Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 100 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack
Met onder meer: Fay Wray, Robert Armstrong en Bruce Cabot
IMDb beoordeling:
7,9 (95.288)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot King Kong
"A Monster of Creation’s Dawn Breaks Loose in Our World Today!"
Een regisseur van natuurdocumentaires genaamd Carl Denham krijgt een kaart in handen met daarop de locatie van het verborgen Skull Island, waar de god Kong zou leven. Na een werkloze vrouw genaamd Ann Darrow van de straat geplukt te hebben voor de hoofdrol vertrekt hij met zijn crew naar Skull Island voor opnames. Daar komen ze erachter dat Kong een reuzachtige aap is, waar de inboorlingen en vrouw aan willen offeren. De inboorlingen nemen Ann voor dit doel gevangen en bieden haar aan Kong aan.
Externe links
Acteurs en actrices
Carl Denham
Ann Darrow
Jack Driscoll
Captain Englehorn
Ship's Cook Charlie
Mate Briggs
Charles Weston
Skull Island Native Chief
Skull Island Witch Doctor
Press Photographer (onvermeld)
Reviews & comments
NIGHTWOLF_ONE
-
- 186 berichten
- 990 stemmen
De recente remake nog niet gezien, maar deze was briljant! Groots meesterwerk!
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Dan mag de film wel uit 1933 komen, maar dat neemt niet weg dat Stephan gelijk heeft en de SFX natuurlijk niet om aan te zien is.
Knap gemaakt natuurlijk voor die tijd, en de film is alles behalve slecht, maar je moet toegeven dat de nieuwe Kong heel wat overtuigender overkomt.
Nou, nee, dat kan ik niet toegeven. In de nieuwe versie zie je ook zo dat Kong niet echt is. Het is net iets mooier dan Jurassic Park, maar veel overtuigender is het niet. Het blijft overduidelijk een samengevoegd beeld, en ik zie niet in welk opzicht de versie van 1933 zo veel slechter is.
En als iets 72 jaar geleden zuijn tijd ver vooruit was kun je het nu onmogelijk "slecht" noemen - je mag het eigenlijk alleen vergelijken met andere dingen uit dezelfde tijd. Maar zelfs als je het vergelijkt met het meeste van nu ziet het er nog goed uit. De digitale effecten van nu dateren heel wat sneller.
Het is een genot om te zien hoeveel respect het team van Peter Jackson heeft voor de makers uit 1933 als ze de Spider Pit Scene met de ouderwetse middelen recreeeren.
Als zelfs zulke vakmensen zoveel respect kunnen en moeten toegeven, hoe kunnen verwende kijkers uit de 21e eeuw dan met zeker gemak de zaak afdoen als "niet om aan te zien". Nee - ik vind dat toch te gemakkelijk.
mensen hebben sowieso vaak moeite om films in het juiste tijdskader te plaatsen. de oplossing is vaak om meer vergelijkbaar materiaal uit die tijd te zien. heb de film zelf nog niet gezien, maar de film schijnt zijn tijd ver vooruit te zijn. zelf heb ik niet zoveel moeite met achterhaalde SFX. vind het altijd wel wat hebben die oude effecten (sfeer).
Helemaal mee eens. Het positieve van "mechanische" enïn camera" effecten is ook dat het zoveel meer moeite kost om ze te maken, en de liefde en bloed/zweet/tranen er van af te zien zijn. Omdat met de computer ALLES kan wordt er in de meeste gevallen met teveel gemakszucht gewerkt, waardoor het eindresultaat tam en mak is. Echt "achterhaald" vind ik stop-motion technieken dan ook eigenlijk niet, net zo min als zwart/wit beeld achterhaald is.
Sfeer gaat bijna altijd verloren met CG effecten. Het is te vaak te kil. Er zijn maar weinig films waar ik echt van onder de indruk ben - OOK AL omdat men zo makkelijk iets "imposants" kan laten zien en daardoor gewoon vergeet dat een film meer is dan alleen gebeng en geboing.
(Ik heb juist om die reden de DVD's van de originele Star Wars films ook niet gekocht. Ze zijn uit DIE tijd en dan moet je er later geen NIEUWE FX aan toe gaan voegen. Geschiedvervalsing. Komt bij dat ook in die films de oude FX veel beter zijn dan de emotieloze, koele ellende uit episode 1, bijvoorbeeld.)
Als KING KONG uit 1933 opnieuw zou worden opgelapt zou dat ook een heiligschennis zijn. En niet om aan te zien.
(Overigens vind ik Jackson's versie een uitstekende remake, volledig met de juiste intenties gemaakt, maar hij haalt nergens het origineel - en volgens mij is Peter het daar zelf ook mee eens, trouwens).
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Ik weet dat dit het origineel is..maar er is gewoon niet hetzelfde gevoel als dat ik had bij King Kong van Jackson...Ann Darrow schreeuwde TE veel. al met al toch een goede film 3* Misschien ben ik teveel special effects van nu gewend?
Maar ik vond Naomi Watts een betere Ann Darrow omdat ze meer een band kreeg met King Kong. Ook vond ik t beter dat ik die van Jackson de karakters wat meer uitgediept werden
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
, en ik zie niet in welk opzicht de versie van 1933 zo veel slechter is.
Ik vind de film uit 1933 ook niet slechter, dat heb ik niet gezegd, en in die tijd waren de speciale effecten grandioos, maar als je ze nu terugziet, ziet het er wel een beetje lachwekkend uit, vergeleken met de technieken die nu mogelijk zijn.
En als iets 72 jaar geleden zuijn tijd ver vooruit was kun je het nu onmogelijk "slecht" noemen - je mag het eigenlijk alleen vergelijken met andere dingen uit dezelfde tijd. Maar zelfs als je het vergelijkt met het meeste van nu ziet het er nog goed uit. De digitale effecten van nu dateren heel wat sneller.
Daar heb je helemaal gelijk in, eigenlijk moet je deze twee versies helemaal niet vergelijken.
Sfeer gaat bijna altijd verloren met CG effecten. Het is te vaak te kil.
Ook mee eens. Tot nu toe heeft geen enkele film met
de nieuwe technieken mij kunnen interesseren, tot ik gisteravond de nieuwe King Kong zag.
(Ik heb juist om die reden de DVD's van de originele Star Wars films ook niet gekocht. Ze zijn uit DIE tijd en dan moet je er later geen NIEUWE FX aan toe gaan voegen. Geschiedvervalsing. Komt bij dat ook in die films de oude FX veel beter zijn dan de emotieloze, koele ellende uit episode 1, bijvoorbeeld.)
Nogmaals eens. Deel 1 van Star Wars laat duidelijk zien hoe de nieuwe FX NIET gebruikt moet worden.
Zojuist deze originele versie van King Kong herzien en ik moet enkele woorden terugnemen: Het ziet er goed uit, en Kong is een enge aap. 
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ha, gelukkig :O)
Ja, ik moet zeggen dat mijn herinnering ook ietsje minder geweldig was, toen ik hem een paar dagen geleden nog eens opnieuw ging bekijken - het verraste me weer hoe overdonderend goed de film toch is.
Maar nu zag ik dan ook een groot aantal stukjes die er eerder niet in zaten ( KOPEN!! die amerikaanse 2-disc special edition) en was de kwaliteit ook nog eens een stuk beter.
Ik vraag me overigens af hoe lachwekkend en gedateerd de huidige FX er over 72 jaar uit zullen zien. Waarschijnlijk zla er dan ook worden gezegd dat het er absoluut niet meer uit ziet. Veel van de tegenwoordige digitale drek zal dan de tand des tijds niet hebben doorstaan, maar de originele Kong zal nog wel leven, denk ik.
Waar ik me vooral verbaasde over de vernuftigheid was de scene in de grot, waar Fay Wray op de achtergrond staat, Bruce Cabot in de hoek op de voorgrond, en Kong er tussenin, in druk gevecht met een enorm slangachtig beest. Dat ziet er echt een stuk beter uit dan 90% van de CGI-effecten van tegenwoordig. Enkele scenes (vooral die waar men net de eerste dino heeft verslagen zijn net ietsje minder overtuigend en tonen min of meer duidelijk dat we met een achtergrondprojectie te maken hebben - het aardige is dat ook in Jackson's film JUIST de scene waar men de eerste dino's heeft gehad dezelfde mindere overtuigingskracht heeft vergeleken met de rest van ZIJN film. Ik twijfel echt serieus of ook dit een bewuste verwijzing is naar het oorspronkelijke meesterwerk.
Wat de 1933 versie ook voor heeft op de 2005 versie, is dat de film destijds een ongelofelijke revolutie teweegbracht, een doorbraak betekende op het gebied van de mogelijkheden die men met films had. De nieuwe heeft die enorme vernieuwingskracht natuurlijk niet, nu met de computer heeft kan alles, geen enkele film zal nog zo een revolutie teweegbrengen. Daarom al is het ook zo knap dattie toch zo geweldig goed is geworden.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
nu men de computer heeft kan alles, geen enkele film zal nog zo een revolutie teweegbrengen.
Je weet niet wat de toekomst brengt, straks kunnen we nog in 3D één van de hoofdpersonen spelen in een lege ruimte. Je weet het niet, ik denk dat er nog wel meer films komen die een revolutie teweeg brengen 
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Misschien, dat 3D zal er best een keer komen - dat de holografische dino's over de vloer rennen. Films in virtual reality, dat zal zeker een kwestie van korte tijd zijn voor we daarvan kunnen genieten, in sommige musea enzo is dat al mogelijk op bepaalde gebieden. Maar ik geloof niet meer dat het nog zo een bewondering zal wekken als iets nieus 75 jaar geleden deed. We zijn enorm verwend, we weten wat er allemaal kan, kijken er niet meer van op als er weer een nieuwe gadget uitkomt - de tijd van de Grote Verrassingen is volgens mij voorbij.
En op zich is dat wel zonde, eigenlijk.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Komt die Amerikaanse versie niet gewoon naar NL?
Zou kunnen, maar I wouldn't hold my breath, als ik jou was 
Hoewel het de laatste tijd echt beter gaat, komt het toch nog maar al te vaak voor dat we hier toch worden afgeschept met produkten die minderwaardig zijn, vergeleken bij de amerikaanse uitgaven. Als men die had willen uitbrengen hier, dan zou je toch wel verwacht hebben dat hij nu in de winkels zou liggen.
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
...Maar ik vond Naomi Watts een betere Ann Darrow omdat ze meer een band kreeg met King Kong...
Mee eens. Peter Jackson heeft ervoor gezorgd dat er een sortement van liefdesrelatie tussen beiden kon ontstaan. Reden waarom de versie van 2005 zoveel beter is geworden dan de beiden vorige versies. Deze Kong is er vooral eentje die mensen vertrapt en tussen de tanden doodbijt wat ik hem geen één keer heb zien doen in de 2005-versie. Dit is dus de versie zonder al teveel diepgang, meer als spectakelstuk dienend, met alle respect voor de vorder-ingen in de cinematografie voor die tijd.
Wat ook op viel wanneer je deze versie bekijkt : er wordt veel meer in voorgekauwd dan je lief is, iets waar een heleboel bioscoop gangers van tegenwoordig en dan bedoel ik met name de intelligentere, een hekel aan hebben.
Zo wordt er in het begin nogal driftig heen en weer geluld tussen de diverse personages om het verhaal maar zo snel mogelijk op gang te laten komen. Het is het manco van een te korte versie waarin geen ruimte is gelaten om de beelden meer te laten spreken en meer rustpunten te creëren. Werkt wat mij betreft averechts wil je tot een rustig boeiend geheel komen.
Over voorkauwen gesproken : er wordt hier eens flink en expliciet uit de doeken gedaan waarom er een grote muur is gebouwd op Skull-island en het hoe of wat erom heen, terwijl in de 2005 versie slechts alleen melding wordt gemaakt van een grote muur. De rest laat men wel zo vriendelijk en verstandig aan de kijker over.
Nog zo'n staaltje : op een gegeven ogenblik komt er een kaartje van Skull-island in beeld, heel erg, maar dan ook heel erg gedetailleerd. In de 2005-versie is dat kaartje een grote vlekkentroep. Hier had ik expres op gelet bij het voor de tweede keer kijken van die laatste versie. Maar ook hier heb ik het idee dat Peter Jackson dit heeft gedaan om de spanning alleen maar toe te laten nemen, iets wat in deze 1933-versie niet zo slim wordt aangepakt.
Al met al geef ik deze versie een beleefdheids-cijfer van 2½*. En dat is dan vooral en alleen te wijten aan het spektakel wat King Kong zelf helemaal alleen tot stand brengt. Eigenlijk niet meer dan een Godzilla-film uit de oudheid. 
Wie weet weet trouwens wanneer die '76-versie op de TV komt en waar en/of wanneer, want die heb ik nog niet (opnieuw) kunnen bekijken?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mee eens. Peter Jackson heeft ervoor gezorgd dat er een sortement van liefdesrelatie tussen beiden kon ontstaan. Reden waarom de versie van 2005 zoveel beter is geworden dan de beiden vorige versies. Deze Kong is er vooral eentje die mensen vertrapt en tussen de tanden doodbijt wat ik hem geen één keer heb zien doen in de 2005-versie.
Ik vrees dat de nieuwe versie mij flink gaat tegen vallen. een liefdesrelaties tussen Kong en Darrow lijkt mij absurd en het rauwe mensen doodbijten is juist wat me zo aanspreekt in dit origineel. 
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Blijft het feit bestaan dat de 2005 versie (hoe geweldig die ook is) nooit had kunnen bestaan zonder het voorbeeld van het origineel te nemen en dat hier en daar aan te passen aan de smaken en inzichten die we 72 jaar later hebben opgebouwd.
er wordt veel meer in voorgekauwd dan je lief is, iets waar een heleboel bioscoop gangers van tegenwoordig en dan bedoel ik met name de intelligentere, een hekel aan hebben.
Ga je nu beweren dat mensen die een kunstwerk in de juiste historische context kunnen plaatsen en het met die kennis en inzichten op waarde kiunnen schatten niet intelligent zijn?
Ik moet nog zien welke versie over 72 jaar de tand des tijds heeft doorstaan.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ik vrees dat de nieuwe versie mij flink gaat tegen vallen. een liefdesrelaties tussen Kong en Darrow lijkt mij absurd en het rauwe mensen doodbijten is juist wat me zo aanspreekt in dit origineel.

Niet door van je stuk laten brengen. Ook in de nieuwe versie gaat Kong behoorlijk tekeer, veel van zijn gedrag uit het origineel wordt in key-scenes zelfs presies herhaald.
Liefdesrelatie is niet het juiste woord, overigens. Het is m.i. meer het ontstaan van iets van contact, waardoor Ann Darrow het dier kan zien als een levend wezen met gevoel, en respect voor hem kan opbrengen - terwijl Kong haar meer kan waarderen dan de andere "speeltjes", zeker nadat ze zijn kant duidelijk kiest in het T-rex gevecht. De manier waarop hij zijn achterste daarna aan haar laat zien vind ik geweldig, het blijft een aap . "liefdesrelatie" gaat echt te ver (lijkt me fysiek ook vrij ongezond).
Het is een prachtige hommage, de uitvoering van de droom van een jonge fan. Een waar geen enkele liefhebber van de originele film aanstoot aan kan nemen, en dat is weleens anders met remakes.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Jackson heeft een verveldende en langdradige film gemaakt omdat hij het zo nodig vond een remake te maken. Misschien vond hij wel dat hij er 'recht' op had of zo, of dat juist hij de 'aangewezen' figuur was. Uiteraard is dat niet zo.
Die liefesrelatie kan je wel op 10 manieren interperteren maar omdat dat niet mag van Jackson (omdat hij alles laat zien wat je moet weten): is dit een echte liefdesrelatie (maar jammer genoeg wel zonder de perversiteiten vanuit het origineel).
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ha, Mikey!!
Ben ik het zowaar toch weer een keer NIET met je eens.
Langdradig vond ik m nergens, ik vind hem (in wat ik ervan gezien heb, en dan al helemaal op de bijdragen van de Amerikaanse Special Edition van dit prachtige origineel) juist bijzonder bescheiden en vol respect.
Het lijkt erop dat hij, als soort kadootje voor het maken van drie krankzinnig succesvolle LOTR-films, nu zijn kinderdroom waar mocht maken.
De scene in de "echte" versie waar Kong Fay Wray deels ontkleedt is er een die inderdaad opvallend ontbreekt - met de so called Liefdesrelatie had dat welicht net te ver gegaan voor het gemiddelde bioskooppubliek.
Ik blijf het meer zien als een contact tussen een wild dier en een mens dat daar eerst bang voor was maar er uiteindelijk een band mee kan maken en respect voor kan opbrengen. Zoiets als David Attenborough tussen de gorilla's. Toen hij daar zo in zijn prachtige documentaire tussen lag, mee communiceerde en als een van hen werd beschouwd dacht ook niemand aan iets sexueels.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
De scene in de "echte" versie waar Kong Fay Wray deels ontkleedt is er een die inderdaad opvallend ontbreekt.
Jackson wilde dat niet in zijn film hebben (misschien niet commercieel tegenwoordig, of gewoon te fout) en heeft dat vertaald in lange scenes die de moooie verhouding (zonder sex uiteraard-gelukkig) tussen de duifjes duidelijk moeten maken. dat is dan ook meteen heel errug goed gelukt. pffffDus voor alle duidelijkheid als naomi op haar kop staat te jongleren dan wordt eigenlijk de scene bedoeld die jij hierboven beschreef.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik blijf het meer zien als een contact tussen een wild dier en een mens dat daar eerst bang voor was maar er uiteindelijk een band mee kan maken en respect voor kan opbrengen.
Het zou 1933 door het grote publiek trouwens niet gepikt worden, een regelrechte liefdesrelatie tussen die twee.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ik ben eigenwijs (en daar ook heel trots op) maar zie er toch meer in zien dan het platvloerse van een Liefdesrelatie. Dat geldt zowel voor de stripscene in de oude als de (overigens geweldig leuke) jongleer-en-acrobatiekscene in de nieuwe.
(Anders heb ik verdorie nog heel wat gemist in mijn leven, mijn vrouw heeft me nooit op die inventieve manier willen verleiden!! Had ik wel een leuke gezicht gevonden.)
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Ga je nu beweren dat mensen die een kunstwerk in de juiste historische context kunnen plaatsen en het met die kennis en inzichten op waarde kiunnen schatten niet intelligent zijn?
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5831 stemmen
En dan heb ik het nog steeds niet over special effects , camera beelden etc.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5831 stemmen
Over het script.
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Je moet niet zo zeuren, mister blonde. Bovenaan had ik al ergens gezegd waarom het script van de 2005-versie zoveel beter is dan die van de 1933-versie. Althans volgens mij. Ik heb verder weinig zin om in herhalingen te gaan vallen. Gewoon eerst alles even lezen, dunkt me, en dan met reacties komen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Het element wat voor mij die van 2005 zoveel betr maakt is de bandontwikkeling tussen Kong en Darrow. Dat had de versie uit 1933 en dat is voor mij persoonlijk het grootste onderdeel wat ik gewoon in die film wil zien. Het origineel schiet te kort, de nieuwste remake niet.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Ik weet het niet, misschien was Maria Bello een betere Darrow geweest.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Het origineel schiet te kort, de nieuwste remake niet.
En had Naomi Watts niet de hoofdrol gehad, de film had van jou haast geen aandacht gekregen. 
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5831 stemmen
moet niet zo zeuren, mister blonde.
ik kan ook wel zeggen bij een film dat het scrip niet goed is, acteurs niet deugen en de regisseur niet voldoet (zijn dezelfde soort argumenten, die bij elke willekeurige film inwisselbaar zijn), maar als ik dat niet onderbouw, neemt niemand me serieus. en terecht. de argumenten die je net hebt gegeven komen op een ding neer; alles wordt teveel voorgekauwd in oude films. daar neem ik geen genoegen mee, sorry.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En had Naomi Watts niet de hoofdrol gehad, de film had van jou haast geen aandacht gekregen. 
Sterker nog, dan stond dit LotR gelijkende spectakel gewoon tussen Naomi's 0,5* films. 
Pre- en sequels

The Son of Kong
1933
13 reacties
Het laatste nieuws

Prime Video-hitserie 'The Night Manager' krijgt een derde seizoen

Netflix verwijdert de dramafilm 'It Ends With Us' met Justin Baldoni en Blake Lively

WOII-film 'The Boy in the Striped Pyjamas' wordt donderdag uitgezonden op televisie

Van 'The Lincoln Lawyer' tot aan 'Unfamiliar': alle nieuwe titels op streaming van deze week
Bekijk ook

The Music Box
Komedie, 1932
15 reacties

Das Testament des Dr. Mabuse
Mystery / Misdaad, 1933
47 reacties

Jurassic Park
Sciencefiction / Avontuur, 1993
1.344 reacties

Safety Last!
Komedie, 1923
64 reacties

Father and Daughter
Animatie / Drama, 2000
10 reacties

Deliverance
Thriller / Avontuur, 1972
495 reacties
Gerelateerde tags
new york cityscreenplayfilm bedrijfexotic islandeilandschipgrote depressieunsociabilityking kongdinosauruszwart en witpre-codesea voyagedamsel in distressempire state buildinggiant apeanimal horrorgreat ape adapted into stage play or musicaladapted into play or musicalking kongpre-unix
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








