In a Lonely Place (1950)

Alternatieve titel: Vreemde Ontmoeting

Drama / Film noir

geregisseerd door Nicholas Ray
met Humphrey Bogart, Gloria Grahame en Frank Lovejoy

Scriptschrijver Dixon Steele heeft de onplezierige taak een matige 'bestseller' te scripten. Hij heeft Mildred Atkinson om hem het verhaal in haar eigen woorden te vertellen. Later die nacht is Mildred vermoord en is Steele de hoofdverdachte. Maar gelukkig voor hem geeft zijn buurvrouw Laurel Gray hem een alibi.

avatar van de grunt
Ja fantastisch. Bij Criterion betaal je wel de hoofdprijs, maar dan heb je een toprestauratie en een schijfje waar je de rest van je leven plezier van hebt. Ik zeg doen.

avatar van missl
Ik ben een Bogart fan aan het worden, goed acteur en zijn filmkeuze is ook bijna altijd wel interessant. Deze film is ook goed, goed verhaal waarbij je toch een beetje moet opletten.

avatar van de grunt
Blu-ray review dvdbeaver: In a Lonely Place

avatar van alexander038
Deze Criterion release komt ook in de UK uit samen met Gilda, Easy Rider en nog een paar andere.
Ik ben daar wel blij mee want ik ben niet regiovrij.

Recent verschenen op DVD: Nicholas Ray's ' In A Lonely Place' uit 1950, dat vaak als film noir wordt aangeduid. Die aanduiding dekt de film echter niet. Er speelt weliswaar een moord op de achtergrond, maar dat is slechts een aanleiding om de lastige relatie tussen Humphrey Bogart en Gloria Grahame nog verder uit te hollen. Loopt dus qua liefde niet goed af.

avatar van DVD-T
Suspensevolle relatie.

Centraal in The Lonely Place staat de relatie tussen Dixon en Laurel en hoe zij omgaan met de situatie waarin Dixon verdacht wordt van moord. Door Dixon's explosieve persoonlijkheid maakt hij zich alleen maar verdachter. Met aspect gaat Ray in In A Lonely Place spelen. En dat doet hij heel goed. Hij zet je als kijker constant aan het denken of Dixon het wel heeft gedaan of niet. De waanzin waar het Laurel toe drijft komt geweldig over. Haar angst en onzekerheid komt heel erg overtuigend over. Dat komt door het fantastische spel wat Graham hier laat zien. Ze komt alleen maar tot dat niveau doordat Bogart hier ook fantastisch werk levert. Ze gaan heerlijk tegen elkaar op en dat zorgt voor een geweldige chemie en werkrelatie tussen beide. Ook de supporting cast is heel erg goed. De film kent een geweldige spanningsboog en werkt toe naar een geweldig zwartgallig einde. Erg goede keuze om het zo te laten eindigen. In A Lonely Place is prachtig geschoten en de mooie muziek zorgt voor erg veel sfeer.

Erg fijne Drama-Noir met erg fijn spel van vooral Bogart en Graham.

avatar van clubsport
zoals hierboven vermeld heb ik er weinig aan toe te voegen , de film laat je bijna tot op het laatste moment twijfelen over of hij het nou gedaan heeft of niet .
Ik heb maar heel weinig films met Bogart gezien maar hij zet hier wel een overtuigende rol neer .

avatar van wihu61
Grootste probleem met deze film voor mij: men probeert eigenlijk voortdurend twijfel aan zijn onschuld te creëren, ondanks alle verwoede pogingen hiertoe lukt dit nooit overtuigend, en het "verrassende" einde zie je al heel vroeg aankomen. De rest van het verhaal doet er dan verder weinig toe.

avatar van IH88
“I was born when she kissed me. I died when she left me. I lived a few weeks while she loved me.”

Eén van de beste rollen van Humphrey Bogart. In In a Lonely Place speelt hij een personage met heel veel problemen en een zeer kort lontje, en uiteindelijk verliest hij alles door zijn achterdochtige karakter en agressief gedrag. Het mooie is dat je niet te weten komt wat Dixon Steele heeft meegemaakt en hoe hij zo is geworden, en dat zorgt ervoor dat het personage ook iets mysterieus over zich heeft.

Bogart kan dit soort personages altijd fantastisch spelen en het ene moment haat je hem, om het andere moment om hem te kunnen lachen of medelijden met hem te krijgen. Het samenspel met Gloria Grahame levert veel hoogtepunten in de film op, en hun scènes zijn tragisch, soms liefdevol, maar vooral explosief. In a Lonely Place heeft ook nog een moordplotje, maar de film is vooral een tragisch liefdesverhaal en het laat zien dat liefde niet alles overwint.

avatar van Bobbejaantje
Prima noir waarin de nadruk ligt op de psychologie van de personages eerder dan op het misdaadgegeven. Humphrey Bogart zet een sterke prestatie neer als personage van extremen. Van Gloria Grahame kunnen we vermoeden dat dit de rol van haar leven was. Prima muziekscore van avant-gardist George Antheil en natuurlijk is er ook de schitterende fotografie van noir great Burnett Guffey. Het oog wordt verwend en dat is nog altijd vrij essentieel voor een film, toch wat mij betreft.

avatar van erniesam
Altijd problemen gehad met deze film. Iedere keer wanneer ik ´m ging kijken dacht ik dat mijn mening wel zou veranderen aangezien ik meerdere films van Ray erg goed vind en een fan van Bogie ben. Telkens weer die enorme teleurstelling: ik wil ´m graag goed vinden, maar de film strijkt mij tegen de haren in. Ik zal proberen mijn nagel erachter te krijgen.

Acteerprestaties zijn over het algemeen ok, maar zeker niet bijzonder. Fotografie is ok, maar niet bijzonder. Het allergrootste struikelblok voor mij is het script. Het is vreselijk gekunsteld. Alles staat in het teken van het plot en al de karakters zijn hieromheen gevormd. Het plot is simpelweg ongeloofwaardig. Politie verdenkt Dixon vanwege zijn opvliegend karakter en zijn verleden. Dixon heeft nooit iemand vermoord en de politie lijkt helemaal gefixeerd op hem. Een buurvrouw die een relatie aangaat met iemand die van moord wordt verdacht. Alle gedragingen van Dixon die hem verdacht maken zijn onzinnig. Zijn manager die 20 jaar bij hem is behandeld hem poeslief ipv hem de waarheid te vertellen. Het einde vind ik tergend: Grahame die zegt dat het nu te laat wanneer ze hoort dat Dixon niet schuldig is. Ze vond het geen probleem iemand te trouwen, die iedereen om zich heen kort en klein slaat. Bovendien was het sowieso al lang bang was voor hem. Icing on the cake is de uitspraak dat `geniale` artiesten de vrijheid moeten hebben om af en toe iedereen om zich heen kort en klein te slaan. Dit is waarschijnlijk de hippie in Ray die spreekt.

Nee, het lukt me niet om van deze film te genieten.