Mirage (1965)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Edward Dmytryk
met Gregory Peck, Diane Baker en Walter Matthau

Na een stroomuitval krijgt een accountant in New York last van geheugenverlies. Hij wordt krankzinnig van het idee dat hij zelfs de simpelste dingen niet meer weet. Gedreven gaat hij op zoek naar de gebeurtenissen die plaatsvonden voor de stroomuitval en raakt verstrikt in een complot.

Best spannende Hitchcock-achtige thriller.

avatar van Gorro
Kan iemand me even het einde spoileren. Ik had hem namelijk opgenomen, maar doordat Conspiracy Theory kwam ipv The Gift en die film dus langer duurde, stond het einde van de film dus niet op de band

Ik heb gezien totdat Charles Calvin het raam open doet.

Gorro schreef:

Ik heb gezien totdat Charles Calvin het raam open doet.
De hoofdpersoon (Peck) wil zijn formule niet beschikbaar stellen aan het leger, waar Charles ook aan mee blijkt te werken). Peck steekt zijn formule in de hens en wil hem uit het raam gooien, en Charles duikt er per ongeluk een beetje achteraan
Beetje rare scene, ik weet niet of je nog meer moet weten?

avatar van Gorro
kos schreef:
[..]
Beetje rare scene, ik weet niet of je nog meer moet weten?

Nee, bedankt. Zoiets had ik inderdaad al verwacht. Dan kan ik hem nu legitiem ***1/2 geven. Erg vermakelijke film

volgens mij komt deze film vandaag op tv om 14.00 uur op SBS

Muggsy
Goede film met een snel tempo en een jazzy soundtrack gecomponeerd door Quincy Jones. Visueel ziet New York er prachtig uit en men heeft de sfeer van de film perfect kunnen vatten in dat aspect. Vond Gregory Peck hier zeer genietbaar, en na bijna alle hoop opgeheven the hebben na het zien van ‘The Paradine Case’ en ‘Spellbound’ was dit zeker een meevaller. Het verhaal sleurt je meteen de film in. Veel verrassende wendingen komen dan ook aan bod. Men favoriete scène was deze waar Stillwell naar het huis van Joe Turtle gaat en bijna een moord in de schoenen geschoven krijgt.Er zit ook veel spanning in en vooral de dialogen zijn magnifiek. Zowel de conversaties tussen Stillwell en Shela als deze tussen hem en de psychiater of met Caselle bevatten allen veel humor. De scène waar men het heeft over het geluid welk Calvin gemaakt zou hebben wanneer ie naar beneden sprong om dan nadien een beeld te tonen van een watermeloen die uiteenspat op de straatstenen was een leuke visuele vondst. Diane Baker en Walter Matthau waren eveneens geweldig. Leuk ook om George Kennedy te zien als booswicht. Het einde kon een beetje verwacht worden en liet me dus wat op m’n honger zitten. Desalniettemin zeker een 3,5.

avatar van Fikret8
Aangenaam verrast. Mirage is een zeer ondergewaardeerde suspense film met film-noir elementen. De film zou ik omschrijven als Spellbound (1945) meets Somewhere in the Night (1946) en een vleugje North by Northwest (1959), maar minder populair dan de genoemde Hitchcock films. Samen met Charade (1963) de beste Hitchcockiaanse film die niet door Hitchcock zelf is geregisseerd.