Priest (1994)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Antonia Bird
met Linus Roache, Tom Wilkinson en Robert Carlyle

Als de jonge priester Greg Pilkington (Linus Roache) zijn nieuwe aanstelling in Liverpool aanvaardt, heeft hij nog geen roeping. Zijn traditionele, herderlijke instelling ligt niet geheel in de lijn van de maatschappelijke realiteit in deze industriestad en de kerkelijke politiek. Greg ontdekt de ware praktijk. De liberale Father Matthew (Tom Wilkinson) neemt het niet zo nauw met het celibaat en heeft een verhouding met de huishoudster. Het biechtgeheim maakt het Greg onmogelijk een jong meisje te helpen dat misbruikt wordt door haar vader. Greg wordt danig op de proef gesteld. Als hij aan zijn homoseksuele gevoelens toegeeft en ten schande wordt gezet in de krant is de ontgoocheling totaal. Greg lijkt aan het eind van zijn religieuze loopbaan en is emotioneel uitgeput. De bisschop wil van hem af en hij wordt weggestuurd. Maar Father Matthew is er ook nog en laat het er niet bij zitten. Gesterkt en gelouterd hervindt Greg zichzelf en zijn roeping.

MFEO
De trailer van deze film kan je hier vinden:link

Is dat deze waarin
op het eind in een kerk een monster uit de vloer tevoorschijn komt ?
Of verwar ik met een andere priesterfilm ?

SlingBlade
Jah je verwart je met een andere film jah

wat is die film met dat monster dan ?

Dat is End of Days met Arnold Schwarzenegger...

Dit was een film met een erg interessant gegeven als in houdt: Een priester is homo. Moet hij het nou vertellen of niet? En een meisje komt biechten dat ze wordt aangerand door haar vader. Moet je dit ook vertelen of hou je je bij je zwijgplicht. Dit waren twee interessante gegevens waar je een goeie film mee kon maken, maar ik had dan één van die twee dingen uitgekozen en er dan een goeie uitgewerkte film van gemaakt. Nu kreeg ik een film voorgeschoteld met twee interessante dingen in één film, wat nu een beetje afgeraffeld was. Nu de pluspunten van de film: De uitstekende cast met vooral de alweer erg sterk acterende Tom Wilkonson (heb laatst In The Bedroom gekeken en daar was hij erg goed) en dus ook he verhaaltje op zich was een pluspunt, maar het had gewoon beter uitgewerkt moeten worden. 3*

avatar van mdj
mdj
Deze film heeft heel veel verschillende dingen in zich. Is humoristisch, ontroerend en gaat over integriteit, homoseksualiteit, religie, vriendschap en sociaal drama. Een van de weinige films waarin (aan het eind) een dialoog voorkomt waarin louter in bijbelcitaten gesproken wordt, ook nog een dialoog in het latijn waarbij vegetariërs vooral op de (engelse) tekst op de keukenschort van de huishoudster moeten letten. Einde is helaas iets te sentimenteel maar verder een prachtige film.

avatar van titan
gotti schreef:

Ik denk dat het sterke punt van deze film juist is dat beide gegevens worden behandeld, omdat zijn duivelse dilemma zo veel beter tot uitdrukking komt.

Precies. 'Priest' is een geweldig(e) (geacteerde) film!

avatar van skip
Mooie film met humor, verdriet en prachtige gespeelde karakters.

Helaas is deze krachtige en ontroerende film niet meer in Nederland te verkrijgen, wel op de Amerikaanse markt. Omdat ik zelf een relatie (in het geheim) met een priester uit Malta gehad heb en veel herinneringen naar boven komen, kan ik deze film waarschijnlijk niet helemaal objectief beoordelen. De dilemma's over celibaat, misbruik, biechtgeheim, vergeving, tollerantie en homoseksualiteit worden verdomd goed in beeld gebracht. Tegen de borst stuitend vind ik dat de priester Greg Pilkington op het einde van het verhaal vergeving moest vragen voor zijn homoseksuele daden.

Sterke film met een goed thema wat nog steeds actueel is.
Enkele misstanden in de katholieke kerk worden hier aan de kaak gesteld.(houding t.o.v. homosexualiteit, het celibaat, biechtgeheim, hypocrisie )
Naast drama is er ook genoeg ruimte voor wat humor, Linus Roache overtuigt als de gekwelde priester en ook Tom Wikinson zet weer een prima rol neer.
De intieme scenes van de priester met zijn vriend vind ik gedurfd en moedig want dit soort scenes zul je niet gauw, ik zou bijna zeggen nooit , tegenkomen in dit soort kwaliteitsfilms.Ik vind dit echter een groot pluspunt van deze film, taboe doorbrekend.
Jammer dat deze film bij het grote publiek niet echt bekend is, want het is een klein juweeltje.
Ik heb de film ooit op videoband opgenomen, in de hoop hem ooit op DVD te kopen maar volgens mij bestaat er alleen een gecensureerde amerikaanse versie. Ik heb hem in Nederland nog nergens kunnen traceren.Als iemand hier een tip over heeft, hoor ik het graag!

Nu met Nederlandse ondertiteling verkrijgbaar.

Film brengt zonder veel tierlantijntjes de knelpunten rond de rol van de priester binnen de katholieke kerk en zijn sociaal maatschappelijke positie.
Best interessant waar toch één en ander momenteel erg in de belangstelling ligt.
Eens te meer een goede Britse film met vooral een sterke Tom Wilkinson.
Het einde brengt een krachtige synthese maar de allerlaatste scène is helaas wat melig.

avatar van Captain Sik
Prachtige film, waarin homoseksualiteit, kindermisbruik, hypocrisie, ambtsgeheim, loyaliteit aan de kerk en vooral menselijkheid aan bod komen.
De film laat prachtig zien dat priesters niet alleen vertegenwoordigers van een instituut zijn maar ook mensen!
De rollen waren goed gecast, prima acteerwerk.
De film heeft me diep geraakt, daarom 5 sterren. Een kanttekening is wel dat ik zelf katholiek en homo ben en dus enigszins "gekleurd" naar deze film heb gekeken.

avatar van Captain Sik
gauke schreef:

Was dat niet vanuit het gezichtspunt van de parochie? Ikzelf had meer het idee dat hij vooral vergeving aan het misbruikte meisje vroeg.
Ik kan me voorstellen dat jij deze film niet helemaal objectief kan beoordelen. Ik heb 'm beoordeeld als katholieke homo en gaf de film 5 sterren. In tegenstelling tot anderen vond ik de slotscene juist heel mooi. Ik werd diep geraakt door de film.

avatar van oscaron
Dit is een fantastische film, op alle nivo's.

Het verhaal, dat zich afspeelt in een rauwe achterstandswijk in Liverpool, waardoor de maatschappelijke thema's een extra lading krijgen. Homoseksualteit, incest, werkloosheid, een uitzichtloos bestaan, alles wordt zicht-en voelbaar in deze film.

Daarbij de worsteling van Greg (de priest) zelf zijn oordelen over mede ambtgenoten, die hij vrij snel bijstelt overigens.

Het acteren is subliem op in vrijwel alle rollen, het is bijna documantaire-achtig gefilmd.
Ook de humor blijft niet achterwege, de huishoudster van de priester aan het einde van de film is subbliem gecast als chaggerijnige vegetariër.

En dan collega Matthew, wie zou niet zo'n loyale, groothartige en lieve vriend willen in zijn vriendenkring, wat een ''gouden'' vent!

Schuld en boete, ook twee thema's waar de K.Kerk wel raad mee weet, worden hier goed over het voetlicht gebracht . En dat homoseksualteit in brede lagen van de samenleving maar een heel dun laagje acceptatie kent maakt deze film ook maar weer eens duidelijk.

Zien deze film, wanneer je de kans krijgt!

avatar van Captain.janek
sluit mij volledig bij Oscaron aan

fantastische film!

Heftig psychologisch drama over de persoonlijke integriteit van katholieke priesters. Regisseur Antonia Bird deinst er niet voor terug om in één film aandacht te vragen voor in die kringen problematische onderwerpen als het celibaat en homoseksualiteit. In een secundaire verhaallijn haalt zij de wrange relatie tussen het biechtgeheim en het fenomeen incest aan.
Knap regiedebuut, dat sterk ondersteund wordt door de bekwame protagonisten Linus Roache en Tom Wilkinson. Laatstgenoemde heb ik altijd al een bijzonder fijne acteur gevonden.