Detective Story (1951)

Film noir / Drama

geregisseerd door William Wyler
met Kirk Douglas, Eleanor Parker en William Bendix

Een recherche team van het 21ste politiedistrict doet zijn uiterste best om de overvloed aan zaken op te lossen. We volgen de levens van de corrupte Arthur, een meisje wier liefde onbeantwoord blijft, twee gevaarlijke inbrekers, een winkeldief en de meedogenloze detective Jim.

avatar van Poisonthewell
Uitstekende film dit. Pas toen ie was afgelopen realiseerde ik me dat de gehele film zich op het politiebureau afspeelt (is dan ook op een toneelstuk gebaseerd). Was tijdens het kijken niet eens bij me opgekomen. Kirk Douglas is zeer sterk als harde, maar innerlijk getergde detective. Lee Grant en Joseph Wiseman zetten als respectievelijk winkeldievegge en inbreker hele leuke en kleurrijke bijrolletjes neer. Dikke 4*

avatar van Dogie_Hogan
Geweldige film (eigenlijk toneestuk op film) met top cast; ook de byrol-acteurs William Bendix, lee Grant (prima debuut) en de te vroeg overleden Cathy O'Donnell zijn top.
De DVD-transfer (R-1) is ook erg goed. In alle opzichten boven verwachting.

Maar wat een laag aantal stemmen.
IMDB 8/10 (MM 4*)

Ps
Mijn favoriete poster van deze film: Link

avatar van boerenpummel
Heb de film thuis liggen, maar nog niet bekeken. Heb er wel hoge verwachtingen van.

avatar van Dogie_Hogan
boerenpummel schreef:
Heb de film thuis liggen, maar nog niet bekeken. Heb er wel hoge verwachtin- gen van.
Kijken.
Inmiddels 3x gezien; score tussen 4 - 4,5/5.

avatar van boerenpummel
Inmiddels gekeken.
Goede film, maar minder dan verwacht.
Wel weer een goede bijrol van Bendix (The Dark Corner, The Blue Dahlia)

avatar van trebremmit
Goeie film met Douglas als hoofdpersoon, leuke bijrollen en een boeiend verloop. Ook het feit dat het zich alleen maar op het politieburo afspeelt doet de film geen kwaad. Weer eens wat anders dan anders en daarom best wel origineel. Aanrader!

avatar van BenicioDelToro
William Bendix
Geweldige acteur, gruwelijk onderschat.

Matig.

Hoewel het einde een beetje tegenvalt, andermaal een haast adembenemende film van meester-regisseur / rasverteller William Wyler, zonder meer een van mijn favoriete regisseurs. Een dag op een politiebureau in New York, veel meer is het niet.
Centraal staat een onbarmhartige rechercheur (Kirk Douglas) en de rampzalige verwikkelingen ingevolge zijn compromisloze karakter. Ondertussen is het een komen en gaan van grote en kleine criminelen. De debuterende Lee Grant ziet dat —als verdachte van een weinig opzienbarend winkeldiefstalletje— allemaal met verbazing en ongeloof aan. Dankzij haar formidabele mimiek zorgt Grant daarbij in haar eentje voor de ontspannende, komische noot.
Een intense film, die je beetgrijpt en niet meer loslaat. Typisch Wyler.

Een intens, levendig, realistisch overkomend en moreel (inmiddels iets gedateerd) portret of non stop drama, gebaseerd op een theaterstuk, van een doodnormale drukke dag op een politiebureau in New York. Centraal stond een uitblinkende rechercheur, zelf niet altijd even ethisch, die niet tot enig compromis bereid was en het behoorlijk voor de kiezen kreeg.. De overige agenten werden trouwens ook getoond met hun kwaliteiten en zwaktes. De zwart-wit film had geen muziek en speelde zich op één locatie af. De cast speelde in een woord fantastisch.

avatar van Dievegge
De titel is wat misleidend. Het is geen mysterie, maar een drama dat zich afspeelt op een politiebureau. Het is gebaseerd op een toneelstuk van Sidney Kingsley met eenheid van plaats, tijd en handeling. Alles speelt zich af in en rond een politiebureau gedurende één dag. Ernstige en luchtige verhaallijnen worden verweven. Twee zaken gaven problemen met de censuur: de abortus, die verdoezeld werd als een doodgeboorte, en het neerschieten van een politieagent. Dat laatste werd uiteindelijk toegestaan als noodzakelijk voor de plot, wat een versoepeling van de Hayscode betekende.

Kirk Douglas speelt een overtuigende hoofdrol als de harde rechercheur met onbuigzame principes. De kloeke William Bendix speelt z'n zachtere tegendeel. Verder zijn er mooie nevenrollen voor Eleanor Parker, Cathy O'Donnell en Lee Grant. Interessant is om deze acteurs in een ander soort rol te zien dan gewoonlijk.

Uitstekende film over het reilen en zeilen op een politiebureau in New York. De film speelt zich bijna geheel af in dit politiebureau, maar blijft onderhoudend door de verschillende plotjes die op een natuurlijke manier door elkaar heen lopen. De personages zijn goed neergezet en de prima cast weet dit alleen maar te versterken.

avatar van mrklm
Kirk Douglas is ideaal gecast als een detective die ontdekt dat hij een prijs betaalt voor zijn principiële benadering van zijn werk en zijn privéleven. Bij vlagen explosief acteerwerk van Douglas, die zich omringt weet door een bijzonder goed presterende cast waarin Eleanor Parker (als Douglas' echtgenote) en William Bendix (als een collega) opvallen door hun ingetogen, maar effectieve bijdrage. Verscheidene acteurs herhaalden hier met verve de rol die ze ook speelden in het toneelstuk van Sidney Kingsley waarop de film is gebaseerd. Ietwat zwaar op de hand, maar boeiend van begin tot eind.