Cactus Flower (1969)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Gene Saks
met Walter Matthau, Ingrid Bergman en Goldie Hawn

Een tandarts heeft zijn vriendin verteld dat hij getrouwd is om zich niet te hoeven binden. Als zij dat niet meer genoeg vindt zegt hij dat hij wil scheiden. Dan wil ze zijn huidige vrouw ontmoeten. Hij laat zijn secretaresse die zelf geen relaties heeft voor zijn vrouw spelen. Zonder dat hij het weet is de secretaresse verliefd op hem, maar ze verbergt haar gevoelens als een kaktus zijn bloem.

Ouwerwets flutverhaaltje van het toneel (een frans stuk), maar Matthau en Bergman zijn altijd de moeite waard.
Goldie was toen het standaard-hippe jonge ding, met grote ogen, dat zo snoezig op haar onderlipje bijt. 'Kookie' noemen de Amerikanen dat. Dat heeft ze jarenlang volgehouden [behalve in Sugarland Express waar Lucas haar blijkbaar heeft gezegd dat ze gewoon moet doen - en dat werkt].

[behalve in Sugarland Express waar Lucas haar blijkbaar heeft gezegd

Lucas?

Goldie was jarenlang de enige die hem Lucas mocht noemen omdat ze Francis Ford niet kon onthouden. Stom stom stom.

Eva

Francis Ford?

avatar van petey
En laat ik nou al jaren gedacht hebben dat Spielberg Steven van voren heette.

Strafwerk ! Duizend keer : ik zal geen namen meer door elkaar halen.

Mooie uitspraak van Steven Spielberg :
'When I grow up I still want to be a director'

Beetje flauw wat hierboven staat, het is gewoon een leuke film en ik heb wat de liefde betreft genoeg bizarre dingen meegemaakt zodat ik kan zeggen dat wat hier gebeurt niet eens zo heel raar is.

Leuke film. Hawn won een oscar, maar eigenlijk had ie naar Bergman gemoeten.

avatar van NarcissusBladsp.
Gewoon een leuke ongecompliceerde luchtige komedie met een heerlijke rolbezetting. Na bijna 25 jaar moest Ingrid Bergman nog steeds een Zweedse ijskonijn spelen, (zie Hitchcock's prachtige "Spellbound") leekt me vervelend voor haar, maar ook op leeftijd is Ingrid eh....nog steeds Ingrid....geweldig!.... en Matthau blijft een leugenaar zoals hij die Wilder's "Fortune Coockie" speelde. En Hawn is een pruilende Bambi...en daar heb ik, eens in de zoveel tijd, niets op tegen!

avatar van Ibrahim
Walter matthau is perfect in zijn rol... echt een rol voor hem

avatar van Legan
Cactus Flower neemt ruim drie kwartier de tijd op echt op gang te komen waarvan vooral de eerste 15 minuten, tot Matthau in beeld komt, niet om door te komen zijn.

Gelukkig staagt de film erin steeds genietbaarder te worden, wat vooral te danken is aan Bergman, die als enige een personage met diepgang neerzet, en in mindere mate Matthau. Goldie Hawn is echter niets meer wat luchtig opvulsel (en dan nog een Oscar winnen ) terwijl Rick Lenz zwaar vervelend is. Zo'n oncharismatisch persoon kom je niet vaak tegen.

Doch na een tijdje wordt de film vermakelijker met betere humor, leuke dialogen en catchy muziek. Het slaagt erin lekker feelgood te worden ondanks de voorspelbaarheid en het roestige begin.

Leuke, ouderwetse komedie zoals ze die tegenwoordig (helaas) niet meer maken.
Lekker gespeeld van Walter Matthau, Goldie Hawn en de enige, echte koningin van het witte doek Ingrid Bergman.
Grappig en gezellig.

avatar van danuz
Goldie Hawn, wat een heerlijk personage heeft ze hier
Cactus Flower is niet zo fantastisch als Barefoot in the Park, maar ook dit is weer een leuke luchtige komedie, die lijkt te balanceren tussen klassiek Hollywood en de jaren 70. Dat levert een interessante mix van stijlen op!

avatar van clubsport
leuke komedie met een nog hele jonge goldie hawn , walter is ook weer goed op dreef maar ingrid bergman steelt toch een beetje de show in haar rol van stijve hark assisstente die stilletjes gek is op haar baas .

avatar van Dievegge
I. A. L. Diamond, vooral bekend van z'n werk met Billy Wilder, bewerkte deze populaire Broadwayklucht. Dankzij de afwisselende locaties, de gele taxi's van New York en een tentoonstelling met hedendaagse kunst voelt het niet te toneelmatig aan. Het is een romantische komedie uit de tijd dat dat genre nog niet uitgemolken was, met pingpongdialogen vol gevatte replieken.

Het basisgegeven is klassiek. Een man begint met een klein leugentje, maar voordat hij het weet raakt hij verstrikt in z'n zelfgeweven web. De waarheid opbiechten is ondenkbaar; dat zou te simpel zijn. Al vrij gauw wordt duidelijk wie met wie zal eindigen, maar je wil weten via welke ingewikkelde kronkelwegen ze dat lot bereiken.

De acteurs zijn goed op elkaar afgestemd en doen veel met prosodie. Je kunt dezelfde zin op tientallen manieren uitspreken, variërend in intonatie en ritme. Goldie Hawn bruist van levenslust en past bij de swinging sixties met haar kleurrijke outfits en minijurkjes. Geen enkele andere actrice kan haar ogen zo wijd opensperren. Walter Matthau doet met z'n deadpanface aan het hondje Droopy denken. Bij de liefdesverklaring op het einde zie je z'n linkermondhoek een halve millimeter naar boven gaan, maar voluit glimlachen doet hij nooit. Ingrid Bergman heeft de ondankbare opdracht de meest ernstige rol in een komedie te spelen. In de ogen van deze tandartsassistente is het niet altijd lente. Geleidelijk aan bloeit ze echter open, zoals het bloempje van haar cactus.

Tussen de snelle opeenvolging van grappen zitten twee onderwerpen verwerkt die tot nadenken stemmen: de zelfmoordpoging en de ongelijke leeftijdsnormen tussen man en vrouw. Er valt veel te lachen, maar het is net iets meer dan dat.

avatar van Zuster Stein
Lege komedie, net voldoende om de tijd te doden. De makers moeten een hekel hebben gehad aan de toenmalige hippie trend, deze wordt af en toe belachelijk gemaakt en de muziek is er ook niet naar.

Goeie film waarin een tandarts zijn vriendin in de waan laat dat hij getrouwd is. Deze kluchterige film wordt wellicht nergens echt hilarisch, maar is zeker wel vermakelijk. Leuke dialogen en goed uitgespeelde en uitgewerkte situaties. Een fijne cast waarbij het vooral leuk is om Ingrid Bergman in een voor haar a-typische rol te zien.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Weer een geslaagde comedy film van Gene Saks, eigenlijk verdiend deze regisseur een hoop meer waardering! Zijn films ademen een hele fijne sfeer uit en de personages zijn ook leuk uitgewerkt.
Het helpt trouwens ook wel mee dat Goldie Hawn in deze film super cute is, want ook dat verhoogt natuurlijk wel het kijk plezier. Walter Matthau is vanzelfsprekend altijd een goede toevoeging in een film, 1 van de grootste acteurs ooit wat mij betreft.