The Out of Towners (1970)

Alternatieve titel: The Out-of-Towners

geregisseerd door Arthur Hiller
met Jack Lemmon en Sandy Dennis

George Kellerman (Jack Lemmon) vliegt voor een sollicatiegesprek over de baan van zijn leven naar New York en knoopt er meteen een gezellig uitje met zijn vrouw Gwen (Sandy Dennis) aan vast. Helaas: de vertraging van het vliegtuig is maar de eerste in een onwaarschijnlijk lange reeks tegenslagen. Maar terzijde gestaan door zijn lijdzaam toeziende vrouw is hij vastbesloten zijn odyssee richting droombaan te voltooien: het gaat nu tussen George Kellerman en New York!

God, wat is die Simon toch goed.

dinky
lijkt me een leuke film, ga hem opnemen

avatar van SillyWilly
Ik zat vanmiddag nog op de NS te foeteren omdat ik door vertraging mijn bus op 1 minuut miste. Daardoor moest ik een half uur wachten.
Als je daarna deze film kijkt, besef je dat het altijd slechter kan

Een goede komische film die af en toe wel voorspelbaar was. Zelden een film gezien waar de hoofdrolspelers zo onafgebroken panisch zijn.

neo (crew)
Wouter schreef:

God, wat is die Simon toch goed.

Begreep deze zin eerst niet, denkend aan de film Simon, maar het bleek dus om de scriptschrijver te gaan

Aardig veel vaart en Lemmon die heerlijk opgaat in zijn rol. Sandy Dennis wordt als Kellerman's vrouw met de minuut irritanter, alleen die stem al! Desondanks een leuke reeks van chaotische situaties. 3 sterren

Bijna twee uur lang iets te veel van het zelfde wat mij betreft. Een of twee aardige grappen is toch net iets te weinig voor een komedie. **

avatar van De Knip
Ben het met onze schaatsende prins hierboven eens.

viel midden in de laatse tien minuten, en ben blij dat ik niet de hele film heb gezien, hmm ligt vast aan de tijdsperiode maar wat ik zag vond ik niet bijster boeiend.

De Knip schreef:

Ben het met onze schaatsende prins hierboven eens.

Dank u knip

Dit is een leuke film voor Jack Lemmon's fans, want het is gewoon een One Man Show van Lemmon. De remake is leuker omdat ie iets meer brengt ook al zijn het precies dezelfde films. Maar Steve Martin heeft het niet beter gedaan dan Lemmon. Als ik een cijfer voor Lemmon moet geven in deze film dan is dat 5 sterren. Maar dat doen we maar niet en houde het op ***, omdat ik toch meer van de film zelf had verwacht.

De remake leuker....? Iedereen die aan die film meewerkte zou met een liniaal onder de voetzolen geslagen moeten worden, zo slecht was-ie.

Meneer Bungel
Voorlopig 3,5 sterren, bij herziening misschien een half puntje erbij.

avatar van niethie
Ooit eens compleet op de gok, voor een schijntje uit de uitverkoopbakken- meegenomen en vond het een heerlijke film. De verschrillende (ontzettend) overdreven situaties waarin de personages telkens terecht komen, de lekkere flauwe humor en natuurlijk Lemmon die heerlijk op dreef lijkt te zijn maken dit tot een prima filmpje. Verder niet zo gek bijzonder allemaal maar ik heb er met veel plezier naar gekeken.

3,5 sterren

Heerlijke film. Ontzettend sterk geschreven en een schitterende chemie tussen het echtpaar. Lemmon blijft geweldig.

avatar van Pistons
Hele leuke kijk op het hectische leven in de grote steden. Beide hoofdrolspelers zijn goed in vorm.

Meestal vind ik Jack Lemmon wel leuk, maar in deze film is zijn karakter voor mij niet komisch te noemen, eerder mateloos irritant.

Aangeschaft omdat ik een grote Jack Lemmon liefhebber ben, maar desondanks zijn inbreng kon hij deze film ook niet echt redden. Ik vond zijn karakter ook niet echt sympathiek, hij sleurde zijn vrouw maar overal mee naar toe en zij moest overal maar in meegaan. De film zelf bevatte ook niet veel komische momenten, in ieder geval te weinig voor een komedie. Jammer, een gemiste kans!

2.5* (toch nog voor Jack Lemmon)

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke overdreven comedy over alle situaties die fout kunnen gaan als je op reis gaat.
Na het einde toe worden de situaties steeds bizarder en jack lemmons personage steeds geïrriteerder, ik vond dit leuk vermaak om naar te kijken

Het einde was ook leuk gevonden, simpel misschien maar het past erg goed bij de rest van het verhaal.

Aardige film waarin een koppel een trip naar New York maakt, maar de reis verloopt niet op rolletjes. Een simpele opzet waarbij de ene ongelukkige gebeurtenis leidt naar de volgende. Sporadisch grappig, maar wel redelijk vermakelijk over de gehele lengte. De dynamiek tussen Jack Lemmon en Sandy Dennis wordt gaandeweg de film beter.

Vanaf de eerste minuut weet je; Jack Lemmon is de ideale neuroot voor deze geweldige wet van Murphy film.
Zijn vrouw is de kalmheid zelve, wat hem nog weer extra opwindt.
Hilarisch als op een gegeven moment juist Lemmon tegen zijn vrouw 'don't panic' roept.
Visueel is het niet zo heel mooi geschoten, maar dat ruwe en vluchtige past ook wel bij het 'opzij, opzij, opzij' karakter van de film.
Planes, Trains & Automobiles (1987) heeft hier veel van geleend, die vond ik ook erg leuk. The Out of Towners is net wat scherper en neurotischer.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Het is en blijft een hele leuke classic zelfs bij een 2de kijkbeurt! Jack Lemmon en Sandy Dennis bewijzen in deze film dat ze 2 grote acteurs waren in hun tijd, ze hebben een erg goede chemie samen en dragen dit plot zonder moeite een stapje verder.
Ik betwijfel het of 2 andere acteurs deze rollen net zo goed hadden kunnen aanvullen, dit maakt mij tegelijkertijd stiekem wel een beetje benieuwd naar de remake met Steve Martin maar ik vrees dat ze het origineel niet gaan evenaren.
Zonder twijfel een film die ik nog velen malen ga herbeleven.

Een verhoging van 3,5 naar een 4 is wel verdiend!

avatar van clubsport
de vergelijking met plains trains & automobiles is logisch maar dan is deze toch echt een slagje minder
Jack lemmon is echter prima op dreef en hij red deze film nog aardig .

avatar van Dievegge
In deze komedie komt een echtpaar uit het gemoedelijke Ohio in het jachtige New York terecht. Het is geschreven door Neil Simon, in dit geval niet voor het toneel maar rechtstreeks voor het scherm. Zijn personages zijn vaak Jannen met de pet die hun gebreken hebben maar met wie je je gemakkelijk kunt identificeren. Zij botsen op het onbegrip en de zielloosheid van het moderne, hectische leven en willen het uitschreeuwen van machteloosheid.

Tussen de man en de vrouw bestaat een klassieke tegenstelling. Hij is de jager met slechts één doel voor ogen, namelijk die promotie tot onderdirecteur in the Big Apple. Zij ziet het bredere plaatje: medemenselijkheid, de kinderen, een aangename woonomgeving.

Tijdens hun tocht naar en doorheen New York botsen ze op een cascade van obstakels, een opeenvolging van komische situaties - de ene beter geslaagd dan de andere. De vliegtuigreis deed me denken aan bepaalde avonturen die je weleens meemaakt bij de NMBS (in een boerengat gedumpt worden waar je op een niet bestaande busverbinding moet wachten). Daarna word je geconfronteerd met grootstedelijke problemen als criminaliteit en verloedering. Het krijgt ook nog een politiek staartje met de situatie in Cuba.

Er zitten een paar leuke nevenrolletjes in, maar het wordt toch vooral gedragen door de twee hoofdrollen, waarvoor ze wel de juiste acteurs gekozen hebben.

avatar van wihu61
Vond hem toch wat flauw. Planes, trains (...) toch stukken sterker