The Thief of Bagdad (1940)

Alternatieve titel: The Thief of Bagdad: An Arabian Fantasy in Technicolor

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Ludwig Berger, Michael Powell en Tim Whelan
met Conrad Veidt, Sabu en June Duprez

Abu ontmoet een man die zegt de echte prins van Bagdad te zijn. Hij is door de gemene Jaffar aan zijn lot overgelaten. Jaffar hoopt zijn macht te vergroten door te trouwen met de adembenemende prinses. Hiervoor houdt hij de kinderachtige koning tevreden met cadeautjes. Abu en de prins proberen Jaffar te stoppen, maar deze gebruikt vervolgens zijn magische krachten.

avatar van Roger Thornhill
Een film die apart èn zeldzaam genoeg is om de melding die een vriendelijke moderator bovenaan deze pagina heeft geplaatst nog maar eens te herhalen : komende zondag 9 februari op BRT (België) Eén (14:05–15:50), voor wie hem nog nooit heeft gezien (maar natuurlijk ook voor wie hem al wèl kent).

avatar van Ebenezer Scrooge
Een enorme lap knalgroene bomen of knalgeel graan of een knalblauwe oceaan. Ik hou wel van Technicolor maar ik snap ook waarom anderen dit spuuglelijk vinden. Het is wel lichtelijk overdreven natuurlijk.

Nog nooit gezien deze film, ik ga zeker kijken aanstaande zondag, tenminste als ik het niet vergeet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben een grote fan van Technicolor. Het gaf veel films een warme en dromerige kleur. En ook het verhaal uit 1001 nachten is enorm boeiend. Toch kon The Thief of Bagdad me amper bekoren. Ondanks de Technicolor is dit een lelijke film geworden. Overal pastelkleurtjes die geweldig vloeken en ook de effecten die in 1940 zo inoverend waren, zijn ondertussen helaas gedateerd.

Wat overblijft is het verhaal zelf, dat op zich niet slecht is, maar weinig creatief. Vele dingen uit 1001 nacht hebben we ondertussen al beter gezien. Jammer, want veel van hen zullen ongetwijfeld schatplichtig zijn aan deze film. Denk maar aan de Disneyfilm Aladdin, die duidelijk naar The Thief of Bagdad heeft gekeken.

avatar van Pieter Montana
Kleuren! Kleuren! En nog eens kleuren! Alsof een kleuter zijn eerste tekendoos cadeau kreeg!
Maar laat dat allemaal geen verwijt zijn. Deze film is na zeventig jaar zo uitmuntend charmant. Vergeet alle politieke correctheid en vlieg mee op Sabu's vliegende tapijt doorheen de Technicolor-wereld. 4* Andere aanraders in het avonturen/Technicolorgenre?

avatar van royals
Zeer leuke avonturenfilm. Leuke effecten, genoeg afwisseling.

avatar van yoda1992
Pieter Montana
Pieter Montana schreef:

Moby Dick uit 1956 is best vermakelijk.
Misschien 'Treasure Island' Uit 1950 ook? Die moet ik nog kijken.
Mutiny on the Bounty uit 1935 is wel een leuke avonturen film (zwart wit). Deze heeft een remake in 1962 gekregen in technicolor.

Bij de docu 'Glorious Technicolor' (zat bij dvd Robin Hood 1938) prijzen critici de films The Red Shoes (1948) en Black Narcissus (1947). Maar deze zijn wel van een ander genre.

avatar van Brix
Pieter Montana schreef:
Andere aanraders in het avonturen/Technicolorgenre?

Natuurlijk Jungle Book (1942) niet te vergeten !

Wat is dat toch met die Sabu ? (al 3 x gescoord met Technicolor films hier - en er zijn er nog meer waarin hij speelde !)