The Lady from Shanghai (1947)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Orson Welles
met Rita Hayworth, Orson Welles en Glenn Anders

Michael O'Hara (Orson Welles) monstert, tegen beter weten in, aan als bootsman op het jacht van Arthur Bannister, dat richting San Francisco vaart. Onderweg pikken ze Grisby op, Bannister's zakencompagnon. De vrouw van Bannister, Elsa (Rita Hayworth), lijkt Michael leuker te vinden dan haar eigen man. Nadat ze in Sausalito zijn aangemeerd, gaat Michael akkoord met een plan van Grisby wat verstrekkende gevolgen zal hebben.

avatar van yeyo
Net als The Magnificent Ambersons bij vlagen briljant, maar helaas ook nogal onevenwichtig doordat er uitgebreid geknipt werd in het eindresultaat. De film lijkt daardoor gejaagd en ongestructureerd, maar is misschien toch rijker dan je zou denken. Het perfectionisme van Welles is duidelijk merkbaar op vlak van camerabewegingen, locaties en aankleding. Ook vind ik het interessant hoe de conventies van het film noir genre totaal niet gerespecteerd worden: de protagonist is voor een keer geen sluwe hard-boiled, maar een goedgelovige matroos.

De finale is duidelijk het moment suprême van de film: ongelofelijk levendige montage en de ene weergaloze setting na de andere, met als toppunt natuurlijk het ingenieuze spiegelpaleis.

avatar van Spetie
Leuke vermakelijke film van Welles, die echt voorbijvliegt.

Welles zelf speelt de hoofdrol en zet een vrij sullige goedgelovige matroos neer. Dat doet hij vrij goed. Rita Hayworth is wat mij betreft de ster van deze film. Wat een knappe vrouw is het en wat een uitstraling heeft zij hier.

De film is zoals een film-noir moet zijn. Intriges, bedrog, visueel soms erg mooi en natuurlijk met femme fatale Hayworth. De film wist mij eigenlijk constant te boeien, al had ik het idee dat er in de laatste twintig minuten soms wel wat afgeraffeld werd. Het einde in het spiegelpaleis, is visueel echt van grote klasse en een mooi einde van deze fijne film-noir.

Het had allemaal misschien nog iets spannender gekund, maar verder kijkt de film erg lekker weg.

ARTE (The Lady from Shanghai, maandag 16 januari, 20:15 uur)

avatar van Metalfist
Maybe I'll live so long that I'll forget her. Maybe I'll die trying

Gisteren na The Lovable Cheat had ik nog wel zin om een film op te zetten en ik kwam terecht bij deze Lady from Shanghai. Ooit in een vlaag gekocht op VHS bij de uitverkoop van de bibliotheek (ik heb de indruk dat films van Welles eigenlijk moeilijk zijn te vinden in fysieke winkels) omdat ik hier ontzettend benieuwd naar was geworden maar om de een of andere reden was ik er nog niet aan toe gekomen. Gebeurt me wel meer trouwens maar soit, gisteravond maar eens opgezet.

En The Lady from Shanghai is een interessante zit geworden. Vrij kort in ieder geval maar wel een film waar wel degelijk de klasse in is te ontdekken, ze komt er alleen niet altijd even goed uit. Dat kan misschien te wijten zijn aan het feit dat deze versie serieus verknipt zou zijn maar misschien ook weer niet. Het valt je natuurlijk af te vragen wat er effectief geknipt is en hoeveel er van die uitleg waar is want zoals iedereen die wat bekend is met het werk van Welles wel weet, is dat hij nogal graag ruzie zocht met de grote studiobonzen en dat zijn films altijd wel geplaagd zijn geweest door montage die niet door de regisseur zelf werd gedaan. Zonde dat de originele versie verdwenen is, had in ieder geval een hele hoop vragen kunnen beantwoorden. Wat rest is een film noir die over het algemeen een erg sterk beeld weet te scheppen. Het whodunit aspect is vandaag de dag niet meer zo enorm verrassend maar weet in ieder geval nog altijd wel te boeien. De finale in het pretpark is weergaloos maar had van mij gerust een stuk langer mogen duren.

Ik zie Welles erg graag als regisseur maar ik zie hem toch nog net iets liever als acteur. Dit doet hij dan ook weer uitstekend, alleen het Ierse accent leek me niet altijd even goed te lukken maar over het algemeen stoort het niet. Degene die hier echter compleet de show steelt is de wel erg lieftallige Rita Hayworth. Volgens mij de eerste keer dat ik haar in een film zie, de bijdrage aan The Shawshank Redemption kun je natuurlijk geen rol noemen, maar wat een actrice! Nooit geweten trouwens dat ze met Welles was ten tijde van de film maar het sfeertje tussen de twee is in ieder geval uitstekend. Dat zijn echter niet de enige goede acteurs in de film want Everett Sloane mag ook sowieso niet vergeten worden in zijn rol van Arthur. Heerlijk hoe hij de sfeer van de film compleet weet te bepalen, al is dat natuurlijk ook aan de schrijfkunsten en regie van Welles te wijten. Let vooral ook nog op een cameo van Errol Flynn in de scène waarin Elsa (Hayworth) de bar uitstormt. Een niet zo verwonderlijke cameo vermits het schip waarop het merendeel van de film gedraaid is ook van Flynn was.

Je kunt er niet onderuit dat hier meer in had kunnen zitten maar of het er niet is uitgekomen vanwege Welles of door de studio, we zullen het vrees ik nooit weten. Ik neig meer naar de schuld van de studio maar wat rest is een uitstekende film die gedragen wordt door een erg sterke cast en een paar mooie Wellesesque scènes heeft.

Kleine 4*

Rita Hayworth is nadrukkelijk aanwezig in de film. Dat is eigenlijk het grootste pluspunt, want het warrige verhaal over manipulatie, bedrog en dubbelspel kon mij nauwelijks boeien. Eigenlijk vind ik het niveau van de film Orson Welles onwaardig. Maar ja, als Rita dan weer in beeld komt, blijf je toch weer geboeid kijken.

avatar van Dogie_Hogan
Hollywood heeft iets met Shanghai + misdaad: ook onderstaande Shanghai films zijn thrillers:

The Shanghai Gesture,
Mystere A Shanghai,
Shanghai Bound,
The Drama of Shanghai.

avatar van doncorleone
Enig idee bij welk van deze titels Shanghai ook werkelijk mooi is geregistreerd?

doncorleone schreef:

Shanghai Kiss, een komedie uit 2007.
Maar je moet je daar niet te veel van voorstellen, want het blijft toch voornamelijk studiowerk.

avatar van raymon
Rita Hayworth maakt deze film, leuk om naar de kijken: prachtige vrouw. Voor de rest mist het alles wat ik van Welles gewend ben. Leek bijna op een soort snel gedraaide tv film.
Sterke titel, mooie poster en een prachtige Hayworth. 2.5**1/5

Dick2008
Je vergeet Shanghai Surprise (1986) nog.

Edit: komt uit de UK. Maar gaat wel over een Amerikaan en opium.

avatar van de grunt
Die karakters in deze fenomenale film-noir zijn zó goed geschreven.

avatar van Flavio
Nogal misleidende titel- en niet Welles´ beste werk wmb, maar aangenaam filmpje met uitstekende femme fatale en ook prima Arthur Bannister. Welles zelf vond ik wat minder overtuigend met dat rare accent- sowieso zag in hem geen naieve matroos. Beetje misgecast.

avatar van blurp194
The Lady from Shanghai.

Rita Hayworth als een prachtige femme fatale. Toch een bijzonder mooie dame, en dat komt er in de zwartwit beelden prima uit. Zeker in het begin van de film, voordat de intriges toeslaan. Het speciaal voor deze film geblondeerde haar staat haar erg goed.

Verrassend wel dat juist Orson Welles dan weer tegenvalt. Het wat nep aandoende Ierse accent wordt af en toe vergeten, maar erger, waar je chemie met Hayworth zou verwachten - noodzakelijk in het plot, maar ook omdat ze toen getrouwd waren. Niet lang meer, overigens. Aan Hayworth vind ik het overigens niet liggen. Misschien dat Welles zich wat teveel op zijn karakter als domme sul gericht had.

Wie dan wel weer indruk op me maakt is Everett Sloane die een mooie doortrapte advocaat speelt. Met zoals het hoort in een film noir zoveel dubbele agenda's dat het niet meer bij te houden is uit welke hij leest. Dat is ook wel een andere makke van de film, zodra Sloane zijn mooiste scenes speelt lopen de intriges net een tandje te ver op. Had van mij wat subtieler gemogen.

avatar van missl
Rita Hayworth steelt de show, wat een mooie vrouw. Verder was het verhaal onderhoudend maar blijft niet hangen. Ik vond Welles wat verkeerd gecast als sulletje.

avatar van durange
Gewoon een leuke noir die lekker wegkijkt (waarbij Rita Hayworth ook wel heel veel bij helpt). De verhaallijn is niet heel erg innovatief, maar er zitten wel mooie dialogen tussen.

avatar van Filmkriebel
Ik vind persoonlijk Welles veel beter dan Hayworth; zij speelt nogal een vlak personage als femme fatale. Behalve als mannenmagneet kan men haar nauwelijks eigenschappen toekennen. Zo zie je maar hoe een mannenwereld naar vrouwen keken indertijd. Ze hoeft enkel te imponeren en te fascineren met haar schoonheid. De vele close-ups van haar gezicht wilde dat zeker accentueren.

Typische film-noir motieven met manipulatie waarbij Welles' personage Michael O'Hara het poppetje is aan wiens touwen getrokken wordt. Ik was best onder de indruk van de decors die men gebruikte en de film dynamiek gaven; zo is een stuk van de film werkelijk in Acapulco geschoten en krijg je beelden van het San Francisco van de jaren '40 te zien. Geen mattes dus. Een klassieker die in mijn ogen overeind blijft.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film-noir die ondanks het toegankelijke verhaal, niet echt paste in het mainstream Hollywood. De film kreeg dan ook wat tegenwind, er werd serieus in geknipt en zelfs het kapsel van Rita Hayworth was onderwerp van kwaadsprekerij. Vooral het knipwerk heeft de film niet echt goed gedaan. Niet dat de film per se langer moet zijn, maar nu mis je soms wat samenhang. Nochtans kent de film enkele sterke scènes.

Gelukkig is het verhaal nog duidelijk en is dat boeiend genoeg om er van te nieten. En met acteurs als Hayworth, Welles en Sloane is het zeker een goeie film geworden. Een onderschatte film, maar geen meesterwerk.