The Harder They Fall (1956)

Film noir / Drama

geregisseerd door Mark Robson
met Humphrey Bogart, Rod Steiger en Jan Sterling

Eddie Willis is een verloren sportschrijver die wordt ingehuurd door Nick Benko om zijn nieuwe vechter te promoten, genaamd Toro. Benko regelt allerlei gevechten voor Toro en tijdens een gevecht met ex-kampioen Gus Dundee vindt een botsing plaats met desastreuse gevolgen.

avatar van Mug
Mug
De laatste film van legende Bogart. En ook nog eens een mooie afscheidsfilm (en een goede rol, ondanks dat hij al doodziek was).

Indrukwekkend boksdrama met een zeer naturel spelende cast. Een film die destijds nogal veel stof deed opwaaien aangezien de boks-business [waar veel geld mee bemoeid was] in een zeer kwaad daglicht werd gesteld. En zich daarmee ook onderscheidde met andere vele boksfilms, die vaker soort autobiografien waren van Amerikaanse topboksers.

Aanrader.

Redelijk. Sterke rol van Bogart, maar het verhaaltje doet nogal braafjes aan, ondanks het onderwerp.

avatar van jordybeukeboom
Wat een meesterlijke rol van Bogart; een uitstekende afscheidsfilm

avatar van The One Ring
Inderdaad een mooie afscheidsfilm, maar Bogart heeft beterefilms gemaakt. Ik miste hier het sarcasme een eetje. De dialogen zijn hier veel zakelijker dan in bijvoorbeeld Casablanca. Daarmee wil ik zeggen dat eigenlijk elke dialoog plotgedreven is en alleen maar dient om het verhaal verder te helpen. De acteurs weten deze teksten goed eruit te krijgen, maar een leuk rustig gesprekje had geen kwaad gekunt.

Maar verder weinig te klagen over deze film. Wat zijn er toch veel boksfilms gemaakt zeg. Deze wijkt echter flink af en geeft ons een bijzonder interessant kijkje in de corruptie in de bokswereld. Het is niet zo dat ik dit niet eerder zag, maar deze film weet je er toch echt kwaad om te maken en geeft bovendien een uitgebreider beeld dan anders. Grappig weetje: die Toro lijkt erg veel op een uit de kluiten gewassen Tom Hanks

P.S. Wat een verschrikkelijke plotbeschrijving. Die verteld het verhaal tot de laatste 5 minuten van de film

avatar van jordybeukeboom
The One Ring schreef:

Dat vind ik het sterkste punt van deze film; hij riep bij mij veel emoties op, vooral ook de omslag van Bogart die van geldwolf verandert in gevoelige naar zijn geweten handelende man

Dat is idd grappig

FisherKing

Aangepast, hoop ik.

avatar van The One Ring
Ja, ik had gisteren geen tijd meer om het aan te passen, maar ik waarschuwde vast. Is inmiddels verandert ten goede

avatar van chiquita
Net zoals The One Ring miste ik ook het sarcasme die ik gewend ben van de personages die Bogart vertolkt. Ik ben een grote liefhebber van Bogart, maar denk dat hij in deze film best 'replaceable' was.

FisherKing
Wel vermakelijk, maar nergens echt groots. Regie is niet supersterk, Bogart zit op de automatische piloot, verhaaltje is dan nog wel aardig genoeg om op een 3* tje uit te komen.

Dustyfan
Niet interessant genoeg om te boeien en niet saai genoeg om te vervelen. Het verhaal is nogal recht toe recht aan en vrij voorspelbaar. Ook mist de film interessante beelden, mooie muziek en bijzonder acteerwerk, maar slecht is het ook allemaal niet. Vlees noch vis.

Reinbo
Aardige film over de corruptie binnen de boxsport met een goede Bogart, maar een totaal ongeloofwaardige Torro. 3*

avatar van BoordAppel
Die acteur vond ik juist perfect gecast. Een enorm grote kerel maar met exact het juiste ietwat dommige goedaardige hoofd.

avatar van speedy23
Supersterke Bogart in een zeer sterk misdaadrama. Rod Steiger mag ook gezien worden in wat een aanklacht is tegen de corruptie in de bokswereld. Corruptie die volgens bepaalde bronnen in dat wereldje nog steeds schering en inslag zijn.

avatar van boerenpummel
Weer een topfilm met Bogart in de hoofdrol, helaas was het zijn laatste. De film begint enigszins saai, maar wordt steeds beter en in het laatste deel van de film volgen de indrukwekkende scenes elkaar op. Overigens ook een prima rol van Steiger.

avatar van NarcissusBladsp.
Geen minuut bij deze film, in hoog tempo, verveelt: sfeervol, harde dialogen die de zakelijke opgefokte sfeer rond de corrupte bokswereld uitstekend weergeven. De rollen worden
prima ingevuld: misschien lijkt Toro en z'n begeleider ietwat cliché, maar het is een stereotyp (semi)-crimmineelwereldje, waar Toro en begeleider, niet misstaan. Een film met een mooi bedachte "upper cut" met superieure goedkeurende blik van vrouwlief.... Bogart en Steiger voeren hun verbale boksgevecht, dat boeiend blijft tot het eind. Een klassieker onder de lange reeks van boksfilms! Zonder "knock-out" toch 4*.

avatar van Fikret8
De laatste film van Humphrey Bogart en meteen ook een van z'n beste.

avatar van trebremmit
Dit is natuurlijk geen noir maar een drama film. Goeie rol van Bogart weer en een lekker vlot lopend verhaal, mooie film!

avatar van 606
heerlijke film en uitstekende bogart en rest van de cast
verhaal is realistich.

4 sterren

avatar van Metalfist
Toro Moreno

The Harder They Fall is een lekker rauwe, alternatieve boksfilm vooral doordat eigenlijk heel het bokscirquit in slecht daglicht wordt gesteld.

De gevechten zijn mooi in beeld gebracht en ook het verhaal blijft de gehele speelduur boeien maar vooral Bogart is hierin weer magistraal. Ik moet dringend eens wat meer van zijn werk gaan bekijken alleen spijtig dat hij zo jong is gestorven. Wat wel jammer is, is dat er weinig snijdende opmerkingen in voorkomen die Bogart toch wel kenmerken zoals in Casablanca of Key Largo.

Vanaf dat ik Mike Lane zag spelen als Moreno moest ik eigenlijk meteen denken aan die gigantische boom van een acteur uit Carnera: The Walking Mountain (2008). Daarjuist even naar de trivia aan het kijken van The Harder They Fall en dan blijkt dat deze film eigenlijk op de carrière van Carnera is gebaseerd. Had ik niet verwacht.

avatar van Jack Sparrow
Geweldige rol van Humphrey Bogart en ook een erg sterke Rod Steiger. Cinematografisch sterk, de boks scènes zijn een lust voor het oog. Je kan zien dat Martin Scorsese hier erg naar gekeken moet hebben voor zijn Raging Bull. Het verhaal zit goed in elkaar. De donkere kant van de bokswereld wordt hier sterk naar voren gebracht. Klein vergeten meesterwerkje!

4,5 ster

avatar van IcU
IcU
Aardige film, matige afsluiter van de carrière van Bogart. Ik had er toch wel wat van verwacht, maar het viel toch wat tegen allemaal. Bogart speelde prima, maar verre van zijn beste rol.

avatar van simonvinkie
Bogie!

Wat een geweldige acteur was dat toch. Hij speelt hier in zijn allerlaatste film misschien wel een van zijn beste rollen, zo niet, zijn beste rol in dit uitstekende boksdrama. Snap trouwens niet waarom hier Film-Noir als eerste genre staat.

The Harder They Fall is een erg sterke film, met een uitstekend verhaal, zeer sterke acteerprestaties en een lekker tempo. De boksscens zien er ook verassend mooi uit, evals de zwart/wit fotografie. Maar goed, het verhaal is niet zo super bijzonder. De film daar in tegen wel, omdat het allemaal gewoon erg sterk in elkaar zit en het lekker loopt. Al helpt de geweldige acteerprestatie van Bogart daar ook wel bij. Totaal onbegrijpelijk voor mij dat veel mensen hem hier zo niet indrukwekkend vinden.

Dikke 3,5*

Deze klassieke boksfilm in documentaire stijl is een sterk drama, met een realistisch en niets ontziend plot. Het zwart/wit lijkt de ruwheid van het verhaal te versterken. Het was de laatste rol van een magere, door kanker getekende Humphrey Bogart; hij speelde een eenzame, cynische sportjournalist, die zijn ziel aan de duivel verkoopt, met verve en superieur. Tegenspeler Rod Steiger doet als corrupte, meedogenloze en driftige bokspromotor niet voor hem onder.
De film is gebaseerd op de bokscarrière van Primo Carnera, een Italiaanse zwaargewicht, die wereldkampioen was in 1933 en 1934.

Uitstekende film waarin een sportschrijver meehelpt een bokser die niet kan boksen groot te maken. Een mooie, laatste rol van Humphrey Bogart over een man wiens geweten hem parten gaat spelen. Niet een reguliere boksfilm, aangezien de uitkomst van de gevechten buiten de ring plaats vinden. De film is goed opgebouwd en weet van begin tot eind te boeien.

Sterke film waarin Bogart voor het laatst kan schitteren, naast een straffe Rod Steiger. Goed script en mooi in beeld gebrachte boksscenes. Ook genoten van de buitenopnames in het New York van de jaren vijftig. Ik krijg hiervan zin om ook andere boksfilms te gaan bekijken en de vergelijking te kunnen maken.