The Long Gray Line (1955)

geregisseerd door John Ford
met Tyrone Power, Maureen O'Hara en Robert Francis

Het verhaal over een grondhouder in de US militaire academie, zijn werk-ervaringen zowel in zijn familieleven als bij jonge bevriende cadetten. Martin Maher is een Ierse immigrant uit Tipperary, die het van afwasser brengt tot legerofficier aan West Point.

avatar van Mac Hammer Fan
Marty Maher is een Ierse immigrant, die zich opwerkt in het Leger van de VS tot officier en waar hij uiteindelijk 50 jaar in dienst is. Hij begint met te werken als vaatwasser in de keuken maar wordt al gauw instructeur voor voetbal en zwemmen. Hij wordt verliefd op en huwt met de pittige roodharige Ierse dame Mary. Met veel van de jonge kadetten die hij opleidt raakt hij bevriend. Gebaseerd op een echte persoon.
Dat Amerikaans patriottisme en militarisme is niet aan mij besteed. Ik vond het een saaie, langdradige film met heel weinig actie. Het is wellicht de eerste keer dat iets van John Ford mij niet kon bekoren. Ook van Tyrone Power heb ik beslist veel beter gezien. De humor is aan de flauwe kant. Een nogal sentimentele prent die bij mij persoonlijk tegenviel maar blijkbaar toch bij velen gesmaakt wordt.