• 8.485.792 stemmen

House of Frankenstein (1944)

Horror / Sciencefiction | 71 minuten

Genre: Horror / Sciencefiction

Alternatieve titel: The House of Frankenstein

Geregisseerd door: Erle C. Kenton

Met onder meer: Boris Karloff, Lon Chaney Jr. en John Carradine

Plot House of Frankenstein

"All the Screen's Titans of Terror - Together in the Greatest of All SCREEN SENSATIONS!"

De geschifte Dr. Niemann ontsnapt uit het gekkenhuis en probeert samen met zijn assistent Graaf Dracula, de Wolf Man en het monster van Frankenstein tot leven te wekken, zodat de monsters wraak kunnen nemen op zijn vijanden.

imageimageimage

Inspector Arnz

Frankenstein Monster

avatar van dinky

dinky

lijkt me een toffe film, en ik ga hem zeker is kijken

avatar van Toon1

Toon1

Een niemandsdalletje dat stond op de dvd 'Frankenstein', onderdeel van de Monster Movie Legacy Collection. Leuk om eens één keer te zien.

avatar van dinky

dinky

deze ga ik proberen te downloaden

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Weer een minder vervolg. We krijgen ze allemaal, Dracula, Frankenstein, Wolf Man, maar dit is geen goede film. Carradine is minder als Dracula en Frankenstein heeft hier een bijrol. Teleurstellend. Wel grappig om Karloff in een normale rol te zien buiten het monster van Frankenstein. Leuk tussendoortje, meer niet.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Ik vond deze weer een klein tikkie beter dan de vorige in de serie: Frankenstein Meets the Wolf Man, maar waar ik de Dracula serie in zijn geheel behoorlijk goed te pruimen vond is de Frankenstein serie (op het origineel, Bride en in mindere mate ook Son na) toch wat meer teleurstellend. 2,5* voor deze film.

avatar van veron35

veron35

Dracula is er maar ingepropt omdat ze hem erin wilde hebben. Was niet nodig geweest voor de film. Einde was ook slecht, maar wel weer een lekkere sfeer. En waarom heeft Karloff niet gewoon het monster gespeelt.

avatar van IcU

IcU

Heerlijke film. Prachtige sfeer door mooie vormgeving en inventief gebruik van effecten. Het verhaal stelt niet veel voor, en ook deze film is plotseling afgelopen, maar er zit een prima vaart in en er gebeurt een hoop. Erg leuk om een keer gezien te hebben.

stinissen (crew films & series)

avatar van Beertje45

Beertje45

Alle klassieke filmmonsters passeren hier de revue, maar meer dan dat elk personage zijn verhaal kort wordt getoond is er niets leuks te bespeuren. Beste vertolking komt van Lon Chaney jr. aka The Wolfman.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Veel bekende horror figuren uit de jaren '20 t/m '40 samen in een film, helaas zorgt een dergelijke mengelmoes ook een beetje voor een mengelmoes van een film.

Ieder figuur heeft namelijk zijn eigen verhaal en zo gaan we een beetje van de hak op de tak en komt niets echt goed over.

Boris Karloff speelt deze keer niet het monster, maar de geschifte dokter Niemann. Helaas een stuk minder gedenkwaardig dan een Colin Clive of een Peter Cushing. Dan vind ik persoonlijk J. Carrol Naish gedenkwaardiger als de hunchback Daniel, al komt zijn verhaal al helemaal ongepast over in deze smelt kroes.

Lon Chaney komt wel weer oprecht getormenteerd over in zijn welbekende rol als de wolf man en hij weet zodoende het niveau van de film nog wat op te krikken. Een verademing na het teleurstellende eerste deel waarin John Carradine een schimp van een Dracula vertolkt.

Ik vond het al niet helemaal werken in de Abott & Costello parodie, maar ook hier werkt de mix van verschillende (bekende) horror verhalen in een film niet. Het eind resultaat komt wat rommelig over.

2/5*.

avatar van joolstein

joolstein

De interesse voor Universal’s monsters was tanende vandaar dat de studio probeerde om verschillende van hun horroriconen bij elkaar te zetten. Deze films met Universal's monsters hebben niet echt dezelfde impact als de originele films, maar 'House of Frankenstein' is volgens mij een van de betere opties. Verwacht hierbij overigens geen onderlinge titanenstrijd tussen de verschillende monsters, want in deze productie uit 1944 krijgen ze niet of nauwelijks met elkaar te maken.

Boris Karloff is uiteraard van de partij. Maar terwijl hij in het verleden herhaaldelijk het monster van Frankenstein gestalte gaf, is hij nu te zien in een totaal andere rol. En wel als de getikte en kwaadaardige dokter Gustav Niemann, wiens lotgevallen de verschillende episodes in het verhaal met elkaar verbinden. De dokter krijgt een helper in de vorm van Daniel. Dit is een sterke vertolking van J. Carroll Naish die in deze film absoluut de show steelt en met zijn aanwezigheid de film net iets beter maakt. Hij krijgt een 'The hunchback of Notre dame' moment als Zigeunermeisje Ilonka (Elena Verdugo) ten tonele verschijnt.

Het eerste monster wat aan bod komt is Dracula vertolkt door John Carradine. Zijn interpretatie van het personage is maar flets.(je mist Bela Lugosi) Vervolgens verdwijnt deze weer en mogen het Frankenstein-monster (een niet overtuigende Glenn Strange) en Larry Talbot, aka de Wolf Man (wederom een goed spelende Lon Chaney, Jr.) de film eindigen. Naast de goede rollen van Chaney, Jr. en zeker Naish zijn het vooral het technische trucje van Dracula's transformatie (aanzienlijk verbeterd) die deze film beter maakt. Helaas is de transformatie van de Wolf Man dan weer minder. Door het actiegerichte plot, de aanwezigheid van de horroriconen en korte speelduur is er met deze film wel nog geslaagd vermaak te beleven.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

Leek me wel een leuk idee om alle sleutelfiguren uit de monsterfilms te verenigen. Alleen Dracula miste dat geheimzinnige wat Lugosi en Lee uitstraalden. Frankenstein zag er redelijk komiek uit. Spijtig dat ze Boris Karloff de rol van Doctor Niemann hebben gegeven. Alleen Lon Chaney mocht weer de rol van Wolf Man op zich nemen. Al bij al vond ik het maar een flauw vervolg op de Frankenstein franchise.

avatar van clubsport

clubsport

erg matig filmpje waarin alles bij elkaar is gegooit en het verhaal niet al te best is .