Big Night (1996)

Drama / Komedie

geregisseerd door Stanley Tucci en Campbell Scott
met Minnie Driver, Stanley Tucci en Tony Shalhoub

Twee broers openen een Italiaans restaurant in New Jersey maar hebben de grootste moeite om de tent draaiende te houden. De uitbater Secondo ziet nog maar een manier om klanten te werven. Hij 'regelt' een hoge gast om te komen dineren in The Paradise: Louis Prima, een gevierd Italiaans jazzmuzikant. De broers staan voor hun grootste uitdaging ooit: gezamenlijk een subliem maal bereiden voor hun eregast en een groot aantal klanten. Maar op de Grote Avond blijft de komst van Louis Prima uit. Ondertussen worden de klanten steeds dronkener en naderen de twee broers hun kookpunt...

Mooie film

avatar van aburefan
vond er niet zo veel aan

kappeuter (moderator)
De manier waarop al dat lekkere eten in beeld wordt gebracht doet je watertanden...

FisherKing
Heerlijke film; Het lekkere Italiaanse eten doet je zeker watertanden. Mooie discussies over de smaak van de Amerikanen en porties en de mooie rol van de Kok die perse Traditionele Italiaans gerechten klaar wil maken. De tweede keer dat ik hem zag vond ik hem nog beter.

FisherKing says it all.
mooie kleine film, italiaanse temperament.
You will not get spaghetti with your risotto.

neo (crew)
Ooit weleens een keertje gezien. Complimenten voor de kok(s). 3 sterren

avatar van Tomtommer
Ik krijg er honger van als ik er terug aan denk. Er wordt een sublieme maaltijd geserveerd met een ziel. Het is waarschijnlijk een erg leerrijke film voor startende restaurants. Doch ik vond de film weinig boeiend. Misschien moet ik hem - zoals FisherKing - ooit eens herbekijken.

Had me zo verheugd op deze film. Mijn verwachting ging uit van een tweede Como agua para chocolate of Chocolat: een feestelijk culinaire film. Het viel echter een beetje tegen. Die paar maaltijden maken de film niet beter dan de gemiddelde komedie.

Heerlijke, pretensieloze film. Leuke, realistische personages en een lekker rustig tempo. Vooral de laatste scene is een klein juweeltje.

avatar van otherfool
Ook ik had er veel van verwacht, maar moet concluderen met slechts 2 woorden: dodelijk saai. 1*.

Dustyfan
scorsese schreef:

Geheel mee eens! De slotscene was de crème de la crème voor fijnproevers.

De film is mooi door z'n eenvoud en details. De relatie van de twee broers heb ik zelden zo mooi en treffend gezien als in deze film. Een heerlijke (letterlijk en figuurlijk) film.

avatar van timburton
Komt een beetje langzaam op gang. Er zit knappe regie in, maar het is allemaal net wat te saai. Acteerwerk is buitengewoon goed, dat wel. Maar ik zag het doel maar niet in de film. En het einde van de film is bijzonder irritant...

avatar van glimlicht
Niet erg bijzonder,,
maar wel erg vermakelijk,,
en lekker^^

Het acteerwerk is echt geweldig. Heb echt een zwak voor de italiaanse manier van praten. Heel mooi hoe op het einde de broers elkaar toch weer accepteren. Het (verplichte) relatie-gedeelte kon mij niet veel boeien. Ging uiteindelijk ook nergens heen,, apart eigenlijk.

De film heeft geen spanningsboog, origineel plot of knettergekke hoofdpersonages nodig om te boeien. Een bijzondere prestatie!

*3,5

avatar van Sarasani
Vandaag weer eens gezien na een x aantal jaar en ik moet zeggen, wat een heerlijke film.
Geweldige rol van Tucci alleen vind ik Shalhoub wat tegen vallen terwijl ik hem normaal toch een klassebak vind.
Geweldige scene met het grote diner, waar ik af en toe toch water in de mond voelde lopen.

avatar van Fran
Nee, ik vond hem behoorlijk tegenvallen. Ik vond de dialogen tussen de broers, maar eigenlijk de meeste dialogen wel, behoorlijk saaien langdradig.

Dit soort films moeten het eigenlijk vooral van de sfeer hebben en dat vond ik in deze film nou ook niet echt heel erg goed uit de verf komen. Zal misschien persoonlijk zijn maar ik werd er niet warm of koud van.

De verhaallijn over de relatie tussen de ene broer en zijn vriendin vond ik ook niet echt veel toevoegen aan de film.

Het acteerwerk was op zich wel goed maar alles kwam op mij nogal sombertjes en saai over.

Nee, helaas, deze film heeft mij niet gepakt.

Leuke film met goede acteurs en mooie passende Italiaanse muziek. De sfeer zit er goed in en het verhaal is ook best leuk evenals Minnie Driver en Isabella Rossellini. Ik kreeg er overigens ook hunger van

avatar van trebremmit
Mooie film met gevoel gemaakt, helaas zijn de dialogen nogal plat en is het mooiste stukje het einde waarin niet gesproken wordt. Heerlijk zoals die man daar een eitje staat te bakken en zonder een woord te zeggen het weer goed maakt met zijn broer, heel erg mooi!
Nog een pluspunt was de muziek, het gaf de film net dat beetje extra.

Sfeervolle familie aangelegenheid, alsof je zelf naar een klein italiaaans restaurant gaat om daar lekker verwend te worden, deze kleine simpele, verrukelijke, milde, bitterzoete, subtiele film over eten. De broederlijke spanningen worden zodanig neegezet, dat ze niet verzanden in cliché's. De laatste scène (in stilte) is om door een ringetje te halen.Op het script, de regie en het spel valt weinig aan te merken. Tucci en Shalhoub gaan uitstekend samen.

avatar van david bohm
Mooie film over twee Italiaanse broers die een weinig succesvol restaurant runnen in de Verenigde Staten, ondanks de kookkunsten van Primo, de oudste van beiden. Acteerwerk is goed, net als de aankleding en het verhaal. Interessant is ook het serveren van timpano, een bijzonder en zeldzaam gerecht.

Mr.Bungle
Heerlijke filmpje,heb deze eindelijk gewatcht toen ik vorige week met griep op mijn nest lag.
Totaal pretentieloze film,bewust erg klein gehouden maar simpelweg heel erg leuk.
Het was aangenaam kijken,ik vond de interactie tussen de twee broers echt leuk.
Daarnaast deden de muziek,omgeving/aankleding en het voedsel wat voorbij kwam de rest van het werk.
Lekker zondagochtend met een kater op de bank filmpje

Wat een heerlijke film ik ga hem zeker meer keer kijken ,een zalige film,..
Het was of ik zelf in de set meespeelde