Murder She Said (1961)

Alternatieve titels: Miss Marple: Murder She Said | Meet Miss Marple

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door George Pollock
met Margaret Rutherford, Arthur Kennedy en Muriel Pavlow

Miss Jane Marple ziet vanuit een trein een andere trein, die van 16:50 uur uit Paddington, waarin een vrouw wordt gewurgd. De politie kan geen lijk vinden en Miss Marple wordt niet geloofd. De sporen leiden naar een landgoed waar ze als bediende gaat werken om de zaak zelf uit te zoeken.

De beste uit de Miss Marple reeks.

avatar van Ralfke
Rutherford IS gewoon Miss Marple en tilt deze rolprent naar een aanvaardbaar niveau. Het boek is echter vele malen beter en spannender. ***1/2 is dan ook gewaagd, doch mijn argumentatie is duidelijk.

neo (crew)
Wederom weer leuk, leuk. Aangezien dit Miss Marples eerste daad als echte detective is, gedraagd ze zich nogal zenuwachtig en bevend. Qua schermtijd wordt inspector Craddock nu nog wat meer gebruikt, waarna hij hierna meer als een komisch element werd ingezet of tenminste minder vaak in beeld. De humor is ook wat minder aanwezig, in tegenstelling tot de andere. Toch is dit de beste. Joan Hickson, die jaren later Marple in vele tv-films en de bbc serie zou spelen, zit hier ook in.

Mr. Stringer blijkt helemaal niet in de boeken te zitten is mij verteld. De rol was er echter bij het filmscript infgeschreven en speciaal bedoeld voor Stringer Davis. Deze was toen al getrouwd met Rutherford. Zie ook de grap op het einde van de film als de twee wegrijden. 4 sterren

Erg interessante film, met leuke karakters en die je meer naar de dader doet verlangen dan welke hedendaagse thriller ook.

3.5

Leuke en spannende Miss Marple verfilming, met goeie acteurs en een onverwachte wending.

4 sterren!

Een bijzonder leuke film. Ben het helemaal eens met bovenstaande posts, kan er weinig meer aan toevoegen. Rutherford op d'r best.

avatar van nevadagoor
Echt een mooie film...

avatar van The One Ring
Vermakelijk tussendoortje, met name doordat Rutherford deze rol zo leuk speelt. Verder blijft het raden wie de dader is altijd wel een leuk spelletje. Een echt bijzondere film kan ik het niet noemen, maar wel een zeer aangename.

avatar van Kuck-x
Margaret Rutherford is niet de ultieme Miss Marple, dat is voor mij Joan Hickson (die in deze film een kleine rol heeft). Maar Rutherford is een genot om naar te kijken. De grap is natuurlijk dat haar dynamiek volkomen in tegenspraak lijkt met haar postuur en leeftijd. Deze film heeft sfeer, spanning en humor. De eerste van Rutherfords vier Miss Marple-film is wat mij betreft de beste. Gewoon lekker kijken.

Minstens zo genietbaar als de "remake" van een kwart eeuw later.
Beide zijn echter even speels en veel meer komedie dan misdaad/thriller.

avatar van Jan met de pet
Leuke zwart/wit film, niet meer en niet minder : 3.0

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Who-dun-it.

En zeker geen slechte.

Feit is dat de eerste Marple een beetje gedateerd is inmiddels, en daardoor wat oubollig. Ook het verhaaltje komt soms een klein beetje gekunsteld over. Met name na het arriveren van de familie. Hiervoor is de suspense i.i.g. wat sterker.

Rutherford maakt gelukkig een hoop goed.

Redelijk.

avatar van ardbeg41
Wederom dè Marple voor mij.
Humor & spanning uit de oude doos.

ook deze Marple al minstens 10x gezien

Dick2008
De laatste van de 4 films die ik nog eens herkeken heb. Helaas zal het bij deze ook al weer de laatste keer zijn. Ik miste hier de humor die bij Murder at the Gallop en Murder Ahoy nogal sterk aanwezig zijn als ook goede tegenspelers.

De film begint nog wel grappig maar verandert toch in een vrij serieuze film. Bijzonder sterk verhaal en bij de vraag wie heeft het gedaan? is het toch een zeer geslaagde film. Sfeervolle lokatie, norse tuinman, oud huis, mysterieuze stal en natuurlijk mag de donder en bliksem niet ontbreken, haha was bij Murder most foul ook al zo. Typisch "oude thriller" film.

James Robertson Justice in een wat herkenbare "chagrijnige rol", zoals bij die Doctor-films. Ik vind het geen leuke acteur. Klein rolletje voor de latere Miss Marple, Joan Hickson.
Margaret Rutherford speelt weer goed, dat geldt voor alle "Marple" films wel. Haar rol als werkster is wat ongeloofwaardig, maar alle vier hebben wel ongeloofwaardige zaken, dus daar moet je dan maar een beetje over heen kijken. De relatie tussen Marple en de (hoofd)inspecteur was hier trouwens nog opvallend goed. Leuke, ook tamelijk spannende film om nog eens gezien te hebben. 3.0

1 Murder Ahoy
2 Murder at the Gallop
3 Murder she said
4 Murder most foul

avatar van Roger Thornhill
Leuk verhaal in een mooie setting met sterke bijrollen (o.a. James Robertson Justice voorspelbaar maar sterk in zijn gebruikelijke rol als brombeer, de Amerikaanse Arthur Kennedy als huisarts, en de mooie Muriel Pavlow als Robertson Justice's dochter). De kleinere bijrollen zijn ook apart: wat het bijzondere belang is van Charles Tingwell (Mr Stringer) en Joan Hickson (de huishoudster) is hierboven al genoemd, en liefhebbers van de Carry On-reeks zullen de treinconducteur (Peter Butterworth) wel herkennen. Zelf vroeg ik me steeds af of álle jongetjes uit de eerste helft van de Engelse jaren 60 zo praatten als Martin Stephens (George Sanders' zoontje uit Village of the damned), maar op de IMDb-trivia-pagina zie ik dat dat komt doordat Stephens de rol van Alexander in deze film heeft gedubd. O, en de kledij van het slachtoffer zoals afgebeeld op de poster hierboven heb ik helaas even gemist.

avatar van Kuck-x
Afgelopen week bekeek ik de vier films met Margaret Rutherford als Miss Marple nog eens op rij. Een zeer vermakelijke zit van zes uur. Deze films lijken wel een soort magie te hebben. Heerlijke whodunits, met inzet en inleving geacteerd, in - dat heb ik al eerder opgemerkt - perfecte settings. Het is vooral die rijke old fashioned Engelse sfeer die deze films zo genietbaar maken. Deze heb ik nu voor de tigste keer gezien, af en toe heb ik dat kriebelige gevoel: toe, even weer een Miss Marple. En als je dan voor de tigste keer geniet, bewijst dat voor mij toch wel kwaliteit. Halfje erbij wederom.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Op aanraden van Kuck-x mij ook maar eens gewaagd aan een Miss Marple film, en waar kan je dan beter beginnen dan gewoon bij de aller eerste?

En ik moet eerlijk zeggen dat ik dit vermakelijker vond dan ik had verwacht! Het Miss Marple personage is op een leuke en humorvolle manier uitgewerkt en de toon in de film blijft ook lekker luchtig.
Naar het einde toe vond ik de film wel een beetje rommelig worden, de moord op zich werd voor mij persoonlijk ook steeds minder interessant helaas.

3 sterren kan ik hier in ieder geval zeker aan kwijt.

avatar van Kuck-x
Een hele opluchting, Mescaline, dat de kennismaking zo goed bevallen is .
Als ik films aanbeveel ben ik altijd bang dat ik meteen de verwachtingen te hoog opschroef.
Je moeite met de afwikkeling snap ik denk ik wel, het heeft te maken met de vele dwaalsporen, waardoor de onderlinge relaties wel erg veel aandacht krijgen.
Maar vergeet niet, dat deze films bij elke keer herkijken sterker worden - voor mij nochtans.
Maar doe eerst die andere drie maar .

avatar van clubsport
Margaret Rutherford speelt deze rol leuk en met overtuiging , heerlijk sfeervol in deze ouderwetse britse setting .
Minpuntje vond ik hoe makkelijk ze aan het baantje kon komen als werkster , maar goed daar overheen kijkend was het verder een aangenaam anderhalf uurtje benieuwd zijn naar het proberen te achterhalen wie de dader was .
Voor mij de eerste Miss Marple die ik gezien heb , ben benieuwd naar de anderen .