Yin Shi Nan Nu (1994)

Taiwan
Komedie / Drama

geregisseerd door Ang Lee
met Sihung Lung, Chieh-Mei Yang en Chien-Lien Wu

Komedie over een oude meesterkok die ontmoedigd raakt door de opkomst van fastfood restaurants en bovendien veel te stellen heeft met zijn drie eigenwijze dochters. De oudste moet na een mislukte verloving tien jaar geleden niets meer hebben van het andere geslacht, terwijl de anderen niet weten hoe snel ze vriendjes aan de haak moeten slaan. Het wonderbaarlijke eten - dat maar mondjesmaat door de dochters wordt geapprecieerd - dient hier vooral als metafoor voor de (vaderlijke) liefde.

avatar van Vamperia
De openingsscene waarin de vader eten kookt voor zijn dochters is meesterlijk.

Voor de rest is het een wonderbaarlijk mooie film, alleen stoorde ik me heel erg aan de constante microfoons in beeld.

Ook heb ik een tijdlang de ondertiteling gemist ( en die heb je echt wel nodig ) omdat degene die de projector bediende waarschijnlijk in slaap was gevallen en hij de projector zodanig liet zakken dat het beeld een halve meter verschoof....

Nou ja, alleen al het feit dat je deze films in dit soort zaaltjes moet zien, zegt al genoeg, maar mooi was deze film zeker.

Zeker een aardige film dit.

Typisch luchtige "komedie" met hier en daar wat spaarse drama elementen, die subtiel genoeg zijn om een mooie balans te krijgen. Groots is de film zeker niet, maar het kijkt wel allemaal erg lekker weg.

Hier en daar zelfs enkele erg aandoenlijke momenten, maar ook deze zijn er niet echt in grote getalen. Denk niet dat het een film is die erg lang bijblijft, maar wel eentje waar je van kan genieten tijdens het kijken zelf. 't Is verder ook niet mis dat ze de hele film lang lopen koken. Erg smakelijk in beeld gebracht, en ik heb het wel op al die Oosterse gerechtjes .

Goeie 3.5*. 't had zeker wat meer mogen zijn, maar ik weet niet of dat de intentie was van de film. Het is in ieder geval een erg fijn filmpje.

avatar van J.T.O
Wat een prachtfilm, zowel de gerechten als de film zelf. Ik zat bijna te watertanden en verder schijnt dat de kookbeelden door een echte professionele kok is gedaan. Opzich is dat wel logisch, maar hoe de acteurs het overbrengen zonder enige twijfel is wel petje af. De film is verder nogal moeilijk te omschrijven, maar wat ik wel kan vertellen is dat het erg cultureel en moralistisch verbonden is. De elementen zijn zodanig geïmplanteerd, dat de kracht van de achterliggende gedachte niet verloren gaat. Morele situaties en dilemma’s die in het hedendaagse leven van zulke culturen nog steeds bestaan. Dit zo vakkundig en subliem uitwerken raakt gewoon iedereen.

"The Ingredients of Life", better kan je het niet verzinnen. Dus 4.5 sterren wat voor mij betreft.

sydney
Op 31 januari in het kader van het IFFR op Cultura.

Een prachtige (eetopwekkende) komedie va Ang Lee. Een flm over familiebetrekkingen, lekker eten en de vanzelfsprekendheid van veranderingen (tradities en vernieuwingen van een land als Taiwan met een eeuwenoude culturele geschiedenis).

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Grappig, net zoals de meeste kreeg ik ook trek in al die lekkere gerechten die worden klaargemaakt in deze film. Moet zeggen dat de kookscenes dan ook erg goed gedaan zijn, de liefde voor het maken van mooi en lekker eten straalt er echt van af en dan heeft de chefkok ook nog eens drie leuke dochters. Dan kan er voor mij verder nog maar weinig mis gaan met de film.

Eat Drink Man Woman is veruit de beste film uit Taiwan en veruit de beste van Lee die ik heb gezien. Het is een licht, aangenaam en intiem portret van een Taiwanese familie en hun relaties. Vind dat Aziaten daar toch wel erg goed in zijn, familiedrama's maken waarin genoeg boeiends te beleven valt maar zonder dat er grote en dramatische thema's en gebaren moeten worden aangehaald. De familieportreten staan veel dichter bij de dagelijkse realiteit, dit itt tot (met name) Europese dramafilms.
Bovendien, wat je van ver haalt is lekker en dus is een authentiek inkijkje in een andere cultuur met andere opvattingen, gewoontes en keuken altijd leuk.

De avonturen van de zussen en pappa zijn leuk genoeg om een film van 2 uur mee te vullen. Grappige, wat licht dramatische en ontroerende scènes wisselen elkaar op een aangenaam tempo af en nergens wordt de film echt ongemakkelijk. Zo nu en dan neemt de film wel wat vreemde bokkensprongen en komt daardoor bij vlagen wat onevenwichtig over maar over de gehele lijn genomen een bijzonder prettige film.

Ruime 3.5*

Bij het aanschouwen van dit juweeltje over chef-kok Chu (Sihung Lung) en zijn dochters wist ik meteen weer, waarom ik Ang Lee een van de beste regisseurs van deze tijd vind.
Het veelkleurige verhaal wordt schitterend in beeld gebracht, dankzij zeer fraai camerawerk (vooral de scènes in de keuken en de rijk gevulde tafel).
Er wordt bovendien heel natuurlijk geacteerd door Sihung Lung en zijn gezinsleden. Komt daar nog bij dat die gezinsleden stuk voor stuk uitzonderlijk mooie vrouwen zijn.
Ik heb twee uur lang zitten genieten. De film heeft echter één groot nadeel: er komen zoveel heerlijke gerechten voorbij, dat je voortdurend zin krijgt om naar de Chinees te gaan.

Leuke film opnieuw van Ang Lee, vergelijkbaar in veel opzichten met Wedding Banquet. Later zou hij een niet vaak geziene veelzijdigheid laten zien. Dit is opnieuw een warme, kleurrijke film, die individualisme tegen het traditionele gezinsleven afzet. Per saldo waren de belevenissen en problemen van de drie dochters niet het meest boeiend. Als geheel werkte het echter erg goed.

Vond het humoristische aspect het meest geslaagd. De twist op het eind zag ik totaal niet aankomen, maar was ontzettend geestig en klopte eigenlijk wel. Niet goed genoeg om echt voor heel bijzonder door te gaan, maar het was wel; bijzonder aangenaam. 4 sterren.

avatar van K. V.
Geen misse film, maar nu ook niet waw. Een echte komedie vond 'k het eigenlijk niet. De kookscènes waren wel goed en werden mooi in beeld gebracht.
De cast was zeker niet slecht en kwam overtuigend over. Misschien toch een tikkeltje te lang, maar zeker niet saai.

avatar van Legan
Basic principles: Eat, Drink, Man, Woman. - Aangename film, fijn sfeertje. - Sfeervolle film over liefde (de emotie). Liefde voor je kinderen, liefde voor een passie (bijv. eten), hunkering naar liefde, ... - Zeer aangename cast. Goede rollen van zowel de vader (Sihung Lung) als de drie zussen. - Bij vlagen een zeer aandoenlijke film, maar ook vaak genoeg vrij gewoontjes. Ik mis die echte intimiteit; misschien doordat er teveel kleine plotjes erin zitten.

avatar van 93.9
Heerlijke film.

avatar van eRCee
Fijn filmpje inderdaad. Kan me wel vinden in de woorden van Onderhond. Narratief is het allemaal wat te gepolijst, en de verhaallijn rond de oudste zus vond ik behoorlijk zwak. De slotscène is ook een miskleun (veel te expliciet), maar al met al toch wel aangename feel-good.