• 10.552 nieuwsartikelen
  • 161.742 films
  • 10.094 series
  • 29.645 seizoenen
  • 613.219 acteurs
  • 192.890 gebruikers
  • 8.964.347 stemmen
Avatar
 
banner banner

King Kong (1933)

Fantasy / Avontuur | 100 minuten
3,58 647 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Speelduur: 100 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack

Met onder meer: Fay Wray, Robert Armstrong en Bruce Cabot

IMDb beoordeling: 7,9 (90.320)

Gesproken taal: Engels

Plot King Kong

"A Monster of Creation’s Dawn Breaks Loose in Our World Today!"

Een regisseur van natuurdocumentaires genaamd Carl Denham krijgt een kaart in handen met daarop de locatie van het verborgen Skull Island, waar de god Kong zou leven. Na een werkloze vrouw genaamd Ann Darrow van de straat geplukt te hebben voor de hoofdrol vertrekt hij met zijn crew naar Skull Island voor opnames. Daar komen ze erachter dat Kong een reuzachtige aap is, waar de inboorlingen en vrouw aan willen offeren. De inboorlingen nemen Ann voor dit doel gevangen en bieden haar aan Kong aan.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ann Darrow

Jack Driscoll

Captain Englehorn

Ship's Cook Charlie

Mate Briggs

Charles Weston

Skull Island Native Chief

Skull Island Witch Doctor

Press Photographer (onvermeld)

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2998 berichten
  • 7678 stemmen

Oude avonturen gingen vaak over fictieve ontdekkingsreizen naar de zuidelijke zeeën. Tegenwoordig zouden het verre planeten zijn in plaats van onontdekte eilanden met prehistorische monsters. King Kong onstond uit een nachtmerrie van screenwriter Merian C. Cooper. Als gevechtspiloot tijdens de Eerste Wereldoorlog droomde hij over het bevechten van een monster vanuit vliegtuigen. Door het derde bedrijf in New York te plaatsen wordt het fantastische met het realistische verenigd.

In de eerste twintig minuten is er nogal wat voorafschaduwing: het kleine aapje, de angstige, opwaartse blik van Fay Wray. Zij verschijnt als onbekwame dievegge, al zijn haar kapsel en make-up iets te mooi voor iemand die geen appel kan betalen. Dit was vóór de Hayscode, wat blijkt uit de gewaagde jurk tijdens de fotosessie.

Koning Kong staat voor mannelijkheid. De Empire State Building is een fallus. Het beest vecht niet uit slechtheid, maar om z'n territorium te verdedigen. Jack lijkt op hem. Ook hij is een macho bij wie de zachtaardige kant geleidelijk naar boven komt. Fay Wray werd de scream queen, een zwakke vrouw die gered moet worden, maar ook de schoonheid die de macho verzwakt. De inboorlingen worden als primitieve wilden voorgesteld, zoals meestal in die ouderwetse avonturen.

De technische middelen van toen werden uitgebuit: stop-motion, miniaturen, poppen, schermen met bewegende beelden als decor... De schreeuw van Kong zou een combinatie zijn van het gebrul van een leeuw en een tijger, achterwaarts en vertraagd afgespeeld. Ook al weet je dat je naar een bewegend poppetje zit te kijken, toch ga je meeleven met het misbegrepen wezen.


avatar van IH88

IH88

  • 8729 berichten
  • 3078 stemmen

“Oh no, it wasn't the airplanes. It was beauty killed the beast.”

Knap gemaakte filmklassieker. King Kong ziet er natuurlijk gedateerd uit, en vooral wanneer King Kong zijn intrede doet moet je even je perspectief en verwachtingen bijstellen. Niet erg, want ik vond vooral de scènes op Skull Island zeer vermakelijk, en Fay Wray haalt het maximale uit een wat ondankbare rol. Ook de andere acteurs doen het goed, en het laatste gedeelte in New York (en op de Empire State Building) is natuurlijk iconisch.


avatar van Basto

Basto

  • 9945 berichten
  • 6787 stemmen

Na twintig ouderwetse en rustige minuten gaat de film helemaal los en krijgen we haast non stop actie voorgeschoteld.. Toen ik de film voor het eerst zag was ik echt verrast door het hoge tempo. Eenmaal op het eiland is er geen moment rust. Is de ene dino verslagen, meldt het volgende monster zich aan. Ook bijzonder knap hoe je snel een band met Kong krijgt omdat niet alleen de avonturiers, maar ook hij het flink te verduren heeft met alle belagers. Wat ook op viel is dat de film lekker bruut was. De makers schromen niet een hoge body count voor te schotelen en brengen dit vaak ook goed in beeld. Hie anders is dat in de meeste Hollywood monsterfilms die voor een pg13 gaan...

Eenmaal in New York stijgen het drama en de actie hand over hand naar grote hoogte. Het is echt een geweldig verhaal en de stop motion actie (tot mijn verrassing) enorm overtuigend. De eindscene is niet voor niet nog steeds misschien wel de beroemdste scene uit 120 jaar filmgeschiedenis.

Ik zou deze dolgraag nog eens in de bios willen zien. Wat een fantastisch meesterwerk.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2006 berichten
  • 1393 stemmen

Naar aanleiding van de remake uit 2005 heb ik besloten eens het origineel te zien. Qua verhaal is er weinig verschil – zodat ik qua thematiek en betekenissen weinig toe te voegen heb aan wat ik daar al schreef – al wordt het verhaal in het origineel beknopter verteld waardoor de vaart er goed in blijft. Het origineel benadrukt het thema van Beauty & The Beast met de twist dat “Beauty killed the Beast” omdat de obsessie van het beest voor de schoonheid hem fataal werd. Uiteraard kunnen de special effects van het origineel niet tippen aan die van de remake, maar dat doet weinig af aan het origineel omdat er genoeg expressie zit in de bewegingen van Kong (en ik begrijp dat King Kong in zijn tijd revolutionaire special effects had en daarin een pioniersrol vervult in de filmgeschiedenis). Qua sfeer zit het ook helemaal in orde. Zelfs anno nu weet de film te imponeren.

Wat me nog opviel is dat het verhaal zich (onbewust) bedient van een religieus respect voor de natuur c.q. natuurgoden zoals Kong: de inlanders wisten een harmonie met de natuur en de vreselijke Kong (al dan niet als metafoor voor de seksuele lust) te handhaven door af en toe een meisje te offeren maar hun hele dorp/beschaving wordt vernietigd als de toorn van Kong is opgewekt en later dreigt New York dus onze beschaving te worden vernietigd als we proberen Kong dus de natuur naar onze hand te zetten. De film is behalve een horrorklassieker en een klassieke avonturenfilm zo ook een klassieke rampenfilm waarin men de film ook kan lezen als een metafoor voor de huidige klimaatcrisis: door onze arrogante exploitatie van de natuur hebben we als het ware de wraak van die natuur over ons afgeroepen want de natuur laat zich niet onderwerpen.

Tot slot heeft de film een interessante en een wat postmoderne verdubbeling: de film gaat over het maken van een film (vergelijk bv. de laatste film van Tarantino) waarbij bv. de romantiek die in de film moest om het publiek te behagen op de filmset ontstaat en centraal komt te staan in de film die wij zien. De film is zo ook nog een liefdesverhaal waarbij twee mannen (Jack en Kong) strijden om Ann en uiteindelijk Kong verliest, welke uitkomst ongetwijfeld het publiek zal hebben behaagd…


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 8233 berichten
  • 5188 stemmen

Leuk avontuur.

Ik verkies wel de remake uit 2005, puur omdat ik daar ook echt in volledige spanning zat. Hier kwam die eigenlijk pas in het tweede deel, maar de gehele film is dan ook eigenlijk opvallend boeiend. Zo zie je maar dat stop-motion ook vroeger leuk was.

Zo spectaculair als de 2005 is het (zoals verwacht) bij lange na niet, maar deze is op sommige stukken nog heel leuk eigenlijk. Vooral eenmaal het avontuur een beetje op gang komt gaat de film in een hoog tempo aan je neus voorbij.

Stop-motion is erg grappig. Heel serieus kan je de grappig kijkende aap niet nemen, maar het heeft toch wel een bepaald soort charme hier. Het zorgt er ook voor dat ze de grote dino's en andere beesten wel neer kunnen zetten ermee.

Voor de rest is het cameragebruik opvallend statisch, zeker omdat het wel flink los gaat bij aap op gebouw. Het zorgt er wel voor dat het avontuur niet heel intens, maar vooral vermakelijk gebracht is uiteindelijk. En dat is hier wel goed genoeg.

Acteerwerk is niet heel bijzonder. Dat geschreeuw ging me wel een beetje in de weg zitten op een gegeven moment. Maar het is vooral de actie die hier dan centraal staat, en dat is dan ook het element dat het best geslaagd is.

Erg leuke actie en avontuur, zeker voor die tijd. Heb je goed vermaakt, en bovendien duurt de film precies lang genoeg om te blijven boeien. Lekker tempo, kom ik weinig tegen in films uit de jaren 30.


avatar van Collins

Collins

  • 6187 berichten
  • 3696 stemmen

Een wereldberoemde film. In 1933 was de film meteen al zeer succesvol en dat is zo gebleven. Toen de film uitkwam bracht hij in het eerste weekend maar liefst 90.000 dollar op. Dat bedrag klinkt belachelijk laag, maar in 1933 was het een recordbedrag.

Een klassieker dus. Skull Island, de blonde schone met de afsgrijselijke gil en natuurlijk de scènes met de grote aap in New York. Het beeld van de grote gorilla bovenop het Empire State Building met in zijn hand de blonde schone, zal een ieder wel bekend zijn.

De stop-motion effecten die King Kong tot leven brengen, ogen hedentendage uiteraard gedateerd, maar konden mij ook nu nog bekoren. De aap beweegt wat houterig en zijn gelaatsuitdrukkingen zien er wat onbeholpen uit, maar het geduldige vakwerk zie je er goed aan af. De aap is dan wel niet heel angstaanjegend meer, maar hij fascineert absoluut en pakte me heel retrocharmant in.

De film zelf is erg prettig kijkbaar. Een avonturenfilm met spannende settings, vraatzuchtige dinosauriërs, prima personages en een behoorlijk tempo. Het tempo verbaasde me echt. De film kent maar weinig rustmomenten. Hectiek, rumoer en chaos beheersen de film.

Ik heb de film ooit eerder als jochie bekeken. Toen zag ik een spannende avonturenfilm. Die zie ik nog steeds. Toch zie ik daarnaast bij deze volwassen schouwing iets meer dan een onschuldige spannende avonturenfilm.

King Kong gaat stevig te keer en maakt behoorlijk wat slachtoffers. Kong is geen mensvriendelijke aap. In de film is hij het monster. Zeker gezien door een kinderbril. Maar ja, als je de film met volwassen ogen bekijkt dan wordt duidelijk dat de aap niet het enige monster is.

Het personage dat King Kong ten koste van vele slachtoffers doelbewust van zijn eiland haalt om hem in New York tentoon te stellen en daarbij heel gemakkelijk een eeuwenoude en evenwichtige cultuur vernietigt, is vele malen monsterlijker dan King Kong. De grote trotse aap wordt door deze rijke arrogante blanke koning uit zijn koninkrijk verbannen, aan de ketting gelegd en tot bron van vermaak gereduceerd ten behoeve van geldelijk gewin.

Na afloop vroeg ik mij af of de maker dit arrogante gedrag in deze film serieus aan de kaak stelt of juist helemaal niet. Misschien hield de samenleving zich immers wel helemaal niet bezig met deze vragen. Misschien vond men op koloniale leest geschoeide arrogantie nog heel gewoon en zag het publiek in de jaren 30 het monsterlijke aspect er helemaal niet van in.

Maar goed. Ik dwaal af. Ondanks deze overpeinzing beleefde ik aan het weerzien met King Kong veel plezier. Het is nog steeds een fijne film.


avatar van anne J

anne J

  • 1525 berichten
  • 951 stemmen

Zo zo... Dat was echt vele malen gewelddadiger dan ik ooit had verwacht. Duidelijk nog ontsnapt aan de Hays Code. Ook best wat bloot erin, wanneer Kong stukken kleding weghaalt bij Ann bijvoorbeeld.

Leuk om eindelijk gezien te hebben. Kan de animaties / animatronics zeker waarderen. Het geheel neemt je prima mee in het avontuur.
Wel een gewone 3.0* van mij, want het script is flinterdun. Deze film is er puur voor de monsters en al die gevechten tussen de monsters onderling en tussen de monsters en de mensen. Puur een spektakelfilm. Dat is niet helemaal mijn ding. Ik zie samen met actie ook graag wat (meer) diepgang gepaard.


avatar van Basto

Basto

  • 9945 berichten
  • 6787 stemmen

Net gezien op blu ray. Zag er prachtig uit!


avatar van T.O.

T.O.

  • 2185 berichten
  • 2443 stemmen

Bijzondere kijkervaring, met special effects die zowel knullig als knap zijn, op één of andere manier. Tevens een vlotte film met duidelijke, niet gladgestreken pre-code elementen.
Grappig detail uit de actiescènes die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen in de commentaren hier: Kong die een paar keer na gevechtswinst nog even checkt of alle botten van z'n vijand wel goed zijn gebroken, nogal droogkomisch komt dat over


avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

  • 2808 berichten
  • 4191 stemmen

Eindelijk eens de originele King Kong film kunnen kijken. Waarschijnlijk voor die tijd een adembenemend spektakel voor het publiek. Nu ziet het er redelijk gedateerd uit. De stop-motion techniek werkte wel, alleen het perspectief was soms niet perfect. Ook de close-up van Kong's gelaat zorgde voor hilariteit. Het leek wel alsof deze bloeddorstige primaat telkens een grijns opzette. Toch redelijk gewaagd voor die tijd volgens mij. Het monster was niet bepaald mild voor zijn slachtoffers. En de hoofdrolspeelster had soms weinig verhullende kledij aan. Sowieso op het einde als Kong haar kledij wegscheurde en ze verwoedde pogingen deed om bepaalde lichaamsdelen te bedekken. Ik kan me best voorstellen dat het vrouwelijke publiek toendertijd nogal verontwaardigd was hierover. Al bij al een prettige ervaring om dit stukje filmgeschiedenis te bekijken.

3.5*


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8149 berichten
  • 4621 stemmen

Sterke oerklassieker die reeds vele remakes kende. En ondanks het feit dat het er allemaal behoorlijk knullig uitziet, is het toch allemaal erg degelijk en vakkundig gemaakt. Zeker voor de periode van 1933 moest het een huzarenstukje geweest om alles in elkaar te knutselen.

Kong heeft de afgelopen decennia wel enkele positieve gedragswijzigingen ondergaan. In de versie van 1933 echter is hij weinig sympathiek en gaat hij erg bruut en meedogenloos tekeer tegen de mensheid. Er sterven toch wel wat onschuldigen - ook in New York - waardoor Kong monsterlijk wordt voorgesteld. Het is natuurlijk maar zeer de vraag hoe verantwoordelijk de mens zélf is voor dit gedrag. Daar waar in latere versies de romance (toch alvast vanuit 1 kant) meer aandacht krijgt, is het hier een onvervalste ontvoering. Ook bij Ann Darrow is er weinig begrip voor Kong en het enige wat ze kon was dan ook gillen. Gillen uit angst en paniek.

De andere monsters en dino waren eveneens knullig, maar toch erg vermakelijk en fijne gevechten. Er komt toch wel wat op je af en de makers hebben niet op een beest meer of minder gekeken. Ook de moerassen en de boomstam-scène werden mooi weergegeven. Het hoogtepunt blijft natuurlijk The Empire State Building, legendarische scène. Mooi!


avatar van scorsese

scorsese

  • 11742 berichten
  • 10159 stemmen

Goeie film waarin een regisseur een film wil maken op een mysterieus eiland. Uiteraard zijn de special effects verouderd. Maar na bijna 90 jaar is er nog voldoende actie, spanning en avontuur. De muziek van Max Steiner is hier ook bepalend voor. De iconische scene op het Empire State Building vormt zowel letterlijk als figuurlijk het hoogtepunt.


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 5914 berichten
  • 9069 stemmen

Onverwoestbare klassieker, nog steeds geweldig. Wat zou ik graag naar 1933 willen afreizen om dit in de bioscoop te kunnen zien. De impact die dit destijds gehad moet hebben... De spannende plot, de leuke personages, de mooie production design en de eersteklas stopmotion-effecten- alles draagt bij aan de magie van het geheel. En wat een ambitie hadden de makers destijds, niet te geloven. Om in 1933 op deze schaal allerlei monsters spectaculair tegen elkaar te laten vechten, daar was heel wat lef voor nodig. Het tempo ligt ook verrassend hoog, met vanaf het moment dat de hoofdpersonen op het mysterieuze eiland aankomen een niet aflatende stroom van aktiescenes en spektakel, resulterend in één van de meest iconische finales uit de filmgeschiedenis.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1819 berichten
  • 1818 stemmen

Eerste kennismaking met deze klassieker der monsterfilms. En ik vind het echt wel een heel goeie film. Ondanks de ouderdom zat ik helemaal in het verhaal, genoten van de special effects m.n. de stop motion, met als apotheose de iconische scene die zich afspeelt op Empire State Building. Het verhaal is een raamwerk voor allerlei spectaculaire scènes maar niettemin vind ik het intelligent geschreven met een dubbele haast maatschappijkritische bodem. De ondertitel van de film luidt “The 8th Wonder of the World” wat verwijst naar de exploitatie van het grote beest in freakshows te lande. Het dubbele hieraan is dat het even goed inspeelt op de sensatiezucht van een cinemapubliek. Ook dubbelzinnig is de intro waarbij men op zoek is naar een knappe actrice (voor de film in de film) omdat dat is wat het publiek wil. En uiteindelijk vinken de makers daadwerkelijk elk noodzakelijk vakje aan om van de film een kassucces te maken.
Meer specifiek gaan docu-etnografische films evenzeer op de rooster, wanneer blijkt dat de actrice al op voorhand bepaalde scènes moet instuderen. Zeer vermakelijk allemaal.

De achtervolgingen van de crew tijdens de catastrofale expeditie en de gevechten tussen gigantische monsters zijn een feest voor het oog. Ook al komt het soms houterig over, het hangt er toch altijd vanaf in hoeverre je je als kijker zelf wil inleven. In dit geval helpt het wel dat de film in zwartwit is, wat 100 % bijdraagt aan de sfeer. De momenten dat mensen levend verslonden worden, vond ik ook wel vrij hard overkomen.

En de muziekscore van Max Steiner vind ik van topniveau. Voor een vrij vroege talkie zit het toch helemaal goed met integratie van film en muziek.

RKO associeer ik altijd wat met (goeie) B-films maar dit is toch wel een A-productie van formaat die voor mij staat als een huis.


avatar van Gerlof78

Gerlof78

  • 511 berichten
  • 351 stemmen

Een grote klassieker die met bijna 90 jaar dat ook mag zeggen, hij mag misschien gedateerd zijn maar dat maakt hem er niet minder om. Het alom bekende verhaal kent men wel, de cast met oa Fay Wray, (de 1st echte scream queen) Robert Armstrong en Bruce Cabot spelen zeker goed hun rol. En ja dan natuurlijk King Kong die geweldig mooi tot leven is gebracht door Willis O'Brien, die op zijn beurt de leermeester was van Ray Harryhausen en ja vooral de Empire State Bulding scene is om van te smullen. Ook was de film een grote invloed op het genre avontuur en ook monster films, zeker als je hem nog niet hebt gezien ga hem kijken


avatar van woeler82

woeler82

  • 369 berichten
  • 657 stemmen

King kong uit 1933 was vroeger een epische film voor naar te kijken en dat vind ik nou nog steeds .

Ik vraag me nog steeds af hoe ze dat vroeger voor elkaar kregen.

Ik was 14 of 15 jaar toen ik de film voor eerst zag, ik was meteen onder de indruk.

Alle King Kong filmen die daarna gemaakt zijn waren van wisselend kwaliteit, soms beter maar ook soms slechter

Ik heb deze al 4 x gezien , ik kan soms niet genoeg van krijgen

Nou zie ik soms nog een uitblinker van King Kong zoals Kong Skull Island en de King Kong uit 2005.

Helaas is deze grene een uitgemolken koe , een betere film als de 2 bovengenoemde films zal niet niet zo vlug meer komen



avatar van teigertje

teigertje

  • 1792 berichten
  • 2735 stemmen

Een oude classic wat vroeger in die tijd natuurlijk zeer bijzonder was gemaakt.

Nu is deze film inmiddels erg verouderd, maar toch heeft deze film,zijn charmes nog.

Toch is deze wereld beroemde classic, zeker nog vermakelijk en leuk om te zien, zeker omdat King Kong een iconische film legende blijft.