The Mark of Zorro (1940)

Avontuur / Actie

geregisseerd door Rouben Mamoulian
met Tyrone Power, Linda Darnell en Basil Rathbone

Don Diego Vega vermomt zich als Zorro om zijn vader, die afgezet is als burgemeester door een groep despoten, weer aan de macht te helpen en om de gestolen belastinggelden terug te geven.

Ik hou niet zo van dit soort films, maar deze is een topper.

Geinig tv filmpje. 3*

Geinig tv filmpje. 3*

Tv-filmpje? Dit was een bioscoopfilm hoor. De remake uit 1974 (die vrijdag 6 september op tv kwam) was een tv-film.

Mijn exuses. Heb ik op de vekeerde lopen stemmen. Zal deze ff deleten.

djelle
Degelijke Zorro-film, maar geen hoogvlieger. Don Diego lijkt eerder een opgeprikte nicht dan een verscholen held. Sfeer en camerawerk zijn erg goed, de personages nogal debiel met momenten (in bijzonder de vijand-kolonel). De actiescenes zijn in orde, alleen was het leuker geweest als we nog wat meer "zorro in actie" zagen.

avatar van Poisonthewell
Zeer amusante en vlotte film. Hoog tempo, leuke humor, puike degenduels. Que entertainment vrijwel gelijkwaardig aan de 1920 versie met Douglas Fairbanks. 4*

avatar van Mug
Mug
Inderdaad, het hoge tempo maakt van deze Zorro prent een uitermate vermakelijke film. Maar, zoals djelle ook al aangaf, te weinig 'zorro in actie'. Gelukkig maakt het grote degen-duel heel veel goed, wat een fantastische scene. Goede cast, m.n. de priester met zijn uitzonderlijke stem en natuurlijk Basil Rathbone als 'bad guy'.
Ik zou graag het origineel uit 1920 van deze remake eens willen zien.
3,5 sterren voor deze 'klassieker'.

avatar van didier.depuydt
Goede film. Heb me geen seconde verveeld.

avatar van IcU
IcU
Vermakelijke film. De zwaard gevechten waren best spannend.

avatar van matthijs_013
Avonturenfilms zoals ze horen te zijn!

avatar van Mads Smikkelsen
Grappige film, genre avontuur, maar ik heb ontzettend moeten lachen om Tyrone Power in zijn strakke maillot-achtige broek een of ander duf dansje makend, echt om te gieren. Beetje knullig geacteerd maar leuk om te kijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van dit soort films. The Adventure of Robin Hood staat al een tijdje in mijn top 10. Dit zijn de literaire avonturen uit de jaren 30-40, liefst in Technicolor die voldoende aandacht spenderen aan mooie choreografische gevechten met een vleugje humor in de dialogen. Nog voor de westerns waren dit de echte jongensfilms van vroeger. Zorro is al verschillende keren verfilmd en de bekendste versie voor mijn generatie is de tv-reeks met Guy Williams. Onbewust spiegel ik andere films daarop af. Banderas was niet slecht, maar deze film met Tyrone Power had toch wel wat charme. Misschien iets te standaard verhaal, al denk ik vooral verwend te zijn aan de vele variaties die later gekomen zijn. Dit heeft net iets te veel weg van een Robin Hood verhaal met z'n eigen Richelieu en broeder Tuck. In elk geval van genoten en ik ben benieuwd naar de originele versie uit de jaren '20.

avatar van madmax1
Het verhaal is alom bekend,heerlijke onbekommert cinema plezier.
En dank aan het net , heb ik deze,ondanks ik deze voor zoo'n 57 jaar heb gezien,opgeslagen.
Ook te danken aan h.n.in perfecte staat, Douglas Fairbanks Zorro,1920-1926.,2stuks.
Nu aan het halen Reed hedly 1937-1939 -serie.
In bezit de echte Zrro Guy Wilams 1957.
In bezit Clayton Moore 1957 1959'.
In bezit Zorro A.Deloin 1976
twee neppers die ik niet wil
In bezit de 2 Banderas1998 2005
Niet in bezit,de Schadow Of Zorro Frank Latimore.
Niet in bezit,Duel At Rio Grande met Sean Flyn de zoon van Erol Flyn
En de laatste 2 heb ik het net al verwenst bijna en toch niet, maar ik geef niet op
The Mark Of Zorro,goed.

De reden dat ik deze film wilde zien is allereerst puur jeugdsentiment. Ik herinner mij dat wij vroeger, na het zien van deze film, met jongens uit de buurt Zorro gingen spelen.
De tweede reden is de beeldschone Linda Darnell, op wie al mijn vrienden en ik op slag smoorverliefd waren. Zij was pas 16 tijdens de opnamen van deze film, maar zag er uit als een volwassen vrouw. Helaas is Linda Darnell op veel te jonge leeftijd op tragische wijze om het leven gekomen bij een brand in haar woning.

De film heeft na al die jaren nog weinig van zijn oorspronkelijke charme verloren. Toegegeven het ziet er allemaal niet zo gesofisticeerd uit als in hedendaagse films, maar dat mag je van een film die 70 jaar oud is ook niet verwachten. Heerlijk om deze lekkere avonturenfilm weer eens terug te zien.

Ik ga nu op zoek naar Les Trois Mousquetaires (Bernard Borderie, 1961) met de verleidelijke Mylène Demongeot als Milady. Da's opnieuw smullen geblazen... als ik de film kan vinden.

avatar van Vinokourov
Geinige en sfeervolle avonturenfilm is dit hoor. Het heeft niet zoveel om het lijf, maar het kijkt wel prima weg. Het vergelijkbare Robin Hood vind ik nog wel een tikketlje beter.

avatar van Spetie
Het alom bekende verhaal, dat natuurlijk voorspelbaar is, maar dat hindert niet zo erg, want het is allemaal erg sfeervol.

Tyrone Power is charmant, zoals Zorro hoort te zijn, het tempo is aangenaam hoog en het ademt allemaal avontuur. Hoewel het nergens heel hoogstaand wordt, is het constant genietbaar en verveelt het allemaal geen seconde.

Erg leuk dus.

avatar van Roger Thornhill
Amusante onzin. Tyrone Power (die ik altijd graag zie) doet het aardig als de fat (hoewel hij niet het niveau van Leslie Howard in The scarlet pimpernel uit 1934 haalt), het climactische schermduel tussen hem en de zoals gebruikelijk geweldige (want geweldig onaangename) Basil Rathbone is nog altijd imposant, en regisseur Rouben Mamoulian houdt de vaart er behoorlijk in. Een leuke film uit het gouden tijdperk van Hollywood.

avatar van de grunt
Kino Lorber have confirmed that they will release on Blu-ray director Rouben Mamoulian's film: The Mark of Zorro