Von Ryan's Express (1965)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Mark Robson
met Frank Sinatra, Trevor Howard en James Brolin

Ryan, een Amerikaanse kolonel, wordt neergeschoten en belandt in een gevangenenkamp in Italië. Hier is hij de hoogste in rang. Zijn gespeelde gewilligheid om zich aan alle kampregels te houden, geeft hem al gauw de bijnaam Von Ryan. In werkelijkheid volgen de gevangenen hem in zijn plan om te ontsnappen uit het kamp die zal leiden naar de vrijheid.

pgm
Gisteren gezien, had hem al poosje geleden opgenomen, deze prent is mij van begin tot einde goed bevallen.
Gezien zijn jaartal (1965), best een meevaller, goede actie, spanning troef, en acteerwerk dat mijn verwachtingen overtrefte.

Lekker eens terug in de tijd geweest dus.

Geweldige klassieke oorlogs avonturenfilm met Frank Sinatra in een van zijn betere filmrollen.De film heeft een prachtige poster maar die vindt je (zoals gewoonlijk) niet terug op het DVD doosje.

avatar van Kr!kke
Ik ben aangenaam verrast door deze oorlogsfilm.
Het verhaal is echt boeiend en er wordt goed geacteerd. dat de film al zo oud is, stoorde ook totaal niet.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Stoere mannen op avontuur film, die met enig historisch besef niet al te veel op heeft. WO2 is meer een excuus om een spannend, heroïsch verhaal te vertellen en lekker uit te kunnen pakken met een behoorlijk portie actie. Het enige stukje smakelijk vrouwenvlees wordt net na de helft al vol lood gepompt afgevoerd... Voor de rest heb ik de film niet op een vrouwenrol kunnen betrappen en blijft het een sfeertje van jongens onder elkaar.

Eerste film met Sinatra die ik trouwens heb gezien, vind hem niet onverdienstelijk acteren maar komt op mij wel een beetje over als een soort John Wayne kloon. Begrijp dat hij toch vooral om zijn andere carrière herinnert zal worden. De scènes met Mulhare als nazi-officier behoren inderdaad tot de hoogtepunten van de film, erg leuk gedaan en deden me zelfs denken dat Quentin deze film ook moet hebben gezien voor zijn Inglourious Basterds.

Actie is op redelijk niveau en de afwikkeling op het einde komt toch als een verassing en geeft de film net dat tikkeltje grimmigheid mee wat bij een oorlogsfilm past.

Heel behoorlijke klassieker, bescheiden 3.5*

avatar van Betamax
Het is een prima film. Lekker spannend verhaal.
Afardig geacteerd.,
Aanrader.

avatar van Uzza_Sparta
herzien tijdens de kerstvakantie, want rond deze tijd worden veel oorlogsfilms uitgezonden op de Britse free-to-air satellietkanalen. Blijft een goede film en Frank Sinatra was niet alleen een zeer goede zanger want hier laat hij weer zien dat hij ook goed kan acteren.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Toen ik deze film voor het eerst zag, heeft het toch wel wat trieste eind me jaren tegen gehouden om de film nog eens te zien. Ik heb hem nu drie keer gezien maar het einde had echt anders gemoeten. Voor de rest, zitten ze eenmaal in de trein, loopt de film ook als een trein.

Het eind blijft wel triest hoor, maar alvorens weer aan deze film te beginnen heb ik vandaag pas gelezen dat Sinatra heeft aangedrongen op dit eind. Het boek zou anders zijn.
Daar valt dan wel mee te leven. Maar toch vrij ongewoon voor films uit die tijd.

Het eerste halfuur is het maar een saaie film, maar dat komt ook door Trevor Howard, met zijn mopper-rollen altijd. Sinatra speelt redelijk, na de helft doet hij het vrij goed. Hij speelt de held, maar toch gezien meerdere van zijn films eigenlijk weer de anti-held en ik hoor hem dan ook liever zingen.
Na dat eerste halfuur wordt de film wel beter maar het is pas het tweede uur dat de film bij mij hoog weet te scoren. Het is toch meer een fantasierijke avonturenfilm die speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog, dan een echte oorlogsfilm, pas het laatste gedeelte komt er nog wat actie met pief paf poef. Dit gedeelte schijnt in Spanje opgenomen te zijn en erg mooi gedaan. Het meeste is op locatie opgenomen in Italië.

De rollen zijn over het algemeen niet heel erg opvallend, alleen Edward Mulhare als Duitse officier is erg geestig.
Raffaella Carrà heeft hier een klein rolletje, die ken ik vooral vanwege dat liedje "A far l'amore comincia tu".
Voordat ze de film verlaat, is dat toch ook een heel gedenkwaardig moment.
Wolfgang Preiser (Majoor Von Klemment), o.a. bekend van The Longest Day, spreekt hier Engels, hoewel over het algemeen iedereen zijn eigen taal spreekt.

De film is hier en daar spannend maar ook hier geldt weer, toch vooral het tweede uur. De prijs van vrijheid wordt duur betaald.
De reden dat ik deze film toch steeds weer opnieuw kan zien, is toch vooral vanwege het feit dat hij erg mooi is geschoten. Voor treinfilmliefhebbers kan het dan ook zeker de moeite zijn, vanwege de trein die een groot deel van de film ronddendert door het mooie landschap en alles eromheen, stations, stoomlocs, etc.. De film is in kleur, dus dat is een hartstikke pluspunt. Dit samen met het avontuurlijke verhaal levert dan ook een prachtig spektakel op. 3.0 / 5.0

Moet ergens in de eind jaren 70 zijn geweest dat ik deze film voor het laatste heb gezien en waarschijnlijk ook nog op een Duitse zender als ZDF of ARD (vroeger hadden we maar 6 zenders, NED1, NED2, ARD, ZDF, WDR en BRT1). Als klein jochie was ik altijd al gefascineerd door de 2e wereldoorlog (nu nog overigens) en wilde ik iedere film daarvoor zien. Gezien het geringe aantal zenders (voor films was je vooral aangewezen op de Duitse zenders ARD en ZDF) was het aanbod maar zeer beperkt.

Deze film vond ik destijds boeiend en ook spannend. Het verhaal zat goed in elkaar en hetzelfde geldt voor de fraaie uitvoering. Als klein jochie hoopte ik op een goed einde, maar dat was helaas niet het geval (aan de ene kant natuurlijk wel want velen zijn uiteindelijk ontsnapt). Visueel zag het er ook best allemaal fraai uit en ook deed de cast het goed en dan met name Frank Sinatra als Kolonel Ryan.

ipman-99
"I once told you Ryan, if only one gets out, it's a victory." ... " !!!

Fantastisch Drama-Oorlog epos (Heropfrissing) !!! Vele mensen vinden de muziek van
Frank Sinatra geweldig ..., ik ben ook een liefhebber !
De man kon naast zingen (uiteraard) ook acteren ... !
Zijn performance als kolonel Joseph L. Ryan is genieten !
De film bouwt heerlijk op om daarna een versnelling hoger te schakelen.
De muziek van Jerry Goldsmith ("Rambo 2") is gewoonweg fenomenaal.
Boeiende meeslepend dit hele 'avontuur' ..., dat zich afspeelt in de 2 Wereldoorlog.

avatar van dirkjan73
Een zeer goede oorlog / Gevangenis escape film...Heb 'm misschien al 10 / 15 keer gezien en het einde raakt mij altijd nog.Ik was zeer onder de indruk van de acteerprestaties van Sinatra!

Echt een aanrader!

Uitstekende film over een Amerikaanse piloot die terecht komt in een gevangenkamp vol met Britten. Een prima oorlogsfilm met een onderhoudend verhaal waarin genoeg gebeurd. Aardig wat actie en hier en daar ook redelijk spectaculair (vooral de finale in de Alpen). Een onverwacht, maar wel prima einde.

Een betere kampenfilm.

Maar dan eigenlijk vooral door het stuk buiten het kamp. Eerste half uur vond ik érg saai en flauw. Het begin van de ontsnapping stelt ook niet zoveel voor, pas wanneer de mannen eindelijk de trein in handen hebben wordt het een beetje leuk. Maar dan zitten we toch al goed halverwege de film.

Sinatra vind ik altijd wel aardig als acteur, al hoeft hij hier niet zo heel veel te doen. Wel een apart einde, maar Sinatra had blijkbaar geen zin in een sequel. Apart ook de rol van Raffaella Carrà, die niet alleen kort is, maar ook de enige vrouwelijke rol in de gehele film. De rest van de cast is vooral erg onopvallend.

Deze Von Ryan's Express spaart eigenlijk alles op tot het einde. Dat laatste stukje ontsnapping wordt gelukkig nog wel best spannend en zorgt zo voor een goed einde aan een redelijk flauwe en zoutloze film. De film is daarmee niet gered, maar laat zo toch een wat betere indruk na.

avatar van Phantasm
Prima oorlogsdrama met een spannend verhaal, leuke klassieker.