ad
  • 8.147.933 stemmen

The Devil's Brigade (1968)

Oorlog | 130 minuten

Genre: Oorlog

Geregisseerd door: Andrew V. McLaglen

Met onder meer: William Holden, Cliff Robertson en Vince Edwards

Over The Devil's Brigade

"What they did to each other was nothing compared to what they did to the enemy!"

Een stel randfiguren wordt tot een geoliede eenheid omgevormd en uiteindelijk zullen ze in Italië tegen de Nazi's worden ingezet. Gebaseerd op de roman van Robert H. Adleman.

image

Pvt. Bronc Guthrie

Pvt. Hugh MacDonald

avatar van neo

neo (crew)

William Holden is de onervaren kolonel Frederick die zich zo stoer en kalm houdt als maar kan tijdens de training van het stelletje ongeregelde.Frederick zit gerust met zijn voeten in een sodabad en verstopt het teiltje dan als Crown (Cliff Robertson) binnen wil komen.Het begint weer zo heerlijk cliche, toevallig net iets later gemaakt als The Dirty Dozen, met een zelfde soort verhaal.De 2 missies zijn een genot om naar te kijken en ook het eerste deel wat de training laat zien is errug leuk.Robertsen is ietsje minder als in andere oorlogsfilms als 633 Squadron. Muziek van Alex North mixt perfect het Canadese (lees Schotse doedelzak ) en het Amerikaanse element. 3.5 sterren

avatar van Quido

Quido

Knap dat de film het eerste uur niet saai wordt. De trainingen en gebeurtenissen van de soldaten blijven boeiend. De twee missies zijn leuk om te zien en gedetailleerd weergegeven. Mooie omgevingen en mooi in beeld gebracht. Enige minpunt vond ik het op sommige momenten wat onrealistische karakter van de missies. Zo liep de 'Duivelsbrigade' soms recht in het blikveld van een Duitste soldaat, maar werd deze niet opgemerkt. De actiescènes op zich zijn niet echt spectaculair of technisch hoogstaand, de film moet het vooral hebben van de sfeer en de voorbereidingen van de brigade. En die weergave is erg sterk.

avatar van =michael=

=michael=

echt briljant heb volop genoten van het eerste uur en het tweede uur was ook prachtig

avatar van Betamax

Betamax

Wel een spannende film.

Om nou te zeggen een topper nee maar wel boeiend.

Begin wat langdradig.

avatar van 606

Niet de beste oorlogsfilm maar wel een aardige.

Sterk geacteerd.

3,5 ster

avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

Waar is deze te koop?

Theunissen

Onderhoudende film die eigenlijk nergens in uitblinkt maar ook niet verveeld.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Zeker geen topfilm, aardig om een keer te zien, actie pas in het laatste half uur, verder een aardige oorlogsfilm met het bekende patroon, criminelen worden goede soldaten:3,0

avatar van DonLeone

DonLeone

waardeloze film, haalt belang in filmgeschiedenis enkel door Tarantino's referenties voor Inglourios Basterds. slecht in geacteerd, onintrigerend verhaal. bah, rotfilm.

avatar van Justinw

Justinw

Blijven toch heerlijke films. Leuke cast, simpel verhaal maar deze blijven het goed doen bij mij. Film kan misschien wat langdradig zijn al had ik daar geen last van. Het leek wel of deze film zonder één schot zou eindigen maar vervolgens hadden we nog een half uur te gaan en kwam la Difensa nog.

William Holden speelt gewoon op zeker, leuk om Richard Jaeckel weer eens te zien schitteren in yet another war picture.

Film lijkt erg te leunen op een Dirty Dozen structuur alleen dan met een hele brigade. De opleiding word ondersteunt met wat humor en kroeg gevechten.

Simpel maar kijkt toch weer lekker weg. Alleen geen hoogvlieger in zijn genre.

avatar van Eibmoz

Eibmoz

Goede film, prima geacteerd en de moffen spreken duits dat kom je ook niet zoveel tegen!

avatar van coumi

coumi

Niet zo'n geweldige oorlogsfilm.

Eerste uur, waarin de recruten worden klaargestoomd voor hun missie, is ronduit saai, gebeurt weing tot niets eigenlijk. Tweede helft, waar de nadruk komt te liggen op een tweetal uit te voeren actie's is wat beter c.q. spannender, maar echt geïmponeerd raak je nergens.

Holden is één van mijn favoriete acteurs, maar deze op routine gespeelde rol in deze standaard film is éen van zijn mindere vertolkingen.

Film doet trouwens denken aan Inglorious Basterds en The Dirty Dozen maar waar deze twee meesterwerken uitblonken in inventiviteit en orginaliteit, blijft dit brave vehicle wat al te keurig binnen de plichtmatige lijntjes.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Zonder meer doet deze film qua verhaallijn denken aan The Dirty Dozen. Het niveau van die film haalt The Devil's Brigade niet, maar het is best een redelijke film. Had er iets meer van verwacht, maar ondanks dat die verwachtingen niet werden ingelost, heb ik mij ook niet verveelt. Film begint rustig qua opbouw en geeft een kijkje in een groep bestaande uit Canadezen en Amerikanen die getraind worden tot een eenheid. Het eerste uur wordt er niet gevochten, met uitzondering in een kroeg. Maar desondanks dat er niet al te veel gebeurd verveelt het ook niet. Hier en daar nog wat humor, zoals wanneer Peacock in het touw klimt tijdens een training en dat touw kapot wordt gesneden. Tussendoor een vermakelijke inval maar op het einde het langverwachte gevecht met een behoorlijke hoeveelheid kogels en ontploffingen. Het is dan ook jammer dat er zo weinig actiescènes in deze film zit.

avatar van Jazzthieve

Jazzthieve

De film had wel wat korter mogen zijn. Een vol uur in en ze zijn nog altijd aan het trainen. Vond deze bijzonder langdradig.

Ik heb deze film een lange tijd geleden gezien, toen hij pas uit was en heb recentelijk een documentaire gezien over deze duivelsbrigade. Dit verhaal is goed geacteerd en berust op historische feiten. Het is een goed verhaal dat leidt tot een climax aan het einde. Jammer dat de eenheid nadat de actie was gedaan weer terug moest naar de thuis basis en uit elkaar gehaald werd, want ze hadden een prestatie geleverd van wereld formaat. Ik was in dienst in Suriname en heb deze film in de bioscoop gezien. Daar zat ook de kolonel van de Troepenmacht in Suriname bij en die zei aan het einde van de film dat dit onmogelijk was. Die documentaire heb ik pas een paar jaar geleden gezien en vond zowel de film als de documentaire goed. De documentaire was met de nodige uitleg heel verhelderend.

avatar van Phantasm

Phantasm

Het is allemaal veel te langdraderig en saai, het laatste half uur heb je dan nog wat actie. Niet echt mijn ding.