelfvertrouwen en is voortdurend met haar handen aan het frunniken. Ze is bang om een ouwe vrijster te worden, laat voorwerpen vallen in gezelschap. Haar onzekerheid is te wijten aan haar vader, die denegrerende opmerkingen over haar maakt en z'n overleden vrouw voorstelt als een niet te evenaren ideaal. Montgomery Clift speelt de klaploper die met z'n natuurlijke charme zowel Catherine als tante Lavinia om z'n vinger weet te winden.
Het toneelstuk was gebaseerd op de roman Washington Square van Henry James, die zich afspeelt in New York halverwege de negentiende eeuw. Er komen enkele archaïsmen in voor, zoals rales - rochels als ziektesymptoom. Alles is op een set in Hollywood geschoten. De kostuums en decors zijn aangepast aan de historische periode, met veel mooie lantaarns met kaarsen. Wyler gebruikte goed geplande long takes. De woordeloze scène waarin De Havilland de draaitrap op stapt, zouden ze meer dan dertig keer geschoten hebben met twee koffers vol met boeken, zodat ze er echt vermoeid uitzag. Voor de inmiddels 103-jarige actrice was dit de hoofdrol waarvoor het diepste moest graven.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
meer dan degelijk melodrama over een naïef sociaal onhandig meisje dat verliefd wordt. Is hij (de ridder op het witte paard) oprecht of zit hij achter het geld aan ? Het blijft ambigue. Maar de spanningen komen als een machinegeweer op je af en de confrontaties zijn stuk voor stuk pareltjes (vader die zijn dochter verwijt dom te zijn - vader die de antwoorden van zijn dochter wel bevestigt maar de achterdocht ligt in zijn expressie en in zijn timbre). Het is klassiek doch overtuigend verteld met een vleugje ironie op de klassenmaatschappij want inderdaad, ook ik had de indruk dat de film soms balanceert op het randje van parodie. In de derde act worden mooi de rollen omgekeerd nl dader wordt slachtoffer en slachtoffer wordt dader.
Movsin
-
- 7706 berichten
- 8097 stemmen
"Plaisir d'amour ne dure qu'un moment, chagrin d'amour dure toute la vie..."
De film verrast al onmiddellijk met dit mooie, klassiek Frans liedje en zal nog vele aangename verrassingen brengen, zoals de uitstekende regie (al mag dat van William Wyler niet bepaald een verrassing heten), de prachtige settings, costumes, dialogen en betoverend acteerwerk van Olivia de Havilland (Filmliefhebbers zullen ondertussen wel weten dat deze eredame van het witte doek ons onlangs op 104-jarig leeftijd heeft verlaten).
Merkwaardig in het verhaal dat deze romantisch dramatische film eigenlijk wel een zekere suspens inhoudt.
Oorlog, godsdienstige en culturele verschillen, standenonderscheid, geld zijn vaak barrières voor een liefde maar Henry James "Washington Square" vindt een erg inhoudelijke en knappe uitweg voor deze klassieker, nog altijd een genot om te beleven.
Naast Olivia de Havilland acteren anderen eveneens op hoog niveau.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Eens! Vakwerk zoals gebruikelijk van Wyler. Olivia de Havilland speelt geweldig, al vind ik haar te mooi (of in elk geval niet lelijk genoeg) als onbegeerlijk muurbloempje. Gezien ivm haar overlijden zoals Ik meestal doe bij het verlies van belangrijke acteurs of regisseurs.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Een clash tussen acteerstijlen met Hollywoodster Olivia de Havilland, de modernere Montgomery Clift en de theatrale Ralph Richardson. Blijkbaar konden ze elkaar niet echt verdragen. Het zal ergens tussen clashende ego's en overdreven beeld van de media zijn. Wel goed gedaan, en het doet het verhaal geen kwaad.
De film komt van een theaterstuk en is ook praktisch zo weergegeven in de film. Niets mis met theatrale films, een oude filmstijl waar ik wel van hou. Maar het voelt toch wat gedateerd aan. De personages zijn ook niet bepaald sympathieke figuren waar je je in meeleeft. Gelukkig wel goed geacteerd, maar het geheel mist de nodige charme of sfeer. Het verhaal maakt ook veel goed. Dit zal eens een grote klassieker geweest zijn, maar begrijpelijk dat de titel wat in de vergeethoek geraakt is.
joolstein
-
- 9157 berichten
- 7611 stemmen
Goed gemaakt maar ook een beetje duf en braaf. Een drama/romance over een naïeve welgestelde vrouw die verliefd wordt op een knappe jongeman en besluit met hem te trouwen ondanks de bezwaren van haar egoïstische vader die de man ervan verdenkt een gelukszoeker te zijn. De film won 4 Oscars in 1950, maar flopte aan de kassa, vermoedelijk door het niet zo prettige einde... (geen happy end was absoluut wel een pluspunt!) Echter nu na jaren van film was dat wel veel minder doeltreffend. Daarnaast is het gebaseerd op een toneelbewerking, dit hielp de film ook niet echt. En er was iets...al weet ik niet echt wat...waar ik me bij het acteerwerk aan stoorde. Maar ook in de opzet werkte het niet want als de kijker wordt je gedwongen om mee te leven met Catherine, echter emoties voor deze simpele Trien...? Waren vrouwen toen echt zo dom? Dat kan ik niet geloven! De vader-dochter-relatie was dan ook ietsepietsjes interessanter! Met denk ik als hoogtepunt de pijnlijke ouder-kind discussie! BAM... Eat That! De motieven van Morris (ze gaan ook vol voor een gluiperd-type) zijn na ongeveer 8 minuten transparant maar de uiteindelijke afrekening met hem is vrij fantasieloos; ik voelde in ieder geval geen vorm van rechtvaardige wraak, en dus voor mij als kijker, geen goede beloning! Misschien was het de tijd waarin dit werd opgenomen maar ook twijfel ik aan!
Het laatste nieuws
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Bekijk ook
I Am a Fugitive from a Chain Gang
Misdaad / Drama, 1932
44 reacties
Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
55 reacties
Imitation of Life
Drama, 1959
38 reacties
Make Way for Tomorrow
Drama, 1937
22 reacties
Mildred Pierce
Drama / Film noir, 1945
47 reacties
Die Brücke
Oorlog / Drama, 1959
196 reacties
Gerelateerde tags
new york cityfamous scorehuwelijkliefderijkdomgelderfenismanhattan, new york cityembroidery spinster19e eeuwfortunefortune hunterwhite gloves
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.