Captain Blood (1935)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Michael Curtiz
met Errol Flynn, Olivia De Havilland en Basil Rathbone

Engeland, 1685. Dokter Peter Blood wordt veroordeeld voor verraad na het behandelen van een gewonde rebel. Hij wordt als slaaf naar de Jamaicaanse havenstad Port Royal gestuurd, waar hij de aandacht trekt van Arabella Bishop, de knappe dochter van kolonel Bishop. Ze koopt hem voor amper 10 pond en schakelt hem later in als lijfarts van de gouverneur. Tijdens een aanval van het Spaanse leger op Port Royal ziet Peter zijn kans om samen met enkele lotgenoten te ontsnappen. Hij kan een schip veroveren en kiest voor een bestaan als piraat.

avatar van You_bastard
Echt zo'n film waar je lekker op een zondagmiddag naar kan kijken (als er geen GP is natuurlijk)

geen meesterfilm maar tof in elkaar gestoken.
Vooral de effecten en gesprekken zijn soms amusant.
ik heb de film ingekleurd gezien en dat charmeert een oude film als deze.
2.90

Prachtige (oude) film.
Hele goed acterende Errol Flynn.

Prachtig plot dat me deed denken aan PotC.

Allicht 4*

neo (crew)
De plot deed mij dus juist veel denken aan vele andere swashbuckle films met Flynn Korngold muziek is legendarisch, net als de rol van Flynn. 4 sterren

neo schreef:

Het deed me enkel en alleen denken aan PotC vanwege piraten en caraïbben .
Maar bon, in derdaad. Muziek is fenomenaal
wel leuk is zo'n film van 1935 gezien te hebben :d.

Helaas worden dit soort juweeltjes nooit meer uitgezonden. Maar lang leve de DVD nietwaar?!

Belachelijke film met Errol Flynn in de hoofdrol.

neo (crew)
En waarom is dit dan weer belachelijk?

Omwille van Flynn, natuurlijk. Die heeft een hoofd dat ik niet kan uitstaan (met alle respect, mijn oordeel is dus puur persoonlijk en niet zakelijk).

Actie, avontuur, romance en....bewegende en sprekende beelden met bovendien ster Errol Flyn in de heldenrol. Dit moet in 1935 een spektakelstuk van jewelste geweest zijn. Vergelijken met nu is onbegonnen werk. Dit kan op geen enkel domein : film, sport, muziek...
Filmisch gezien amateuristisch (heeft men de studio ooit verlaten ?) maar toch met goede vondsten.
Heb er leergierig naar gekeken, niet zonder bewondering.

rick@themovies
Eerste grote hoofdrol voor Errol Flynn, en de eerste keer dat hij samenspeelt met Olivia de Haviland, en ook voor het eerst dat dat onder regie van Michael Curtiz (Casablanca) is.
Het enorme succes van deze film leidde tot nog veel meer samenwerkingen tussen deze drie, waarvan The Adventures of Robin Hood uit 1938 waarschijnlijk wel de beroemdste is.

Captain Blood is op zich een heerlijke, uitbundige avonturenfilm, met helden, schurken, en schoonheden op prachtige sets. De film kent niet eens zo gek veel actie, maar is met zoveel flair en energie geregisseerd door Curtiz dat de spanning er goed in blijft. Hij speelt ook weer volop met belichting om scenes prachtig in beeld te brengen.

Een hele belangrijke rol is ook weggelegd voor componist Erich Korngold die voor een opwindende score bij de film zorgt. (Het schijnt trouwens dat hij al bezig was met iets anders en deze score in de avonduren erbij deed.)

Errol Flynn (nog zonder markante snor) komt nog niet helemaal lekker uit de verf, een beetje geforceerd en houterig. De Haviland is een snoepje, maar heeft nog geen echte chemie met Flynn.

Jammer is dat Basil Rathbone als Levaseur maar heel weinig speeltijd heeft. Zijn rol had wel wat meer body mogen hebben. Het degengevecht tussen hem en Flynn is leuk, maar veel te kort.

Al met al, prima kennismaking met het trio Flynn, De Haviland en Curtiz, en zonder meer een inspiratie voor veel piratenfilms die daarna nog zouden volgen.

Geweldig leuke film. Heerlijk volgestouwde film met zeeslagen, zwaardgevechten, ontsnappingspogingen, piraterij, humor, actie en avontuur. Top vermaak van een top regisseur. 4,5 sterren.

Inderdaad een fijne ouderwetse avonturenfilm. Beetje vergelijkbaar met Mutiny on the Bounty.
Zeilende helden, machtsstrijd, veel exotische locaties natuurlijk, actie en gevechten aan boord en aan land en een verhaal dat enorm snel gaat met allerhande subplotjes.

Enige probleem is toch wel Errol Flynn, ben er nooit een fan van geweest en hier ook niet. Iets te bijdehante acteur vind ik het.
Scheelt toch wel een half sterretje.

avatar van louisvf
neo schreef:

Toevallig ook niet mogelijk voor in de pakketservice? Wil hem graag ook eens bekijken .

avatar van Vinokourov
Mooie avonturenfilm met Errol Flynn en Olivia de Haviland, twee toppers uit de jaren '30. Er zit behoorlijk veel schot in het verhaal, waardoor alles erg vermakelijk blijft. Ik heb trouwens bewondering voor die laatste scenes met al die schepen. Wat een onderneming moet dat geweet zijn om dat te filmen.

avatar van Biosguru
Tikje te lang

avatar van Spetie
Aardige avonturenfilm uit de oude doos, waarin Errol Flynn en regisseur Michael Curtiz voor het eerst met elkaar samenwerken. Dat zouden ze nog een paar keer doen, waaronder o.a. het meesterlijke “The Adventures of Robin Hood”. Dat niveau wordt in Captain Blood nooit gehaald, maar los daarvan is het wel een vermakelijke film.

Flynn is wel een leuke acteur moet ik zeggen. Hij heeft iets kwajongensachtigs over zich, wat goed van pas komt bij een avonturenfilm als deze. Olivia De Havilland is vooral een mooie verschijning, die een redelijk goede chemie met Flynn heeft, al vond ik haar verder niet zo sterk spelen. Verder hoopte ik op iets meer actie. Soms bleef het allemaal wat te lang hangen in de gesprekken tussen de personages. De actie die er in zat is verder wel goed, terwijl ook de regie en aankleding meer dan in orde zijn.

Kortom best vermakelijk en voor zo’n oude avonturenfilm, nog steeds goed de moeite van het kijken waard.

Negen films hebben Errol Flynn en Olivia de Havilland samen gemaakt, zeven daarvan onder leiding van Michael Curtiz. Dit is de eerste met een nog erg jonge De Havilland en een onervaren Flynn. Hoewel al hun films meer dan de moeite waard zijn (i.h.b. The Adventures of Robin Hood) is deze avonturenfilm naar mijn smaak meteen hun beste, dankzij de formidabele actiescènes en het romantische sausje waarmee de film overgoten is. Jammer alleen van het wat slappe einde, maar afgezien daarvan erg vermakelijk.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ach ja, de altijd schattige Olivia. Alleen kan ik die Errol Flynn niet uitstaan. Moeilijk te verteren voor mij dus dat die lieftallige Olivia in al die negen films juist voor hem valt. Blijkbaar vond ik dit dus weer een van de mindere. Ik kijk liever een film mét Olivia en zonder Flynn - dat in elk geval.

Maar deze film is toch veel meer dan alleen de acteurs?

Mochizuki Rokuro schreef:
Ik kijk liever een film mét Olivia en zonder Flynn - dat in elk geval.

Als ik moet kiezen, dan is de keuze voor mij ook niet moeilijk. Olivia (inmiddels 98 jaar oud) komt in de meeste van haar films zeer bekoorlijk over, maar off screen schijnt het geen lievertje te zijn (New Details About the Joan Fontaine-Olivia de Havilland Feud Revealed).

avatar van Mochizuki Rokuro
Het artikel spreekt over acht films waarin ze samen spelen, dat scheelt al weer een ergernis

Mochizuki Rokuro schreef:

Ik denk dat men "Thank Your Lucky Stars (1943)" over het hoofd ziet, een musical waarin beiden een cameo-achtig optreden hebben.

avatar van Flavio
Degelijke avonturenfilm met Errol Flynn in de hoofdrol. Die is als altijd onverschrokken, eerlijk, kloek, trots, slim enzovoort, een nogal saaie rol eigenlijk. In Captain Blood zet hij een soort communistisch systeem op waarbij de winsten eerlijk worden gedeeld, een drijvende kolchoz als het ware. Verder verloopt de film na een aardig begin redelijk voorspelbaar, met veel heldendom, degengekletter en juichende matrozen.