The Secret of Santa Vittoria (1969)

Komedie / Drama

geregisseerd door Stanley Kramer
met Anthony Quinn, Anna Magnani en Hardy Krüger

Bombolini is een waardeloze dronkenlap in een klein Italiaans stadje, Santa Vittoria, gedurende de laatste dagen van de oorlog. Wanneer men het gerucht hoort dat de fascistische regering zich heeft overgegeven, klimt hij in een watertoren om de vlag te verwijderen. Maar hij durft niet meer naar beneden en het inmiddels toegestroomde volk scandeert zijn naam om hem vertrouwen te geven. De fascistische gemeenteraad hoort hiervan en denkt dat hij de nieuwe leider is van het dorp. Ze bevrijden hem uit de toren en maken hem de nieuwe burgemeester. Hij krijgt hierdoor veel zelfvertrouwen en als hij verneemt dat de Duitsers de wijnvoorraad willen wegroven, bedenkt ie een plan...

heb deze film jaren terug gezien vond hem goed geacteerd natuurlijk vooral Anthony Quinn en verhaal zo leuk bedacht gewoon een leuke film!

Anthony Quinn en zijn vrouw Anna Magnani stelen de show in deze heerlijk sfeervolle film. Misschien wel iets meer drama dan komedie, maar toch erg leuk. Alleen toch een beetje (te) lang, vandaar dat de film in het midden enigszins inzakt. Vooral het romantische nevenplot van Tufa en de Contessa had van mij wel wat beknopter gemogen. Overigens wel weer een prachtig einde (hoofdzakelijk door Quinn)!

avatar van Robertiamo
Geweldige film, heb hem al zo vaak gekeken...helaas alleen op VHS.
Onlangs was hij op TV bij TCM op 14 februari, ik mijn recorder geprogrammeerd op TCM...en ja hoor....helemaal niets, wel iets maar niet deze film

Hij was te zien op TCM USA en wij (wist ik veel) zitten op TCM benelux.
Ik dacht dat TCM Wereldwijd de films uitzond.

Om een lang verhaal zeer kort te maken...wie weet wanneer deze film uiteindelijk op DVD danwel Blu-ray in Nederland uit gaat komen?

De scenes met de van energie overlopende Anthony Quinn en Anna Magnani redden de film van vervlakking en...verveling.
Kunnen de massale dorpsscenes met vrolijke muziek er best door, Hardy Kruger is potsierlijk als Duitse officier.
Terloops, na zo'n "speciale" transport van de wijn zal deze wel heerlijk naar de vaantjes geweest zijn. Maar goed, het is een komedie (met toch af en toe een bittere link naar de ernst van WO II).

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV >MGM > 11:45 uur

Eerlijk gezegd had ik nog nooit van deze film gehoord tot ik de titel tegenkwam in een artikeltje over Anna Magnani. Het is een komedie, maar... niet helemaal. Er is ook plaats voor drama en romantiek. Anthony Quinn is niet bepaald een van mijn favoriete acteurs, maar in deze film laat hij zich van zijn beste kant zien. En Anna Magnani? Voor haar geldt: “Goede wijn behoeft geen krans.”

avatar van dionj
Wat een zeer aangename verassing was dit zeg! Net zoals velen van jullie had ik nog nooit eerder van deze film gehoord en stuitte er toevallig via deze site op.
Anthony Quinn zet hier werkelijk een fantastisch luidruchtig personage neer dat in schril contrast staat met de 'stijve' Duitsers. De film bevat een aantal zeer grappige dialogen.
De sfeer van een Italiaanse dorpje wordt zeer treffend neergezet. Ook de vrolijke muziek van Ernest Gold en het camerawerk van Giuseppe Rotunno mogen er zijn.
Als ik dan toch een minpunt moet benoemen: de film duurt wellicht ietsje te lang.

Een vergeten klassieker! 4.5*