• 10.538 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: James Whale

Met onder meer: Colin Clive, Mae Clarke en Boris Karloff

Gesproken taal: Engels

Plot Frankenstein

"THE MAN WHO MADE A MONSTER"

Samen met zijn assistent gaat Henry Frankenstein op lijkenjacht. Met de onderdelen wil hij nieuw leven scheppen. De stomme assistent haalt bij de universiteit echter een abnormaal stel hersenen en Frankenstein creëert hierdoor een monster.

Dr. Henry Frankenstein

Herr Vogel, the Burgomaster

Villager (onvermeld)

avatar van clubsport

clubsport

De oudste versie die ik tot nu toe zag en deze heeft dus het bekendste ontwerp van het monster dat we zo goed kennen .

De duur van de film is behoorlijk kort en het verhaal gaat ook snel voorbij , het word vrij simpel gehouden

en het is degelijk maar je merkt toch wel dat deze wat gedateerder is dan de latere versies .

De molenscene is mooi gedaan .

avatar van shrink

shrink

• 1968 berichten

90 jaar oud en dan nog kunnen boeien. Ja erg bijzonder. Ook de aankleding en sfeer zijn erg mooi. Ook goed dat de film maar een dik uur duurt. Als hij langer was geweest dan was dat waarschijnlijk ten koste van het verhaal gegaan.

avatar van Noodless

Noodless

Klassieker bij de horrorfilms die vooral moet hebben van de sfeer, mooie zwart-wit beelden en twee memorable scènes heeft : namelijk de scène met het kind aan de rivier en de scène bij de windmolen. 7,5/10

avatar van TMP

TMP

Zeer behoorlijke film. De film heeft een overzichtelijke speelduur en vertelt in een behoorlijk tempo het klassieke verhaal van het monster van Frankenstein. Vlotte dialogen, zeer behoorlijk acteerwerk en enkele zeer aardige scènes (waaronder die met de brandende molen). Nergens eng of echt spannend, maar wel behoorlijk sfeervol.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Als groot horror fanaat had ik deze film nog nooit gezien, wat natuurlijk belachelijk was. Aangeschaft op 4K Ultra HD Blu Ray en net gekeken. Wat een pracht, er rekening mee houdend dat deze film gedateerd is in 1931. Tot in de puntjes opgeknapt door Universal, maar zelfs dat leidde niet tot perfectie, maar benaderd het zeker. Gezien de camera technieken van die tijd is het beeld soms wazig, zeker als er gefocust is op de voorgrond wordt de achtergrond wazig. Maar dat alles mocht de pret niet drukken, want wat een klassieker is deze film. In die tijd moet het toch echt een spectaculaire film zijn geweest. Ondanks de wat knullige acteerprestaties, het nagenoeg ontbreken van muziek en de decors heb ik erg genoten van deze film. Ik beoordeel hem dan ook met vier sterren.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een indrukwekkende Boris Karloff die perfect gestalte geeft aan het wezen Frankenstein die enerzijds weerzin en afkeur uitstraalt, maar anderzijds meelijwekkend is. Een film ook over de twee grote biologische principes rond nature en nurture. Een stel hersenen van een crimineel wordt ontvreemd. Een kapitale fout zo blijkt, hoewel het monster ook vaak misbegrepen wordt.

De explosieve coktail van een vooringenomen woedende menigte doet de rest om hem als grote zondebok te aanzien als drager van het kwaad.

Prima film uit de oude doos met goed acteerwerk en een aantal mooie scènes. Toch nog steeds de referentie voor de werken en replica´s die erna kwamen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Eigenzinnige horrorklassieker waar voornamelijk de eerste 15 minuten een indrukwekkend tijdsbeeld vormen. De film ademt nergens meer iets sfeervollers uit dan op het kerkhof en het kasteel met dank aan gedetailleerde decors. Wel jammer, want zeker voor een film uit 1931 staat Frankenstein regelmatig nog als een huis. Boris Karloff doet het goed als legendarisch monster en overtreft met gemak (en zonder dialogen) zijn humane tegenspelers. De film weet lang een aparte toonzetting te behouden, maar zwakt richting de tweede helft af naar een afwisseling van weinig interessante personages en schaarse spanningsbogen rondom Karloff. Erg spannend is een film als deze uiteraard nu niet meer, maar toen zal het vast een schrikbarende film zijn geweest. De finale deed me weinig en de misverstanden rondom het monster ogen onafgemaakt, maar ik heb er geen spijt van dat ik deze iconische horrorfilm eens heb opgezocht.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Dit is toch wel een echte klassieker. Het verhaal op zich is ook echt heel goed en mooi bedacht. Weet nog dat ik dit als kind altijd heel spannende films vond. De Bruid van Frankenstein vond ik ook heel goed toen ik het als kind zag. De jongere generatie zal niet weten wie Boris Karlof is, maar de oudere hier op Moviemeter leggen direct de link met Frankenstein zodra ze de naam horen. Boris Karlof is voor mij nog steeds het enige echt "monster van Frankenstein".