• 8.841.623 stemmen

Son of Frankenstein (1939)

Sciencefiction / Horror | 99 minuten

Genre: Sciencefiction / Horror

Geregisseerd door: Rowland V. Lee

Met onder meer: Basil Rathbone, Boris Karloff en Bela Lugosi

Gesproken taal: Engels

Plot Son of Frankenstein

"The black shadows of the past bred this half-man . . . half-demon ! . . . creating a new and terrible juggernaut of destruction !"

Hij erft het kasteel Frankenstein maar door zijn vaders werk is hij niet erg welkom. Bij het nalatenschap is ook het verzoek zijn vaders werk te hervatten, waar eerder gefaald werd. In de tombe van het kasteel heeft Ygor het monster zorgvuldig bewaard.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Baron Wolf von Frankenstein

The Monster

Elsa von Frankenstein

Peter von Frankenstein

Bürgermeister

avatar van Toon1

Toon1

Nog maar eens een film (de derde denk ik) over het Frankenstein monster, de laatste met Boris Karloff als het monster. Deze film is van een veel lager niveau dan zijn twee voorgangers. Leuk om eens gezien te hebben, maar daar blijft het bij. 2.5/5

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Leuk vervolg. Lekker sfeertje en kijkt goed weg. Karloff weer als vanouds en een interessante rol van Lugosi. 3,5*

avatar van Horrordude

Horrordude

serieus de beste film uit de frankenstein reeks! leuker om naar te kijken dan de aller eerste frankenstein

avatar van koho

koho

Onderhoudende film, beter dan de voorganger Bride Of Frankenstein, en leuk om Lugosi en Karloff in 1 film te zien. Opvallend zijn de decors in het kasteel overigens, experimenteel grotesk.

Interessant: http://www.donniedunagan.com/dd_bio.htm

... het zoontje van de heer en mevrouw Frankenstein in deze film leeft nog, en blijkt ook de stem van Bambi te zijn!

avatar van veron35

veron35

Deze is veel minder dan zijn voorgangers. Die waren echt geweldig en kregen 5*. Deze is wel goed voor 3,5*.

avatar van TinkerTex

TinkerTex

In dit derde deel gaat de zoon van dokter Frankenstein (Basil Rathbone) in zijn kasteel wonen. Dit tot afschuw van de dorpelingen die jaren geleden werden geteisterd door het monster. Igor (Bela Lugosi) blijkt nog te leven en wil het monster (Boris Karloff) weer tot leven wekken voor zijn eigen snode doeleinden.

Son of Frankenstein heeft een veel langere speellengte van zijn voorgangers, namelijk zo'n 100 minuten. Ik heb me zeker niet verveeld. Het is natuurlijk fantastisch om de grote horroriconen Lugosi en Karloff in één film te kunnen zien. De sets zien er wederom fantastisch uit en de climax van de film is werkelijk prachtig! Als je Frankenstein en de Bride kon waarderen, moet je zeker zijn Son gaan zien!

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan! De zoon (Basil Rathbone) van de beruchte dokter Frankenstein komt te wonen in diens kasteel en zet de experimenten met het beruchte monster (Karloff) voort. Een ander horror-icoon, Bela Lugosi, komt als overbehaarde assistent Ygor ook nog in het stuk voor. Kortom met de grote namen zit het wel goed in deze sequel.

Het plot zelf is erg eenvoudig, nooit verrassend en eigenlijk best saai te noemen. Maar met de aankleding kan Son of Frankenstein zich gelukkig meten met zijn twee voorgangers. Dit deel bevat eveneens klassieke donkere horror-decors met schaduwen die lukraak alle kanten beslaan. Uiteraard geen topper zoals Bride of the Frankenstein, maar alleraardigst is het zeker .

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Natuurlijk, de brille en de zwarte humor van James Whale ontbreken, het tempo ligt af en toe aan de lage kant, en Boris Karloff krijgt veel te weinig te doen. Maar de film heeft toch ook een aantal enorme kwaliteiten: Lionel Atwill gaat als inspecteur Krogh heerlijk over the top ("One doesn't easily forget, Herr Baron, an arm torn out by the roots!") zonder daarbij gezichtsverlies te lijden; Basil Rathbone is opmerkelijk perfect als Wolf von Frankenstein, met precies de juiste combinatie van integriteit en arrogantie, bedachtzaamheid en opvliegendheid, intelligentie en hubris, zelfbeheersing en nervositeit; en de volgens mij sterk door het Duitse filmexpressionisme beïnvloede set vormt bijna een personage op zichzelf. Aardige climax ook, hoewel de impact daarvan bijna teniet wordt gedaan door de stompzinnige coda. Al met al een waardige afsluiting van een klassieke trilogie voordat met het Karloff-loze Ghost of Frankenstein het verval begon.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Rathbone als Baron Wolf is de reden dat dit derde deel voor mij de beste Frankenstein is van de originele trilogie. Dit deel staat veel dichterbij de eerste Frankenstein van Whale. Wat vreemd is, aangezien deze niet door Whale is geregisseerd en het veel te melige Bride of Frankenstein wel. Son of Frankenstein is in alles een welkome toevoeging aan het ontstaan van het monster. Hoe de curiositeit de overhand krijgt bij Baron Wolf is fascinerend en brengt tegelijkertijd een spanning met zich mee die het tweede deel volledig ontbeerde. Geen idee of ik nog meer Frankenstein's ga kijken (met name die uit de 40's en 50's), maar dan heb ik met deze in ieder geval een waardige afsluiter voor de 30's Universal films.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Ik vind deze persoonlijk ook beter dan Whale's 'Bride of...'.
Basil Rathbone weet te overtuigen in zijn rol als de 'zoon van...' Wolf von Frankenstein. Zijn familie, gespeeld door Josephine Hutchinson (vrouw) en Donnie Dunagan (zoon) komen dan weer wat minder over. Hutchinson is nogal standaard en Dunagan is eerder irriterend. Ik veerde dan ook op toen het monster op het punt stond om hem in een kokende zwavel put te gooien, maar helaas mocht het van de regisseur niet zo zijn.
De film komt verder wat traag op gang, maar wanneer Ygor (grappig karikatuur gespeeld door Bela Lugosi) en het monster (weer vol overtuiging gespeeld door Boris Karloff) wat meer in actie mogen komen word het wel beter en vermakelijker om naar te kijken.
Verder is vooral de aankleding van het kasteel soms wat opvallend te noemen. Gewaagde sets die er goed en sfeervol uitzien. Ook het ondergrondse lab is wel mooi gevonden. Het originele lab was natuurlijk half vernietigd in de voorgaande film, dus men heeft het op deze manier op een leuke manier opgelost. Alleen een beetje apart dat opa en vader Frankenstein daar begraven liggen.
Door het degelijke acteer werk van Rathbone, Lugosi en Karloff en de aparte toevoeging van de karikaturale Krogh (gespeeld door Lionel Atwill) is dit een best vermakelijke afsluiter geworden van de Frankenstein trilogie geworden.
Vooral leuk voor de liefhebbers van het origineel: 3/5*.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

De minste van de drie Frankenstein films. Dit deel vond ik te langzaam op gang komen, en bevat een vrij kleine rol van het monster van frankenstein. Wel sfeervol, en een spannend einde waarin het monster door Wolf von Frankenstein in kokende olie wordt geschopt . De speelduur die dit keer een stuk langer was, had wat mij betreft best de speelduur van de vorige twee delen kunnen aanhouden. Nadat het tweede deel iets beter was, is het toch een teleurstelling dat het niveau daarna juist minder wordt. Overigens is de rol van Lugosi best leuk.

avatar van joolstein

joolstein

‘he cannot die, your father made him live for... always’

Vier jaar gingen voorbij nadat we de laatste keer het monster waren tegengekomen. En ditmaal verdient het ook daadwerkelijk de benaming ‘monster.’ Direct na de introductie van Wolf von Frankenstein (Basil Rathbone, later bekend geworden als Sherlock Holmes) die niet alleen zijn vader Henry von Frankenstein, maar ook het monster verdedigt, wordt duidelijk dat zijn komst samen met zijn familie naar het plaatsje Frankenstein niet zonder gevolgen zal blijven. Waarom noem je in hemelsnaam je dorp naar iemand die je verondersteld te haten?

Daarnaast komt Boris Karloff, die voor de laatste maal het monster speelt, veel minder aan bod. Zonder noemenswaardig eigen denken volgt hij zonder meer de instructies van Ygor (Bela Lugosi) op om als wraakneming dorpelingen te vermoorden. De daadwerkelijke schurk is daarmee feitelijk dan ook Ygor. Het zwaartepunt van de film lig dan ook veel meer in het conflict tussen Wolf-Ygor-Krogh.

En dan is er nog de toevoeging van het verschrikkelijke brave jongetje Peter von Frankenstein (Donnie Dunagan) Tenenkrommend zeg hij zijn avondgebedje op, spreekt keurig met twee woorden en als een engeltje spreekt hij altijd de waarheid. Over de aankleding kan ik dan wel weer een stuk positiever zijn. Deze leek op een soort ver-Amerikaanse versie van de Duitse Expressionistische stille films. Over alles hangen schaduwen, die een sfeer van onheil benadrukken. Vooral de trap in het kasteel van Frankenstein kreeg een haast Escher-achtige uitstraling. Deze sfeer werkte alleen als het wordt toegepast op een langere film. En met 100 minuten is dit dan ook de langste van de Frankenstein-serie (en zo voelt nu en dan ook) Al met al is het nog wel een solide Frankenstein-film geworden.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20855 berichten

Ik kan er niet echt bij waarom sommige mensen dit het beste deel vinden van de Universal Frankenstein trilogie. Niet alleen is het een overbodig deel (want het brengt niks nieuws) ook is er op het vlak van horror niet veel te beleven. Fijn dat Karloff nog een laatste keer terugkeerde om het monster te spelen, maar erg veel krijgt hij niet te doen en net als in de eerste film kan hij geen woord zeggen. Beste rol is voor Bela Lugosi als Ygor. Ook de settings zijn heel goed maar het verhaaltje is gewoon zwak. Er gebeurt ook te weinig om die veel langere speelduur te rechtvaardigen.