The Sea Hawk (1940)

Avontuur / Actie

geregisseerd door Michael Curtiz
met Errol Flynn, Brenda Marshall en Claude Rains

De Spaanse koning Philip II wil een oorlog beginnen tegen Engeland, maar om zijn bedoelingen voorlopig te verbergen en de aanval als een verrassing te laten komen, stuurt hij Don José Alvarez de Cordoba als diplomaat naar het Engelse hof. Zijn schip wordt echter tot zinken gebracht door de Engelse kapitein Geoffrey Thorpe, tot woede van koningin Elizabeth van Engeland die blijft geloven in vrede met Spanje.

Een van de betere films in het genre.

Zeer verzorgde film met een prachtige beeldvoering. Flynn is in de romantische scenes houterig, maar in de actiescenes komt hij zoals altijd uitstekend uit de verf.
Veel spanning in een verhaal dat (met name zeer uitgesproken) een link maakt tussen Fillips de II van Spanje en Hitler. Grote pluspunt van The Sea Hawk is echter de beelvoering en regie, zo fraai, zo verzorgd, mooie camerabewegingen, kortom, TOP.

avatar van Poisonthewell
Heerlijke avonturenfilm zoals ze zelden nog gemaakt worden. Flynn is top en ook Flora Robson als Queen Elizabeth is erg sterk. De actie en de dialogen zijn erg vlot, de muziek van Korngold is opzwepend en de cinematografie is mooi verzorgd (opvallend is ook het verschil in tinten tussen de scenes in Europa en die in Panama). 4* voor een sterk staaltje topvermaak.

Jos2 schreef:
Een van de betere films in het genre.

helemaal mee eens, er zit teminste niet die valse luchtig sfeer in. de muziek is ook super. het schaduw gevecht op het einde was erg mooi in beeld gebracht .

neo (crew)
gonnie schreef:

Valt wat voor te zeggen dat Thorpe een karakter is dat moeizaam met vrouwen omgaat. Dat wordt ook nog uitgelegd in de film. Dus of het helemaal aan Flynn ligt.. Denk meer aan de regieaanwijzingen. Je mag het natuurlijk houterig vinden ogen, dat heb ik ook wel eens.

Flyn schittert in deze film, die nota bene in 1940 is gemaakt. Voor die tijd vind ik de rollen van Flyn en Brenda, alsmede de queen goed gebracht. Vergeleken met de huidige filmshots (soms meer gelikt) vind ik de houterigheid juist de charme van die tijd. In Zwartboek zag ik ook snel opvallende miskleunen(b.v. de arts (Thom Hoffman) die in vuurgevechten nimmer geraakt werd en hele horden Duitse militairen die opgeofferd werden aan het verraad.

avatar van matthijs_013
Ik ben dol op de historische avonturenfilms met Errol Flynn. Jammer dat deze niet met DeHavilland is, maar Marshall was absoluut geen tegenvaller. Als de film wordt vergeleken met andere Flynn films, is het wel "de zoveelste film". Maarja, dit neemt niet weg dat de film vermakelijk is. Mooie (boot)scènes en een film die niet verveelt! (wat de film Alice in Movieland tussen de extra's deed, snap ik overigens niet. Heeft werkelijk niets met The Sea Hawk te maken, behalve dat de naam Errol Flynn eenmaal wordt gevallen)

aerts007
Gewoon prachtig,

avatar van louisvf
neo schreef:

Heb je hem toevallig niet op dvd? En wil je hem niet aan de pakketservice toevoegen? Dit is zo'n film die ik graag wil bekijken maar denk toch niet wil kopen/bezitten...

Avonturenfilm met enigszins historische achtergrond en met publiekslieveling Errol Flynn in de hoofdrol.
Degelijk niveau in zijn genre met zorg voor dialoog, detail, beeld en met lange actiescènes.

Een theatraal kostuumdrama, waarbij ik kan zeggen dat ik de kleuren in de film en de kostuums fantastisch mooi vind. Veel was te zien in mijn lievelingskleuren combinatie, een warm roodbruin samen met de kleur van een tropische zee: zacht turquoise. Visueel genieten dus.

Het spel van de acteurs is met veel dramatiek, maar dat past goed bij de setting. De score bestaat uit mooie ouderwetse avonturenfilm muziek. Goed geacteerd en de film bevat veel dialogen die boeien.

Errol Flynn was vroeger een echte actieheld in vele films.
Ik heb diverse met hem gezien, o.a. Robin Hood.

avatar van frolunda
Degelijke avonturenfilm die in het eerste uur wat te luchtig is maar daarna grimmiger en beter wordt.Van Flynn ben ik niet echt kapot alhoewel hij hier redelijk acteert.Overtuigender zijn Rains(altijd goed),Daniell en Robson als Queen Elizabeth (die ze trouwens drie jaar eerder in Fire over England ook al speelde).De beste prestatie levert regisseur Michael Curtiz en ook het camerawerk van Sol Polito is adembenemend.Conclusie;prima film die nog steeds meer dan de moeite waard is

avatar van Daenelia
Eén van mijn favoriete Flynn films. Het komt met name door de soundtrack, die bijna continue muziek aanlevert. Prachtige schepen, mooie degengevechten. Helemaal leuk.