• 11.252 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Toshiaki Toyoda

Met onder meer: Yoshio Harada, Ryuhei Matsuda en Chihara Junia

Gesproken taal: Japans

Plot Nain Souruzu

Michiru vermoordt zijn vader en wordt naar de gevangenis gestuurd, waar hij wordt opgesloten in een krappe cel met negen andere mannen. Eén van de mannen vertelt dat hij ooit een enorme geldsom heeft verborgen in een tijdcapsule onder zijn vroegere lagere school. Als de man plotseling in een isolatiecel wordt gestopt, besluiten de overgebleven negen om te ontsnappen en het geld te gaan zoeken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Ichiro Ushiyama

Noboru Kaneko

Onderhond

• 12050 stemmen

Als Toshiaki Toyoda iets bewijst met deze film, dan is het dat hij potentieel heeft om ooit een grote te worden. Deze film bevestigt al het goede dat in Blue Spring te zien was.

Ook 9 Souls is weer redelijk naargeestig en zwartgallig, maar bevat genoeg humor en bizarre vrolijkheid om niet dezelfde fouten te maken als Pornostar. Een resem boeiende personages trekt op een vreemde tocht, elk op zoek naar hun eigen lot.

De toon van de film is in het begin redelijk licht, met nogal wat komische scenes, al zal niet iedereen de humor direct als dusdanig herkennen. Langzaam komen er steeds meer drama elementen, afgewisseld door absurde (droom) scenes. Prachtig hoe dit zeer subtiel evenwicht doorheen de film weet te verschuiven.

Toyodo weet ook meermaals de film boeiend te houden met enkele fantastische shots, kadreringen en camera pans. Ook muzikaal weet de film te boeien, zelfs al is het niet dadelijk mijn genre muziek.

Toyoda heeft het in zich, en met wat extra afwerking hier en daar, en net iets meer geniale momenten zit een klein meesterwerk er zeker in. Voor 9 Souls een dikke 4 sterren, geslaagd op alle denkbare punten, met een prachtige climax. Nu dat beetje extra nog.

avatar van Dopke

Dopke

Heerlijke film. Ook leuk om langzaamaan een beetje 'bekende' gezichten te herkennen. Nu nog de namen onthouden :S

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

'k Had deze film van Toyoda een beetje over het hoofd gezien, maar dat is nu recht gezet. Een landerige sfeer, waardoor de film niet helemaal op gang komt, maar een sfeer die paradoxaal genoeg ook juist weer bijdraagt aan de fijne vertelling van 9 buitenbeentjes.

Soms wat te gemaakt/gezocht, maar bij vlagen ook weer ontroerend en dan weer bruut. Bij vlagen dan weer magisch mooi. Wisselvallig dan maar? Blue Spring kon ik beter waarderen, door de strakheid ervan. Maar filmers zoals Toyoda zijn er buiten Japan helaas maar weinig te vinden. Goeie muziek keuze ook.

avatar van Nephilim

Nephilim

Na Pornostar en Blue Spring heb ik deze ook maar eens gekeken. Ik vond hem goed maar minder dan de vorige. Waarom? Omdat ik de sfeer een beetje half half vind. In het begin is het erg komisch maar aan het eind is het juist serieus. Ik had liever gezien dat de film of een comedy had geweest of een serieus drama.

Zoals hij is vind ik nogmaals dat de film goed is maar net wat minder dan zijn vorige films.

avatar van kinjutsu

kinjutsu

1 man gaat een cel in met 9 anderen, samen 10. Dan gaat er 1 weg en blijven er 8 over? Volgens mij klopt die synopsis niet helemaal.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Na het geweldige Blue Spring moest ik toch eens een andere film van Toyoda bekijken, vandaag was 9 Souls aan de beurt.

Het begin is erg sterk, waardoor ik meteen van mijn gematigde verwachtingen af was. Verwachtingen worden bij mij altijd bepaald door posters, aangezien ik de synopsis nooit lees. De poster vind ik dus niet echt bijzonder of mooi. Maar dat doet verder geen afbreuk aan de film.

Vooral door een geweldig laatste kwartier moet ik wel 4* geven, ondanks een aantal mindere scènes in het middenstuk. En zoals Nephilim aangeeft is de sfeer helaas een beetje half/half. Camerawerk en muziek is wel dik in orde. Ik heb alvast zin in de volgende Toyoda.

avatar van s0062423

s0062423

Direct na Aoi Haru deze film opgezet. Ik was er immers van overtuigd een geweldig nieuwe filmmaker te hebben ontdekt. Ik blijf van die mening toegedaan, maar ik was wel een beetje teleurgesteld na het kijken van deze film.

Schuldige is vooral het tekort aan sfeer. Het is eigenlijk niet zozeer een tekort, het is eerder een nogal flauwe/makke/gemakkelijke sfeer. Het kwam in ieder geval niet volledig over bij mij. Hetzelfde valt te zeggen voor het verhaal. Ik vond het dan ook niet echt een verhaal, het was eerder een vertelling. Toyodo neemt hierbij iets teveel hooi op z'n vork, waardoor het bij momenten allemaal tamelijk leeg en oppervlakkig blijft. De richting leek ook vaak een beetje zoek te zijn.

Toch bevat de film voldoende geweldig bevreemdende scènes, die de film ver boven de middelmaat doet uitstijgen (zoals de peepshow en Mr. Whitebird). Ook de acteerprestaties zijn weer top, het was vooral leuk om de filmdwerg en Matsuda terug te zien verschijnen. Muziek is weer niet echt aan mij besteed, maar het werkte wederom binnen deze film.

Misschien deze avond z'n Kûchû Teien ook eens de reveu laten passeren. Deze strandt in ieder geval op een nipte 4*

avatar van kinjutsu

kinjutsu

2e film van Toshiaki Toyoda die ik zie, weet niet welke van de 2 ik beter vind.

Wat ik wel vind is dat ze beide echt echt goed zijn. 4,5*

Een komedie die zich op subtiele wijze ontpopt tot een waar drama met veel emotie. Wat al eerder genoemd is, het camerawerk is echt top en de decors ook.

Toyoda has got me hooked, ik ga meteen opzoek naar naar de volgende.

En om op mijn eerder bericht terug te komen; die synopsis klopt inderdaad niet, er gaan niet 8 zielen op zoek naar het geld maar 9.

avatar van Black Math

Black Math

Maar weer de volgende Toyoda, en het voelt alsof ik bij deze regisseur op een kleine goudader ben gestuit. Wederom een prachtige film met mooie muziek. Toyoda weet als geen ander harde dramatische momenten op zeer poëtische wijze uit te beelden, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

Zeker in het begin de nodige humor, vooral de monoloog van Yamamoto over de haar in zijn eten was hilarisch. Ook weer een mooie rol voor Yamada, om de dwerg nu eens bij naam te noemen. De man doet het in elke film van Toyoda prima, dus erg fijn om hem hier ook weer terug te zien. Zijn karakter is de enige die enigszins het geluk weet te vinden na de ontsnapping, en weet wederom voor de nodige ontroering te zorgen.

Uiteindelijk toch wat minder dan Blue Spring en The Blood of Rebirth, wat denk ik vooral komt door het aantal personages, dat denk ik een tikkeltje aan de hoge kant lag. Nu was het zo dat niet ieders lot even poëtisch en/of surrealistisch was, waardoor ik me afvraag of het niet beter was geweest om het aantal personages terug te brengen. De film was er denk ik ook wat compacter door geworden, en je hoeft niet altijd veel tijd nodig te hebben om dezelfde impact te creëren, dat heeft Toyoda al laten zien in de eerder genoemde films.

4*.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Een soort variant op de ontsnappingsfilm, maar totaal anders dan ik ooit zag en ooit nog zal zien waarschijnlijk. Een film die ook zo ongeveer alleen uit Japan kan komen.

Begint als een nogal dik aangezette, maar wel vaak grappige en originele komedie waarbij de ontsnapte gevangen worden voorgesteld als een soort typetjes, bijna karikaturen. Maar de film kantelt heel langzaam en bijna subtiel naar een naargeestige, maar erg gevoelige film vol nostalgie en uiteengespatte dromen. De typetjes worden langzaam beschadigde mensen met verlangens die nooit uit zullen komen. Een film van subtiele gevoeligheid naar bruut geweld gaat en van cynisme naar hoop. En dan weer terug.

Van de drie Toyoda's die ik zag vind ik dit de beste.

Dikke 4.0*, maar tegen een halfje meer aan.

avatar van Hans S.

Hans S.

Wat een slechte keuze om de negen niet bij elkaar te houden. Als geheel waren de negen mannen uiterst amusant en interessant om te volgen, maar op het moment dat de film een soort allegaartje van oninteressante miniverhaaltjes werd waarin het individu centraal stond, haakte ik af. Heel jammer en totaal niet gepast.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Na Aoi Haru (2001) gezien te hebben (ook deels met dezelfde cast), vond ik deze stukken beter! heerlijk filmpje met hilarische scenes. Dat lilliputtertje, ik LAG in een DEUK. Tevens de verkleedpartij in dat restaurant, ik kwam niet meer bij van het lachen!

*3.75

avatar van wibro

wibro

Deze film beviel mij toch een stuk beter dan Blue Spring en dat heeft deze vooral te danken aan het ijzersterke eerste uur dat alles weg had van een komische roadmovie. Echter, na een uur kwam de ommekeer. De groep viel uit elkaar, van komedie werd het een drama, de miniverhaaltjes die we van elk van de negen te zien kregen kwamen bovendien mij nogal oninteressant over en zodoende viel dat heerlijke roadmovie sfeertje van het eerste uur helemaal weg. Echt heel jammer.

Waardering; 1e uur 4,5*, 2e uur 3,0*

avatar van danuz

danuz

Toyoda's sfeerzetting is telkens raak. Die ontsnappingscene bijvoorbeeld: slowmotions vergezeld door een fijne rocktrack! Ook later in de film weet Toyoda doormiddel van een sterke soundtrack een mooie melancholieke sfeer te schetsen. 9 Souls is echter wel een wat rommelige/wisselvallige film geworden, al helemaal als je het vergelijkt met zijn andere films (die juist altijd heel compact voelen). Die losse verhaaltjes zijn niet sterk genoeg gebracht om echt te beklijven, en ik vind het kabbelende ritme hier niet zo goed werken als bij vele andere Japanners.

Onderhond

• 12050 stemmen

Gaaf.

Toch raar hoe Toyoda's films altijd wat ondergesneeuwd raken, want kwaliteiten genoeg. Het is een constante in z'n carriere, wat best jammer is, vooral omdat daardoor sommige van z'n films ook erg moeilijk/niet beschikbaar zijn.

Een soort van inverted road movie, waar we starten met een redelijk ruime cast, maar waar na een tijdje steeds meer mensen het tripje verlaten. Nogal aparte en onderscheidende personages ook, wat Toyoda toelaat om elk verhaaltje een iets andere wending te geven.

Altijd stijlvast en kwalitatief, met veel gevoel en perfect in balans. Een film die eigenlijk amper aan kracht ingeboet heeft, maar jammer genoeg nooit echt boven water is gekomen. Ondertussen is een nette BR versie van de film beschikbaar, een dikke aanrader.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van 110!

110!

ontgoocheling

jammer, begon erg sterk,

met hoogtepunt: ontsnappings slowmotion scene

en man die met goatrance in de bus de 9 aantreft,

helaas stort het daarna langzaam aan in, met alle gevolgen van dien

muziek was in het begin goed maar voelt steeds geforceerder en verplichter aan

film blijkt ook helemaal geen richting te hebben (zowel inhoudelijk als vormgevend gesproken)

ook veelte veel overbodig geweld dat nergens toe dient,

helaas want begon met goede vaart maar stranden helaas veel te snel in nodeloze saaiheid,

4,5* voor eeste 19 minuten

daarna 3*