Les Amitiés Particulières (1964)

Alternatieve titel: This Special Friendship

Frankrijk

geregisseerd door Jean Delannoy
met Francis Lacombrade, Didier Haudepin en François Leccia

Het verhaal speelt zich af in een rooms-katholieke kostschool voor jongens in de jaren 30. Het is een strenge school en de jongens hebben geen enkele privacy. Een kwetsbare 15-jarige jongen besluit om diverse redenen de schoolregels omtrent het vermijden van liefde en onzedelijkheid strikt na te leven. Daarmee verraadt hij iedereen in zijn omgeving die belangrijk voor hem is.

avatar van Purmerend
Deze bewerking van Roger Peyrefitte's gelijknamige roman was vanwege zijn gewaagde thematiek (homo's) niet overal even welkom: pas drie jaar na de première mocht de film in Amerika vertoond worden.

De regisseur was trouw aan het boek, zowel in woord als daad. Dit resulteert in een enigszins kunstzinnige, mooi geschoten film welke in mijn ogen ook gedateerd is.