Murder Ahoy (1964)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Mystery

geregisseerd door George Pollock
met Margaret Rutherford, Lionel Jeffries en Charles 'Bud' Tingwell

Miss Marple lost veschillende moorden op aan boord van een schip. Moorden waarbij gebruik gemaakt wordt van vergiftigde muizenvallen en andere slinkse methoden. Miss Marple moet op een gegeven moment zelfs een zwaard ter hand nemen.

FisherKing
Dat zwaargevecht dat Miss Marple voert zou in een Ed Wood film niet misstaan. De tranen schieten nog in mijn ogen.

neo (crew)
Een spectaculair stukje swashbuckling ala Erol Flynn als je het mij vraagt Opmerkelijk feit is, zoals de sypnosis ook al aangeeft, dat de film niet gebaseerd is op een Christie boek. Dat maakt de film er echter niet minder op. Rutherford is weer heerlijk (ook in interactie met die goede ouwe inspecteur Craddock). 3.5 sterren

Een kwaliteit's Miss Marple film. Deze reeks Miss Marple films zijn veel beter, dan de Miss Marple films uit 1970 (de kleurenversie met Joan Hickson).
Margaret Rutherford was weer een deze 3e (zwartwitte) Miss Marple film weer eens goed.
Deze straalt ook uit de reeks van Miss Marple (van ze allemaal).
George Pollock is geweldige regisseur. Heerlijk om naar te kijken in je vrije tijd.

dragje
Mee eens. Niet briljant maar zeker amusante film.

3.0

avatar van The One Ring
Alweer het derde deel in de reeks dat ik in korte tijd zie en ik moet toegeven dat ik er wel steeds meer plezier in begin te krijgen.Nooit worden de films écht briljant, nooit verbaast de conclusie je (ik heb intussen wel door dat de moordenaar in elk deel de persoon is die niet verdacht wordt) en nooit wordt het echt hilarisch. Maar toch weet Miss Marple constant voor een glimlach te zorgen. De films volgen een overduidelijke formule, maar net als bij een film als James Bond is dat een onderdeel van de charme. Dit is naar mijn mening het grappigste deel. Het mysterie is hier minder goed uitgewerkt, vooral omdat we te weinig over de verdachten te weten komen, maar het mysterie is voor mij niet zo belangrijk hier. Leuk vermaak voor tussendoor.

Dick2008
Wat voor Peter Ustinov als Poirot geldt, geldt ook voor Margaret Rutherford als Miss Marple. Vind je er een leuk dan zijn die andere films meestal ook leuk, allemaal een beetje volgens dezelfde formule gemaakt. Die van Margaret Rutherford vind ik ook de beste van dit soort.

neo schreef:
over slechte plaatjes gesproken!
kappeuter schreef:
Als jij een betere kunt vinden; graag!

Nou, een beetje late reactie, maar daar is ie dan eindelijk.

Ik zag miss Marple voor de eerste keer full-time in actie.
Charmant deze oude dame die moordzaken oplost.
Guitiger dan Poirot.
Ongekunsteld familievermaak.

avatar van Kuck-x
Margaret Rutherford is als vanouds op dreef in haar laatste Miss Marple-film (als je haar cameo in The Alphabet Murders niet meetelt). Het verhaal had door Agatha Christie zelf bedacht kunnen zijn - en dat is bedoeld als compliment voor de makers. Wat een schitterende locatie, dat oude zeilschip in dat o zo Engelse havenstadje. Een beetje ingewikkelde plot, maar dat is alleen maar goed als je de film vaker wilt zien. Lionel Jeffries is trouwens prachtig als naieve en betrokken kapitein. Heerlijke film!

Bart Simpson
Ik vond dit wel een leuke film, hij was niet perfect, maar gewoon... leuk.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Na vele jaren deze weer eens gezien. Blijft een heerlijke film waar ik constant met een glimlach naar heb kunnen kijken en met regelmaat ook hard hebben kunnen lachen. Kon me van de vorige keer de kapitein (Lionel Jeffries) nog herinneren, die ook nu weer met zijn fraaie spel voor de komische momenten zorgt. En daarnaast natuurlijk de onderlinge strijd tussen de inspecteur en Miss Marples. Behoorlijk mysterieus ook en aan het eind weer spannend. Ietsje beter dan Murder at the Gallop, al scheelt het niet zo veel. Deze gaat wel sneller over in mysterie daar staat tegenover dat het verhaal wat ingewikkelder is.

avatar van ardbeg41
Vaak heb ik, als ik een personage voor de eerste keer zie, meteen een bepaald "thats it" gevoel.
Ik heb Margaret Rutherford vaak gezien in haar 4 Miss Marple vertolkingen. Ze doet me een beetje denken aan m'n oma, maar kan er nog net mee door als een kwieke detectieve. Voor mij is ze de enige echte Marple. Meningen verschillen.

De film mixt het Agatha Christie verhaal met een zekere humor, een feelgood gevoel. (Daarom kijk ik de film graag op een regenachtige dag met een goede mok koffie op de bank). Deze film heb ik al zeker 10x gezien en hij blijft charmant.
Helaas heeft Margaret Rutherford maar 4 Marple films gemaakt

avatar van Darbie
Alle 4 de Marple films met Margaret Rutherford nu gezien, en ik vond ze alle 4 erg leuk.

avatar van Roger Thornhill
Leuk laatste deel uit Margaret Rutherfords Marple-reeks, met vooral een geweldige Lionel Jeffries die weer uitstekend op dreef is met al z'n slow burns en double takes. Grappig ook dat Miss Marple in elke van de vier films vroeger een prijs blijkt te hebben gewonnen: eerst met golf, dan met paardrijden, dan met schieten en hier met schermen (als ik het me allemaal goed herinner). Heerlijk vermaak uit een voorbije tijd, en wat een leuk titelmuziekje is het toch. (Overigens is dit volgens mij de enige van de vier films die niet in 1.33:1 maar in 1.66:1 op de DVD staat.)

avatar van Kuck-x
Afgelopen week bekeek ik de vier films met Margaret Rutherford als Miss Marple nog eens op rij. Een zeer vermakelijke zit van zes uur. Deze films lijken wel een soort magie te hebben. Heerlijke whodunits, met inzet en inleving geacteerd, in - dat heb ik al eerder opgemerkt - perfecte settings. Het is vooral die rijke old fashioned Engelse sfeer die deze films zo genietbaar maken. Ook deze heb ik nu voor de tigste keer gezien, af en toe heb ik dat kriebelige gevoel: toe, even weer een Miss Marple. En als je dan voor de tigste keer geniet, bewijst dat voor mij toch wel kwaliteit. Aan het eind van de reeks vond ik deze vannacht misschien wel de beste. De Christie-sfeer is perfect getroffen, juist in een scenario dat niet op haar werk is gebaseerd. Perfecte casting, van dokter (Nicholas Parsons) tot kapitein, en met onverdroten inzet van de intussen vertrouwde mister Stringer, chief inspector Craddock en natuurlijk Rutherford zelf. Ik verhoog met een hele ster: briljante film.

avatar van clubsport
In het eerste deel was de chief inspector nog een min of meer intelligente aanvulling op miss marple .
Gaandeweg in de latere films werd hij min of meer een kinderachtige domme versie van zichzelf die moest benadrukken hoe slim miss marple wel niet was tov de politie .
Helaas blijft dit dommig neerzetten van personages (vooral mannen ) niet beperkt tot de chief inspector
Ook de kapitein van het schip krijgt een personage aangemeten die je normaal toewijst naar een dom kind van 9 dat zijn emoties niet onder controle heeft .
deze kinderlijke benadering heeft de reeks geen goed gedaan al is de engelse sfeer wel intact gebleven .