36 Hours (1964)

Alternatieve titel: Thirty Six Hours

Oorlog / Thriller

geregisseerd door George Seaton
met James Garner, Eva Marie Saint en Rod Taylor

Tijdens de 36 uur die voorafgaan aan D-Day wordt een door de Duitsers gevangen genomen Amerikaanse geheim agent ondervraagd over de precieze landingsplaats van de geallieerden. Daarbij doen ze alsof de oorlog al jaren over is.

goede rol van Rod Taylor als Duits officier in boeiende oorlogsthriller. In het verleden vaak vertoond op de Duitse zenders.

36 hours is een stevig gemaakte spionagethriller die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een goed verhaaltje, best spannend om te volgen en soms verrassend te noemen.Weinig echte actie maar regisseur Seaton houd het tempo wel hoog zodat men zich niet kan vervelen.

Beste punt zijn de acteerprestaties. Vooral Rod Taylor als Duitse inlichtingenofficier kunnen we als de uitblinker noteren. 36 hours is een onderhoudende prent die best een blik waard is.

Film die absoluut naar het einde toe de spankracht niet heeft van in het eerste gedeelte.
Het gegeven was best origineel en zekerlijk boeiend om te volgen, maar dan krijgt het zo wat een clichématig slot aangemeten met een paar ongerijmdheden, zoals bijvoorbeeld de belachelijke "SS-folterpraktijkjes".

avatar van wendyvortex
Amerikaans agent die op de hoogte is van alle invasieplannen van de geallieerden wordt in Lissabon gedrogeerd en als hij weer wakker wordt is het 6 mei 1950 en is WO2 al lang voorbij...wij kijkers weten dan allang dat het een meesterlijk uitgedacht plannetje van de Duitsers is om de invasieplannen te achterhalen...beetje in de stijl van de TV-serie "The Prisoner".
We zijn het eerste uur dan ook glorieus op weg naar een meesterwerk, maar helaas moet er in de tweede helft opeens naar Zwitserland gevlucht worden...niet slecht verder alleen ietwat overbekend terrein.
Anyway, zeer genietbare oorlogs-fantasy.

avatar van Moviestar1979
Dit blijven in mijn ogen de betere films m.b.t. de 2e Wereldoorlog.

De Amerikaanse Majoor Pike wordt naar Lissabon gestuurd om informatie los te krijgen.
Eenmaal gearriveerd wordt hij door de Duitsers gevangen genomen.
De doelstelling is om te weten te komen waar en wanneer de Amerikanen zullen toeslaan.
Hierbij gaan ze sluw te werk, en laten ze Pike geloven dat de oorlog is afgelopen.

Rod Taylor (The Birds) zet weer een sterke rol neer, maar ook James Garner kon mij goed overtuigen.
Wederom een klassieker die in je collectie niet mag ontbreken.
Klein nadeel is dat de DVD hier nooit is uitgekomen.

3,5 *

Goeie film waarin het Duitse leger een Amerikaanse geheim agent kidnappen en hem doen laten geloven dat de oorlog voorbij is. Een toch wel origineel en vermakelijk plot dat zich afspeelt tijdens de tweede wereldoorlog. Vooral ook goed uitgewerkt allemaal en daardoor onderhoudend (alhoewel het tegen het einde wel wat inzakt).

avatar van Mac Hammer Fan
Een Amerikaanse geheim agent wordt in Lissabon gedrogeerd door de Duitsers en ontwaakt in een geïsoleerde zogezegd Amerikaanse kliniek niet ver van de grens met Zwitserland waar ze hem voordoen alsof het 1950 en de oorlog verleden tijd is. Ze beweren dat hij aan geheugenverlies heeft geleden gedurende een periode van zes jaar. Ze proberen hem de details te ontfutselen omtrent de invasie van de geallieerden.
Een stevig psychologisch oorlogsdrama met thriller-elementen en een best origineel scenario. Beslist goed geacteerd. De beste scenes vond ik de dialogen tussen James Garner and Rod Taylor. Naar een verhaal van Roald Dahl en de impact ervan komt naar boven bij de vertolking van Eva Marie Saint die de kijker constant herinnert aan de gruwelijke realiteit van de oorlog als een slachtoffer uit een concentratiekamp dat niet meer in staat is van haar emoties uit de drukken na haar traumatische ervaring.

avatar van Filmkriebel
Sterke thriller met origineel uitgangspunt en met een overtuigend acteerspel van Garner, Saint en Taylor. Zo'n scenario leek me zelfs helemaal plausibel. Het eerste deel van de film gaat over de mise-en-scène om Garner te overtuigen dat de oorlog al zes jaar achter de rug is, maar het is pas daarna dat het iets interessanter wordt, wanneer hij door een opgelopen schram begrijpt dat hij gemanipuleerd wordt , waardoor de kaarten opnieuw door elkaar geschud worden. Is me mede door de aardige twists helemaal niet tegengevallen.