Frankenstein (1931)

geregisseerd door James Whale
met Colin Clive, Mae Clarke en Boris Karloff

avatar van VincentL
Frankenstein

Misschien wel heet meest bekende verhaal op de gehele aarde. Iedereen kent het monster wel. Of je hebt wel eens een film gezien, misschien zelfs het boek gelezen. Mary Shelley schreef het verhaal toen ze nog maar net in de 20 was en het werd meteen haar doorbraak. Het verhaal betekende ook de doorbraak, maar gelijk ook het einde van Boris Karloff. Dé klassieker, de film die misschien we het meest bekeken is en dan eindelijk mag ik hem ook aanschouwen. 1 uur en 10 minuten, hopen dat ze zo omvliegen.

Het verhaal van Mary Shelley zou onbetwistbaar moeten zijn. Het is alleen wel vaker zo dat regisseurs zich niet helemaal aan het boek houden. Shelley's klassieker is hier niet voor 100% nageleefd. Sterker nog: het bevat slechts aspecten. Als verfilming van het boek vind ik het dus heel zwak. De medelijden die je met het monster in het boek krijgt ontbreken hier volledig. Het meesterlijk verhaal van Shelley is weg.
Tot zo ver de vergelijking met het boek. Als ik die even weg denk staat dit verhaal toch ook wel stevig in zijn schoenen. Het gaat allemaal in sneltreinvaart. Een moderne regisseur had hier op zijn minst 2 uur voor uitgetrokken. Het einde is een beetje cliché, destijds nog niet uiteraard. Het mooiste vond ik nog dat het verhaal wel degelijk spanning bevatte!

Qua acteerwerk moet je naar oudere film altijd wat anders kijken dan naar nieuwe. Je ziet in de loop der jaren gewoon het acteren een stuk overtuigender worden. Angst, verdriet en woede zijn hier nog een beetje oppervlakkig weergegeven, daar zal ik dus een beetje doorheen kijken.
Colin Clive speelt een geinige doorgedraaide wetenschapper. Het is jammer dat hij niet zo wordt uitgediept als in het boek, dan was het een veel interessanter personage geweest. Hij speelt echter zijn rol zoals het hoort. Het had alleen net iets overtuigender gekund.
Mae Clarke speelt een goede Elizabeth. Van haar gezicht kun je het acteerwerk niet goed zien. Dan lijkt het voor mij een beetje stoïcijns en oppervlakkig. Ik heb het echter even terug geluisterd met mijn ogen dicht en dan hoor je zo veel emotie en passie in die stem zitten. Ik denk dat ze 50 jaar te vroeg geboren is. Ze zou een nog betere actrice geweest kunnen zijn.
Boris Karloff is een grappig monster. Niet veel bijzonders. Hij heeft weinig tekst en weet leuk te spelen. Ook hij had echter veel meer diepgang mogen krijgen, zoals in het boek. Jammer van dan.

In het boek leefde ik in mijn eigen fantasiewereld. Het speelt zich origineel af in Genève en een paar andere plaatsen. Ik had mijn hele wereld er omheen gecreëerd. Het was dan ook een kleine schok voor mij deze film. De schoonheid van het Zwitserse landschap is er niet in verwerkt en alles oogt daarom mager. Ze waren beperkt, maar toch. Ook geen muziek in de film, misschien moet ik een orkestbak in mijn kamer laten zetten.

Goede geinige klassieker die je een keer gezien moet hebben!

SnakeDoc schreef:
Is dit DE Frankenstein? Het eerste origineel? Of?

Ik denk dat DE Frankenstein het boek van Mary Shelley is, en dat geen film dat kan evenaren. Dat is het eerste origineel.

ibendb schreef:
Ik zie er vooral een onbegrepen man in die niet weet hoe de wereld in mekaar zit. De personages vind ik best goed en elke acteur zit erg goed in z'n rol. 3*

Dit is exact hoe het personage in het boek is. Een man die de wereld niet begrijp en de wereld begrijpt hem niet. Als je de diepgang in het personage wil vinden is het boek lezen echt een aanrader. Qua bladzijdes valt het echt reuze mee. Het boek heeft drama, snelheid en spanning. Meer dan deze film

avatar van rcuppen79
Deze Frankenstein-verfilming is waarschijnlijk de beroemdste en meest invloedrijke verfilming van het beroemde boek van Mary Shelley uit 1818. De film heeft echter meer inspiratie geput uit de toneelvoorstelling van Peggy Webling uit 1927 dan uit het beroemde boek van Mary Shelley.

De Britse regisseur James Whale is met name bekend van het toneel en maakte pas in 1930 zijn speelfilmdebuut. Boris Karloff is onvergetelijk als het beroemde monster en wordt ondersteund door de legendarische make-up van Jack P. Pierce. De film doet op sommige momenten behoorlijk denken aan de Duitse film Der Golem uit 1920, maar dat zal weinig kijkers iets uitmaken.

Een klassieker binnen het horrorgenre die 4 jaar later het superieure vervolg The Bride Of Frankenstein kreeg.

avatar van alexspyforever
Boeikens schreef:
Best goede Frankenstein die dank zijn korte duur wat meer vaart heeft dan Frankenstein (1994). Aan de andere kant mis ik hier wel wat diepgang.
Zeker sfeervol en een sterke Boris Karloff.

Ik ga me aansluiten bij deze korte en krachtige review van mijn maatje hier
Voor mij was het blijkbaar toch een herziening. Ik herinnerde me wel dat ik ooit eens een oude versie van Frankenstein had gezien maar niet dat het dus het origineel was. Inderdaad Boris Karloff blijft het meest herkenbare monster. Wel een sterke scène met dat meisje, maar helaas miste het geheel diepgang.

avatar van FillumGek
Natuurlijk ken ik Frankenstein, maar dan vooral van vele strips, tekenfilms, merchandise, verhalen... eigenlijk van alles, maar de originele film tot op vandaag nog nooit gezien. Het verhaal kent inmiddels geen verrassingen meer, en toch staat de film als een huis.

Het kasteel waarin Frankenstein bivakkeert is een prachtige setting waarbij het bekende angstaanjagende bliksemgeluid voor het eerst wordt gebruikt. Sommige buitendecors zijn nogal statisch maar over het algemeen ziet de film er vrij vlot uit door de wisselende camerastandpunten. Knap ook dat de film geen muziek bevat, zonder dat het de interesse verliest.
Ik was vooral benieuwd naar het moment waarop het monster tot leven gewekt zou worden, maar dat was helaas een tegenvaller; je ziet niets. Het moment dat hij het eerste teken van leven vertoond is er wel een kleine 'wow'-factor. Het is toch een beetje waarmee het allemaal is begonnen...

Boris Karloff is inmiddels een icoon, maar indrukwekkender vond ik Colin Clive die helaas een paar jaar later dood is gegaan door langdurig alcoholgebruik. Frankenstein is nergens eng, al hoort het monster dat ook niet te zijn. Toch was het vroeger heel wat, waarbij er zelfs werd geklaagd over het woordje 'God' en de moord op het meisje. Levert meteen ook een aantal plotholes op, maar dat is zeker niet storend. Op naar Bride of.

Viel me toch ietwat tegen, maar bekoorde me wel genoeg om ervan te genieten.
Verhaal vond ik soms te snel gaan, de speelduur mocht dan ook wat langer.

avatar van Dievegge
Now I know what it feels like to be God.

Zoals God Adam schiep, zo schiep dr. Frankenstein zijn monster. Het is een parabel over hoogmoed: als de mens wil wedijveren met God, moet het wel misgaan.

Het monster heeft de hersenen van een misdadiger, dus wordt het zelf een misdadiger. De opvatting dat iemand biologisch voorbestemd was voor criminaliteit was typisch voor de negentiende eeuw, de tijd van pseudowetenschappen als frenologie en eugenetica. Wij zijn ons brein.

Bij de scene met het meisje Maria blijkt het monster amoreel: het heeft geen besef van goed en kwaad, in tegenstelling tot een misdadiger die bewust de wet overtreedt.

Er bestaat een homoseksuele interpretatie van het monster van Frankenstein. Twee mannen creëren leven zonder een vrouw. Het verhaal is echter geschreven door een vrouw. Het monster kan ook ontsproten zijn aan een uit de hand gelopen verkrachtingsfantasie. In de (pre-)victoriaanse tijd heersten er strakke normen en waarden, wat leidde tot dit soort fantasieën vol symboliek.

De oude vuurtoren als locatie draagt bij aan de gotische sfeer en het isolement. De gebochelde dwerg Fritz zorgt voor het groteske element.

Naast horror is het ook science fiction met effecten die toen ongezien waren. Elektriciteit sprak destijd tot de verbeelding als het van de goden gestolen vuur. The Modern Prometheus was trouwens de ondertitel van het boek.

Boris Karloff is misschien niet de meest veelzijdige acteur, maar hij had nu eenmaal de juiste kop en manier van bewegen om het monster te spelen. Hij moest wel een gedaanteverandering ondergaan met make-up, een plat voorhoofd en laarzen voor een grotere lichaamslengte. Doordat hij geen taal kent, lijkt hij een overblijfsel van de stomme film.

De actrice Mae Clarke liep een litteken op in een auto-ongeval. Daarna speelde ze vooral nog bijrollen.

Dit is een mijlpaal in het horrorgenre. De afwezigheid van achtergrondmuziek en het rustige tempo maken dat hij ver staat van veel schreeuwerige horror van de laatste jaren.

avatar van thunderball
Na de toch teleurstellende Dracula was deze tweede film uit mijn Universal Monsters blu ray box een heerlijke horror klassieker, die zijn status volledig waar maakte.

Bijna iedere scene is klassiek te noemen, denk hierbij aan de scene op het kerkhof, de tot leven wek scene, het monster met het kleine meisje en uiteraard de finale bij de oude molen.
In tegenstelling tot Dracula wordt deze film vol vaart gebracht. Dat dit soms nog al gaat t.o.v. de logica, neem ik dan maar voor lief:

zo wordt nergens duidelijk hoe de vader, van het vermoorde meisje, weet dat het monster het gedaan heeft, daar hij -toen het gebeurde- in geen velden nog wegen te zien was. Of hoe wist men zo snel dat de collega en (soort van) leermeester van Frankenstein vermoord was? Die laatste deed immers zijn experimenten in een ver van de buitenwereld afgezonderd gebouw, omdat daar eigenlijk nooit iemand in de buurt kwam, zodat hij niet gestoord zou worden.

De ster van de film is uiteraard het monster, dat subliem door Karloff wordt neer gezet, geholpen door de fantastische make-up van Jack Pierce, die het prototype is geworden voor alle Frankenstein films, strips en afbeeldingen tot aan vandaag de dag en is deze film deel uit gaan maken van de moderne popcultuur, daar er nog altijd veel uit wordt geciteerd.

Toen deze film uit kwam was Karloff nog een onbekend acteur, maar door deze rol werd hij in een klap een ster en bij zijn volgende film, The Mummy, stond zijn naam dan ook groot als eerste op de filmcredits en op de filmposters met de tekst The Uncanny. Het knappe aan zijn optreden is, dat -ondanks de dikke laag make-up- Karloff toch ook het monster verassend veel gevoel en emotie mee weet te geven.

Verder heeft de film een heerlijk duistere Gothic look, die de film zeker wat extra's mee geeft.

Een dikke negen, ofwel 4,5 ster.

avatar van Richard_Voorhees
Zo droog dat ze in deze film een anatomisch verschil tussen een normaal brein en een misdadig brein willen laten zien.
Vooral de iconische look van Karloff maakt deze Frankenstein een klassieker van jewelste. Voor het eerst wekte men het monster met elektriciteit op en weken ze met het uiterlijk van het monster ver af van het wezen uit het oorspronkelijke verhaal.
Karloff zet een macaber, maar ook ietwat tragisch personage neer die een grove filmwet overtreed door een kind te doden. De betreffende scene word wat abrupt afgekapt, maar dat zal wel met de gevoeligheid van de content te maken hebben gehad.
De eindscene is een prachtig staaltje filmische kunst en laat wederom zien hoe invloedrijk deze film is geweest. Een vergelijkbare scene werd o.a. in een aantal Hammer producties gekopieerd.

"A good Cast is worth repeating" vermeldt de aftiteling (bij het begin van de film werd het monster vermeld met ?) en dat klopt wel voor deze film die omwille van het acteren en het boeiende, misterieuze van het bekende verhaal het bekijken waard is, maar één groot minpunt heeft, namelijk dat het eerste ontwaken van het monster - toch HET gebeuren in het verhaal - niet de aandacht krijgt die het verdient.
Spijtig, maar anderzijds zijn er meerdere scènes heel sterk zoals het begin van de film, de scène met het kleine meisje, de brand ea en is het decor in Frankensteins slot toch wel sfeervol, dreigend en horrorachtig weergegeven.
In zijn geheel echter, er toch iets meer van verwacht.

avatar van jeroentjuhhhhh
Beter dan verwacht. Nooit echt de appeal van de oude ''echte'' klassieke horrorfilms gezien. Frankenstein, Dracula (vampieren in het algemeen), Wolfman (Weerwolven in het algemeen) etc.. het zullen nooit mijn favoriete werkjes worden. Toch liggen er al een aantal op DVD te verstoffen, omdat het wel essentieel werk is om gezien te hebben en in een horrorcollectie thuishoort. Frankenstein (double feature met Bride of Frankenstein) is de eerste poging. Het genre werd voor mij pas interessant toen grote namen zoals George A. Romero en Herschell Gordon Lewis het genre aan de hand namen en er met enorme ballen mee om gingen.

Toch zie ik de charme van deze Frankenstein wel. Sterker nog, heb absoluut zitten genieten van enkele (natuurlijk zeer bekende, veel ken ik al zonder de films ooit aan te hebben gehad) sets en beroemde quotes. Scene met het meisje bij het water en de brandende molen zijn zó iconisch.. Erg leuk! Biedt hoop voor wat meer 30's werk en de overgang naar Hammer horror.

avatar van Gang_Star
Uiteraard ben ik bekend met het verhaal van Frankenstein, en heb ik ook de versie uit 1994 gezien. Eveneens de film Frankenweenie van Tim burton, duidelijk geïnspireerd op het verhaal van Mary Shelley. Ik wist dus wel enigszins wat ik bij deze film kon verwachten, waardoor het me waarschijnlijk een beetje is tegengevallen. Er waren eigenlijk maar weinig verrassingen.
Er heerst een vrij goede sfeer en de sets zijn goed, vooral die van de molen. De scene met Maria en Frankenstein waarin ze bloemen in het water gooien, daar zag ik de humor nog best van in maar dat Frankenstein het meisje uiteindelijk in het water gooide vond ik dan wel behoorlijk verrassend. Het einde met de molen is één van de weinige scenes die ik wel sterk vond in deze film. Boris Karloff speelt een goede rol als Frankenstein en zet zijn rol dreigend neer maar tegelijkertijd ook met emotie.

Gang_Star schreef:

Dan heb je niet goed opgelet doordat de helper van Henry Frankenstein de goede hersenen liet vallen moest er nu de hersenen van een crimineel in het hoofd van het monster en daarom was hij niet te vertrouwen Ik hoop dat je hier wat aan hebt beste Gang_Star staat nota bene in het plot : Samen met zijn assistent gaat Henry Frankenstein op lijkenjacht. Met de onderdelen wil hij nieuw leven scheppen. De stomme assistent haalt bij de universiteit echter een abnormaal stel hersenen en Frankenstein creëert hierdoor een monster.

avatar van Gang_Star
Misschien heb ik het wat verkeerd omschreven stinissen, maar met verrassend bedoel ik eigenlijk dat ik het niet zag aankomen. Je ziet op het moment dat Frankenstein contact heeft met Maria dat hij lacht en je ziet emotie. Dat hij daarna haar in het water gooide had ik dan ook niet verwacht. Juist omdat hij zo rustig overkomt op dat moment.

avatar van Miszmi
Het zien van deze film heeft mijn afkeer tegen oude films toch wel wat teruggedrongen. Het valt mij op dat er in de oude (horror)films veel meer verhaal zit dan de films die ik normaal kijk (vanaf de jaren '80). Het zal in '31 niet al te moeilijk zijn geweest om een uniek verhaal neer te zetten, maar ik vond het erg leuk om naar te kijken. Het verhaal verloopt prima en in een goed tempo. Ik heb verder nooit films en dus remakes van Frankenstein gekeken. Al met al een prima film, met een goed slot. Ik sluit niet uit dat ik nog eens een film uit die tijd aan ga zetten, deze heeft er echt voor gezorgd dat ik het allemaal iets meer kan waarderen.

avatar van Miszmi
Gang_Star schreef:

Ik begreep na het zien van de film in je eerste recensie al wel en begrijp je punt ook. Ik zag het ook niet aankomen, het was het eerste (en volgens mij ook enige) moment dat je daadwerkelijk emotie bij hem zag, ik kreeg ook niet de indruk dat hij de verkeerde intentie had. Hij was slechts opzoek naar iets anders om te gooien, omdat zijn bloemen op waren. Volgens mij had hij na het gooien zelf pas door dat hij iets verkeerds had gedaan.

avatar van Kuck-x
Miszmi schreef:

Ik heb bij die scène altijd het gevoel gehad dat hij het grappig vond dat de bloemen blijven drijven. Hij verwacht dat het meisje ook blijft drijven - haar in het water gooien is een voortzetting van het spelletje dat ze spelen. Hij is oprecht ontdaan als het anders uitpakt. De moraal: hij mag dan 'foute' hersens hebben, hij heeft een goed hart.

Miszmi

Ik hoef het inmiddels zelf niet meer te omschrijven wat het idee was dat ik erbij kreeg, aangezien ik precies dezelfde visie op die scene heb als Kuck-x en jouw idee erover.

avatar van Boeikens
Toch een van de beste "oude" films over toenmalige horroriconen. Boris Karloff geeft een meesterlijke act als monster, voor velen het enige echte monster van Frankenstein en de hoogtepunten van het verwekken, de vijver en de molen blijven een memorable moment in de film.

avatar van joolstein
Heel lang geleden (pakweg 20 jaar) had ik deze film al eens bekeken en nu wederom een review. De film is en blijf gewoon een van de beste klassiekers. Verder is denk ik zo`n beetje alles wel over deze film gezegd. Die scènes met het meisje bij het water en de brandende molen blijven gewoonweg supergoed! Naar zoveel jaar nog steeds fijn om hem te herzien.

Zeer matig.

Grappigste aan de hele Frankenstein legende is waarschijnlijk nog wel dat iedereen het monster als "Frankenstein" ziet, terwijl het eigenlijk verwijst naar de professor. Ik laat me er ook nog elke keer aan vangen.

Verder is het een film met aardig wat mankementjes. Het loopt allemaal nogal stroef, met veel gekke sprongen in het verhaal en vreemde tempowisselingen. Verder spendeert Whale veel tijd aan grootse decors, maar wanneer hét moment supreme zich dan aandient, hangt het monster ergens boven het gebouw en zie je als kijker niks behalve wat vreselijke overacting van de mensen die beneden zitten wachten.

Ook vele continuiteitsfouten, zoals in de scene met het kleine meisje. Kat ineens weg, monster ineens in het water. Het zijn ook zaken die weinig met technische beperkingen te maken hebben, gewoon slordigheid. Een rare scene ook, waar een belangrijk punt over het monster op nogal vluchtige wijze gemaakt wordt. Ook het binnendringen van het monster in het huis is te weird voor woorden. Eerst denken ze dat hij op zolder zit, dan in de kelder, maar uiteindelijk komt hij gewoon via een raampje achter binnen ... eh?

Eng of spannend is het allemaal niet, sfeervol is het bij momenten. Vooral dat de scenes in het begin, in het lab, en op het einde op de molen. Maar veel stelt het allemaal niet voor, na de grote climax volgt er meteen alweer een luchtig momentje, iets met een glaasje wijn waar ik ook compleet de pointe miste.

Erg lauwe horrorklassieker dus, nog wel aardig om eens gezien te hebben, vooral omdat het ook maar 70 minuutjes duurt, maar er schort toch best een hoop aan deze film.

avatar van mcdaktari
Voor mij is Boris Karloff toch nog altijd het enige echte monster van Frankenstein. Net zoals Christopher Lee de echte Dracula is. Dat geldt iig voor mij.

Wellicht één van de meest bekende horrorfilms aller tijden. Net zoals Dracula was Frankenstein een product dat voortvloeide vanuit de Grote Depressie. Het was bedoeld als poging tot escapisme en om de verlieslijdende filmindustrie nieuw leven in te blazen. Het Duits Expressionisme, dat samen met vele Duitse filmmakers naar Amerika was geëmigreerd, leende zich perfect voor dit genre. De sets zijn grotesk en stralen steeds een doodsheid uit die perfect past bij het thema. De contrasten tussen zwart en wit worden benadrukt door overdreven belichting en make-up. "If the world or a person seemed metaphorically twisted, this is how they would appear physically and literally.” De verschijning van het monster zelf laat weinig aan de verbeelding over. Ik weet echter niet in hoeverre deze film de maatschappij bekritiseerde dan wel weerspiegelde. Hollywood kennende waren ze meer dan waarschijnlijk enkel uit op geld en kwam de gemoedstoestand van de kijkers op de laatste plaats. Het werkte en het was winstgevend, dat is al wat telde. De opkomst van het horrorgenre liet de Amerikaanse bevolking alleszins toe voor heel even aan de bittere werkelijkheid te ontsnappen. Wat blijft er negentig jaar later nog over? Van Sloan's waarschuwing in het begin is zeker niet meer van toepassing. Echt beangstigend kan het evenmin genoemd worden, met een potsierlijk monster dat veel waggelt, maar bizar genoeg nooit omvalt. Enkele scènes zijn fantastisch, met name het experiment in het labo, de achtervolging doorheen de bergen en de climax in de windmolen. Een veel betere conclusie dan in Dracula en mooi vormgegeven. De complexe aard van het monster en zijn 'criminele brein' werd eveneens goed geïllustreerd. Hier en daar enkele vreemde scènes, denk aan het moment waarop het monster het huis binnendringt terwijl Frankenstein van de zolder naar de kelder loopt. Ik kon me perfect het 'Benny Hill' deuntje inbeelden op de achtergrond. Al bij al aardig, maar niet geweldig. De 'making-of' is in dit geval interessanter dan de film zelf.