
The Lady from Shanghai (1947)
Verenigde Staten
Misdaad / Film noir
87 minuten
geregisseerd door Orson Welles
met Rita Hayworth, Orson Welles en Glenn Anders
Michael O'Hara (Orson Welles) monstert, tegen beter weten in, aan als bootsman op het jacht van Arthur Bannister, dat richting San Francisco vaart. Onderweg pikken ze Grisby op, Bannister's zakencompagnon. De vrouw van Bannister, Elsa (Rita Hayworth), lijkt Michael leuker te vinden dan haar eigen man. Nadat ze in Sausalito zijn aangemeerd, gaat Michael akkoord met een plan van Grisby wat verstrekkende gevolgen zal hebben.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=R3lW5UKsbP4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,6 / 26887)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)De finale is duidelijk het moment suprême van de film: ongelofelijk levendige montage en de ene weergaloze setting na de andere, met als toppunt natuurlijk het ingenieuze spiegelpaleis.
Welles zelf speelt de hoofdrol en zet een vrij sullige goedgelovige matroos neer. Dat doet hij vrij goed. Rita Hayworth is wat mij betreft de ster van deze film. Wat een knappe vrouw is het en wat een uitstraling heeft zij hier.
De film is zoals een film-noir moet zijn. Intriges, bedrog, visueel soms erg mooi en natuurlijk met femme fatale Hayworth. De film wist mij eigenlijk constant te boeien, al had ik het idee dat er in de laatste twintig minuten soms wel wat afgeraffeld werd. Het einde in het spiegelpaleis, is visueel echt van grote klasse en een mooi einde van deze fijne film-noir.
Het had allemaal misschien nog iets spannender gekund, maar verder kijkt de film erg lekker weg.
3,5*
Gisteren na The Lovable Cheat had ik nog wel zin om een film op te zetten en ik kwam terecht bij deze Lady from Shanghai. Ooit in een vlaag gekocht op VHS bij de uitverkoop van de bibliotheek (ik heb de indruk dat films van Welles eigenlijk moeilijk zijn te vinden in fysieke winkels) omdat ik hier ontzettend benieuwd naar was geworden maar om de een of andere reden was ik er nog niet aan toe gekomen. Gebeurt me wel meer trouwens maar soit, gisteravond maar eens opgezet.
En The Lady from Shanghai is een interessante zit geworden. Vrij kort in ieder geval maar wel een film waar wel degelijk de klasse in is te ontdekken, ze komt er alleen niet altijd even goed uit. Dat kan misschien te wijten zijn aan het feit dat deze versie serieus verknipt zou zijn maar misschien ook weer niet. Het valt je natuurlijk af te vragen wat er effectief geknipt is en hoeveel er van die uitleg waar is want zoals iedereen die wat bekend is met het werk van Welles wel weet, is dat hij nogal graag ruzie zocht met de grote studiobonzen en dat zijn films altijd wel geplaagd zijn geweest door montage die niet door de regisseur zelf werd gedaan. Zonde dat de originele versie verdwenen is, had in ieder geval een hele hoop vragen kunnen beantwoorden. Wat rest is een film noir die over het algemeen een erg sterk beeld weet te scheppen. Het whodunit aspect is vandaag de dag niet meer zo enorm verrassend maar weet in ieder geval nog altijd wel te boeien. De finale in het pretpark is weergaloos maar had van mij gerust een stuk langer mogen duren.
Ik zie Welles erg graag als regisseur maar ik zie hem toch nog net iets liever als acteur. Dit doet hij dan ook weer uitstekend, alleen het Ierse accent leek me niet altijd even goed te lukken maar over het algemeen stoort het niet. Degene die hier echter compleet de show steelt is de wel erg lieftallige Rita Hayworth. Volgens mij de eerste keer dat ik haar in een film zie, de bijdrage aan The Shawshank Redemption kun je natuurlijk geen rol noemen, maar wat een actrice! Nooit geweten trouwens dat ze met Welles was ten tijde van de film maar het sfeertje tussen de twee is in ieder geval uitstekend. Dat zijn echter niet de enige goede acteurs in de film want Everett Sloane mag ook sowieso niet vergeten worden in zijn rol van Arthur. Heerlijk hoe hij de sfeer van de film compleet weet te bepalen, al is dat natuurlijk ook aan de schrijfkunsten en regie van Welles te wijten. Let vooral ook nog op een cameo van Errol Flynn in de scène waarin Elsa (Hayworth) de bar uitstormt. Een niet zo verwonderlijke cameo vermits het schip waarop het merendeel van de film gedraaid is ook van Flynn was.
Je kunt er niet onderuit dat hier meer in had kunnen zitten maar of het er niet is uitgekomen vanwege Welles of door de studio, we zullen het vrees ik nooit weten. Ik neig meer naar de schuld van de studio maar wat rest is een uitstekende film die gedragen wordt door een erg sterke cast en een paar mooie Wellesesque scènes heeft.
Kleine 4*
The Shanghai Gesture,
Shanghai,
Shanghai City,
Shanghai Express,
The Shanghai Chest,
The Shanghai Cobra,
Shanghai Triad,
Half Way to Shanghai,
The Shanghai Story,
West of Shanghai,
North of Shanghai,
Daughter of Shanghai,
Mystere A Shanghai,
Shanghai Bound,
The Drama of Shanghai.
Enig idee bij welk van deze titels Shanghai ook werkelijk mooi is geregistreerd?
Shanghai Kiss, een komedie uit 2007.
Maar je moet je daar niet te veel van voorstellen, want het blijft toch voornamelijk studiowerk.
Sterke titel, mooie poster en een prachtige Hayworth. 2.5**1/5

Edit: komt uit de UK. Maar gaat wel over een Amerikaan en opium.
Rita Hayworth als een prachtige femme fatale. Toch een bijzonder mooie dame, en dat komt er in de zwartwit beelden prima uit. Zeker in het begin van de film, voordat de intriges toeslaan. Het speciaal voor deze film geblondeerde haar staat haar erg goed.
Verrassend wel dat juist Orson Welles dan weer tegenvalt. Het wat nep aandoende Ierse accent wordt af en toe vergeten, maar erger, waar je chemie met Hayworth zou verwachten - noodzakelijk in het plot, maar ook omdat ze toen getrouwd waren. Niet lang meer, overigens. Aan Hayworth vind ik het overigens niet liggen. Misschien dat Welles zich wat teveel op zijn karakter als domme sul gericht had.
Wie dan wel weer indruk op me maakt is Everett Sloane die een mooie doortrapte advocaat speelt. Met zoals het hoort in een film noir zoveel dubbele agenda's dat het niet meer bij te houden is uit welke hij leest. Dat is ook wel een andere makke van de film, zodra Sloane zijn mooiste scenes speelt lopen de intriges net een tandje te ver op. Had van mij wat subtieler gemogen.
Typische film-noir motieven met manipulatie waarbij Welles' personage Michael O'Hara het poppetje is aan wiens touwen getrokken wordt. Ik was best onder de indruk van de decors die men gebruikte en de film dynamiek gaven; zo is een stuk van de film werkelijk in Acapulco geschoten en krijg je beelden van het San Francisco van de jaren '40 te zien. Geen mattes dus. Een klassieker die in mijn ogen overeind blijft.
Gelukkig is het verhaal nog duidelijk en is dat boeiend genoeg om er van te nieten. En met acteurs als Hayworth, Welles en Sloane is het zeker een goeie film geworden. Een onderschatte film, maar geen meesterwerk.
Teleurstellende Blu-ray release: The Lady from Shanghai Blu-ray - Rita Hayworth - dvdbeaver.com
Inmiddels verholpen door de sterke release van Indicator!