The Son of Kong (1933)

Avontuur / Actie

geregisseerd door Ernest B. Schoedsack
met Robert Armstrong, Helen Mack en Frank Reicher

Na de rampzalige gevolgen van zijn vorige expeditie verlaat Carl Denham in alle haast New York. Onderweg krijgt hij te maken met muiterij en wordt samen met een paar andere matrozen op het eiland gedumpt waar hij King Kong heeft gevonden. Daar maakt hij kennis met de zoon van Kong en raakt zelfs met hem bevriend.

avatar van Poisonthewell
Vrij beroerd vervolg op een geweldige klassieker. De film is in het zelfde jaar als het origineel gemaakt; dat voorspelde al niet veel goeds. The Son of Kong haalt amper het niveau van een C-film. De special effects zijn echter wel weer fantastisch, maar meer positiefs kan ik er helaas niet over zeggen. Behalve dan dat de film erg kort is (er staat hier 70 minuten, maar de versie die ze vanmiddag op de BBC toonden klokte ik op slechts 58 minuten).
De crew (de met denigrerend accent sprekende Chinese kok incluis) komt van de ene belachelijke situatie in de andere terecht, om vervolgens door een vriendelijke mini-Kong gered te worden. De grootste fout van de film is waarschijnlijk dat Kong deze keer geen monster is, maar meer een uit de kluiten gewassen koalabeer, met bijna menselijke emoties en IQ. Gooi er nog een Noord-Europeaanse slechterik en een kartonnen liefdesrelatie bij, en de makers dachten een film te hebben.
1,5*, en dan ben ik nog gul. Als Fay Wray nou gewoon weer had meegedaan.....

22 juni 22:35 - 23:45 Arte

avatar van Brix
Zwakke opvolger van 'King Kong'.
Een 'quicky' zeg maar.
Gauw nog even meerijden op het succes van het origineel.

Nee, doe mij dan 'Mighty Joe Young' (1949)maar.
Die kwam weliswaar ook in het kielzog van 'King Kong', maar had een geheel eigen charme.
Ik vond hem zelfs leuker dan KK.

Wel leuk om alle drie de films samen in de verzamel 'Kong' dvd-box te hebben, in prima beeldkwaliteit.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een beter bewijs dat inferieure sequels van alle tijden zijn is er niet. Duidelijk een snel in elkaar geflanst vervolg op King Kong. Minder tijd, minder budget en het moest vooral snel af, voordat de KIng Kong-hype van 1933 weer over was.

Zoonlief lijkt helaas meer op een teletubbie dan op zijn vader. Helen Mack heeft nog niet een fractie van de uitstraling van Fay Wray en de film is ondanks zijn geringe lengte aanzienlijk trager en mist het stevige tempo van het origineel. Een tamelijk suffe bedoeling al met al.

avatar van bunkerboy
het vervolg op King Kong maar de aap heeft veel meer trekjes als Kong zelf , hij is ook veel humoristischer als Kong , de opvolger Mighty Joe Young is wel beter
een drie

avatar van Sanderkeuh
Na het succes van King Kong werd nog hetzelfde jaar een vervolg uitgebracht.
1 van de 2 regisseurs en een klein deel van de acteurs keren terug maar Fay Wray en Bruce Cabot opvallend genoeg niet. Misschien waren zij de enige die inzagen dat ze nooit het niveau van het origineel konden halen.
Ook weg is het vlotte tempo van het origineel, de film komt verschrikkelijk traag op gang. Het plot rammelt langs alle kanten en de meeste personages zijn irritant. Goed dat de speelduur aan de lage kant is.
Eenmaal op het eiland, halverwege de film, wordt het gelukkig wat leuker. Kleine Kong is tof om bezig te zien.
Ze proberen meer komedie in de film te verwerken maar het blijft meestal bij een poging tot.
De film oogt in het algemeen goedkoper dan het origineel maar de special effects blijven, net als de soundtrack, best goed.

Het lijkt dat ze een jonger doelpubliek voor ogen hadden wat het einde nog absurder maakt.
In een minuut is heel het eiland overspoelt en Kiko verdrinkt. Tja. Misschien preventie om verdere vervolgen te voorkomen.

Kleine 2.0*

avatar van Phantasm
Slecht vervolg, de eerste 40 minuten zijn veel te langdraderig, er gebeurt bijna niets, het laatste half gebeurt er dan nog iets.

avatar van Metalfist
Did you ever catch a monkey?

Naar aanleiding van de nieuwe King Kong film die er zit aan te komen heb ik besloten om eens wat meer van de franchise rond de gigantische aap te zien. De oerversie had ik reeds een paar jaar geleden al gezien en staat bij mij ten boek als één van de beste oude Creature Features, maar dit vervolg sprak me niet echt aan. Het leek me sowieso al het schoolvoorbeeld te zijn dat er vroeger ook al snel sequels werden gemaakt om vlot te kunnen cashen op het succes van een film en de score lag ook gemiddeld heel wat lager.

Volkomen terecht, want The Son of Kong is op alle vlakken inferieur aan het origineel. Ruth Rose, scriptschrijver van het origineel en van deze sequel, beschreef haar aanpak als volgt: If you can't make it bigger, make it funnier. Dat resulteert in een film waar we een kleine versie van de legendarische aap te zien, een soort van albino variant, die een stuk komischer is dan zijn vader. Dat wordt dan ook nog eens extra ondersteund door een soort van Laurel & Hardy soundtrack. Kleine Kong is bovendien ook heel wat vriendelijker tegenover de mensen en daardoor verliest de film sowieso veel van zijn spanning. Net zoals in het origineel duurt het even vooraleer onze harige vriend het scherm siert, maar de opbouw is een stuk slechter. Gelukkig schiet de film tegen dan wel in een hogere versnelling en krijgen we nog een paar vermakelijke gevechten tussen Kleine Kong en de talloze monsters van Skull Island. Het einde met de aardbeving komt wat uit de lucht gevallen, maar het zorgt nog wel voor een fijn iconisch eindbeeld.

De film moest 9 maanden na de initiële release van King Kong in de bioscoop komen en regisseur Ernest B. Schoedsack kreeg maar de helft van het budget dat hij en Merian C. Cooper voor de vorige film hadden. Hij stond dus voor een serieuze uitdaging en besloot om een aantal personages te droppen en de film beduidend korter te maken. Verwacht dus geen Ann Darrow (Fay Wray) en Jack Driscoll (Bruce Cabot) in de film, maar gelukkig keert nog wel een deel van de vertrouwde cast terug. Zo spelen Robert Armstrong (Carl Denham), Frank Reicher (Captain Englehorn) en Victor Wong (Charlie) prominente rollen in het geheel, er is trouwens ook nog een cameo van de inboorlingen, en die doen het goed. Het grootste probleem zit hem echter bij Helen Mack die er nooit in slaagt om Fay Wray te doen vergeten.

Met zijn 70 minuten aan speelduur is The Son of Kong, de vraag hoe de kleine spruit überhaupt tot stand is gekomen wordt zelfs niet geopperd, een korte zit en dat is maar goed ook. De eerste 40 minuten zijn compleet verwaarloosbaar en het is wachten tot Kleine Kong tevoorschijn komt. Fijne stopmotion effectjes weliswaar maar overduidelijk een paar gradaties minder dan zijn vader.

avatar van alexspyforever
Nuja deze was best vermakelijk maar probeert overduidelijk mee te drijven op het succes van de originele King Kong in hetzelfde jaar uitgebracht. Het duurt ook lang voordat we Kong Junior te zien krijgen, denk zo een 45 minuten en dat is best laat in een film van nog geen 70 minuten. Ook Junior stoeit met wat andere grote beesten zoals zijn pa. De stop motion is aardig maar toch minder als zijn voorganger. Deze is ook nogal komisch bij momenten en net iets teveel familiefilm weliswaar met ook een tragische afloop voor het titulaire karakter. Een beetje te weinig Kong onvoldoende om echt van een band tussen hem en de gestrande mensen die op zijn eiland terecht komen te kunnen spreken. Een aantal karakters uit het origineel keren terug. Geen Fay Wray wel een andere schone Helen Mack, die echter een pak minder uitstraling heeft. Heel leuk was de scène met de musicerende apen in het circus. Er hingen zelfs affiches op met tekst in het Nederlands!

avatar van joolstein
Naar het succes van King Kong kwam er in hetzelfde jaar nog een vervolg uit. Deze speelt zich ongeveer een maand naar de vorige af. Carl Denham (wederom Robert Armstrong) zit aan de grond en is op de vlucht. Uiteindelijk lukt om weg te komen en wel op een schip terug naar Skull Island. Daar aangekomen zit de film al op veertig minuten en nog steeds is er geen stop-motion effecten van Willis O’Brien te zien geweest. Pas na de drieënveertigste minuut is het dan eindelijk zover! Een groot nadeel van de film. Het idee dat acties uit de eerste film consequenties hebben was zo gek nog niet! Echter doordat er nu ook veel mee humor in de film is gekomen vond ik het veel minder geslaagd. Gelukkig waren er dan ook nog vermakelijke gevechten tussen de minder grote Kong en een beer en een prehistorische monster. En het einde was zeer goed genietbaar (al zag je daar wel de tand des tijds) Vermakelijk maar helaas niet heel goed!