The Young Lions (1958)

Oorlog

geregisseerd door Edward Dmytryk
met Marlon Brando, Montgomery Clift en Dean Martin

De film gaat over het lot van twee soldaten tijdens W.O.II. De Duitse officier Christian keurt steeds minder goed van wat in de oorlog gebeurt, terwijl de Amerikaanse G.I. Ackerman de militaire hiërarchie beklimt.

Eèn van de eerste serieuze rollen van Dean Martin na de samenwerking met Jerry Lewis. Omdat hij in hetzelfde jaar is geschoten als 'Some Came Running', waar hij een beduidend betere rol neerzet dan in deze rolprent. Het acteerwerk van Montcomery Clift als een amerikaanse soldaat en Marlon Brando als duitse officier was niet slecht. Maar het verhaal wilde maar niet naar een climax toewerken, of in iedergeval een einde. En toen het eenmaal zo laat was, werd ik flink teleurgesteld.
Veel scene's konden zo uit de film worden geknipt zonder dat hinderlijk was voor de narratie.

Ondanks deze negatieve klank was het niet drie uur vervelen want spanning en de romances maken de film toch waardig om te kijken......3,5*

Vond het verhaal juist goed en vooral hoe het vertelt wordt, door de afwisseling van de personage's. Dat is toch wel apart voor een film uit de jaren 50. ****

Dit is volgens mij een van de eerste films die de WO II (en het thuisfront) laat zien door de ogen van Duitse en Amerikaanse soldaten. De editing is naar mijn mening niet echt goed maar doordat je voor die tijd een redelijk waarheids getrouw verhaal krijgt (duitsers waren ook niet allemaal slecht) krijgt deze film van mij toch 3.5*.

Ik vond hem een beetje tegen vallen.
Met name de lange tijdsduur!

avatar van jordybeukeboom
Lijkt me wel een mustsee dit, gezien de acteurs, de beoordeling en de tijdsduur een lekker lange, behoorlijk goede film

wo2-Freak
Niet slecht, niet goed. Er midden in het kan inderdaad wel beter. Het acteerwerk was prima en het verhaal was top. Hartstikke genoten ondanks het niet echt super verhaal (wat wel als redelijk aangegeven wordt door mij) is dit echt wel een must-see film! Vooral voor de wo2-film liefhebbers!

Voor mij een van de beste films over de tweede wereldoorlog. Prachtige rol van Marlon Brando als Duitse Nazi-officier.

Bart Simpson
Wat ik eerder gezegd heb... 4.0*

Bart Simpson
Een aanrader. Het is een tijd geleden dat ik de film heb gezien, vandaag maar alles updaten. Heel erg goede oorlogsfilm.

avatar van matthijs_013
Een aardige film met een goed verhaal en sterk acteerspel, maar hij gaat uiteindelijk ten onder aan de speelduur. Het laatste uur was nogal langdradig en niet altijd even interessant. Brando speelt op hoog niveau, maar Clift vond ik hier tegenvallen. Maar dat lag ook grotendeels aan zijn (irritante) personage.
Ook een aantal leuke vrouwelijke bijrollen, met als uitschieters Hope Lange, Barbara Rush en May Britt!

avatar van Jan W
Het boek van Irwin Shaw vond ik indertijd erg boeiend. De film vind ik wat dat betreft wat minder. Sommige scenes worden erg lang uitgesponnen en aan de andere kant vlieg je soms door de tijd. Het is ook erg wennen aan het "duitse" accent van de amerikaanse acteurs (alhoewel Brando daar in het begin een grap over maakt). Al met al een film die een goede remake nodig heeft want het verhaal is verder goed.
Wist trouwens niet dat Brando zo'n iel stemmetje had.

avatar van Jan met de pet
Aardig meer niet, had veel meer ingezeten, net een voldoende:3,0

Redelijke film over drie verschillende soldaten tijdens de tweede wereldoorlog. Alhoewel de film wel wat oorlogs-scenes bevat, moet de film het niet van de actie hebben, maar van de drie verhalen van de hoofdpersonages. Vooral vanwege het trage tempo en de te lange speelduur heeft de film de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Marlon Brando, Montgomery Clift en Dean Martin doen het alle drie goed. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van Metalfist
Then I'll be pretty annoyed that I was killed

Zoals de meesten al wel door hebben is de winter aangebroken en in België resulteert dat meestal in erg druilerig weer. Geen sneeuw, geen klare lucht maar gewoon continu regen waardoor je bitter weinig zin hebt om buiten te komen. De perfecte gelegenheid dus om eens een wat langere film te tackelen en de keuze viel op The Young Lions. Een oorlogsvehikel, maar wel met Marlon Brando, Montgomery Clift en Dean Martin.

Drie acteurs die ik toch redelijk hoog heb zitten en dan doet het dubbel zoveel zeer dat dit zo'n teleurstellende film is. Nu is sowieso oorlog niet meteen het genre waar ik de grootste fan van bent (ik vind die films eerlijk gezegd allemaal op elkaar lijken) en het probleem met deze film van Edward Dmytryk is dat er bovendien nog eens werkelijk niets gebeurt. We volgen een stel Duitsers, we volgen een stel Amerikanen en alles kabbelt maar verder tot een climax waar beide partijen elkaar eindelijk ontmoeten. Het is echter een anti-climax van jewelste en wanneer dan eindelijk de eindcredits over het scherm lopen, vraag je je af waar je nu eigenlijk bijna 3 uur naar hebt zitten kijken. Is dan werkelijk alles zo slecht? Uiteraard niet, anders had ik het niet volgehouden. Er zijn een aantal verhaallijnen die best wel boeiend zijn, maar het is de combinatie die nooit echt blijft plakken.

Een heerlijk trio aan karakterkoppen dus en toch ook valt er bij hen best wel wat op te merken. Het merkwaardigste is dat Clift en Martin veel te oud lijken voor hun respectievelijke rollen. Zeker Clift ziet er dan ook nog eens enorm ziekelijk uit, lijkt wel Captain America voor hij Captain America werd. Gelukkig blijven het allebei wel klassebakken en weten ze voor het meeste van de tijd te overtuigen. Geldt trouwens ook voor Brando die toch ook indrukwekkend is in bijna al zijn films. Het blijft jammer dat dit soort oude Hollywood producties lijden onder het "Amerikanen praten Engels met een Duits accent en een occasioneel Duits woord ertussen"-syndroom maar Brando is goed genoeg om dat het meeste van de tijd te doen vergeten. Toffe bijrollen ook nog van onder Lee Van Cleef als sergeant Rickett. Vrouwen worden in dit soort films ook vaak onderbelicht maar dat geldt niet voor Hope Lange, Barbara Rush en May Britt.

Dmytryk was blijkbaar grote fan van lang uitgesponnen films. Raintree County was ook al zo'n gigantisch epos maar dat lag me toch net iets beter dan deze The Young Lions. Misschien omdat het genre me daar meer aanspreekt en de cast ook net iets beter gekozen was. Er zijn een aantal interessante aspecten aan deze The Young Lions maar het totaalplaatje is dat niet.